Hopp til innhold

Nio har byttet 10.500 batterier i Europa: 9.300 av disse var i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYÅPNET: Den nyåpnede batteribyttestasjonen til Nio finner du i Haugåsstubben 8, et steinkast fra Byggmax Stavanger, E39 og Auglendsveien. Foto: Nio Norge

Og på kvinnedagen åpnet elbilmerket Nio sin første batteribyttestasjon i Stavanger – den fjerde i Norge så langt.

Å bytte hele batteriet i stedet for å hurtiglade er et alternativ når man er på langtur – dersom man kjører en elbil fra Nio.

Bytter man ut batteriet på en av bilprodusentens såkalte power swap-stasjoner, kan man få på plass et fulladet batteri på cirka fem minutter.

Onsdag 8. mars åpnet bilmerket sin første batteribyttstasjon utenfor Oslo-området, nærmere bestemt i Rogaland.

Lokalpolitikere avverget prissjokk i tolvte time:

Viktig seier for elbilister i Rogaland

Mer om dette straks, men først til en liten hjelper.

Nomi ordner opp

Det sier litt om Norges unike elbilposisjon at den kinesiske bilprodusenten til nå har gjennomført 10.500 slike batteribytter i Europa – og der hele 9.300 av disse har skjedd i Norge.

De som bestiller nå får bil i slutten av mars:

Nio ET5 avduket i Norge – her er prisene

– Stort sett har kundene våre forstått prosessen, men nye eiere har naturligvis flere spørsmål enn veteranene. Prosessen er i utgangspunktet ganske brukervennlig, og Nomi er svært behjelpelig, sier pressetalsmann Asbjørn Mitusch i Nio Norge.

Nomi er Nios digitale assistent, legemliggjort som en søt liten figur som kommuniserer med føreren fra sin prominente plassering på bilenes dashboard.

«HEI, NOMI»: Her ser du lille Nomi, Nios digitale assistent.

– Når man kjører, kan man si «Hei Nomi! Jeg vil bytte batteri.» Da får man opp batteribyttestasjonene, og velger så hvilken man vil dra til.

Man kan også velge at Nomi automatisk legger inn bestilling når man nærmer seg stasjonen. Er man innenfor en radius på 200 meter fra stasjonen, vil bestillingen bli lagt inn.

Skjer automatisk

– Dette sørger for at det er «førstemann til mølla» – og for å unngå unødig ventetid, sier Mitusch.

Når bestillingen er lagt inn kan man trykke «start», og da vil kameraene i bilen se etter og identifisere «parkeringsruten» foran stasjonen.

Sniktitt på Nio EL7:

Krysser av for det nordmenn vil ha

Når man så kjører inn i det oppmerkede feltet, vet bilen at alt er klart for å bytte batteri. Man setter bilen i «Park», trykker inn bremsen, og deretter kjører bilen inn i stasjonen av seg selv.

Resten skjer automatisk, og cirka fem minutter senere kan man kjøre videre med fullt batteri.

Mitusch forteller at batteribyttestasjonene stort sett er åpne, men at Nio selvsagt gjennomfører vedlikehold og inspeksjoner fra tid til annen.

– I tillegg gjennomfører vi periodevis større inspeksjoner og vedlikeholdsarbeid for å sikre best mulig oppe-tid. Vi har nylig gjennomført et større vedlikeholdsarbeid nå i starten på 2023.

Åpnet storstua og slapp prisene:

Billigst å leie batteriet på nye NIO ES8

Åpnet byttestasjon i Stavanger

På den tiden det tar å fylle opp en gjennomsnittlig elbil med strøm på en hurtiglader, kan Nios batteribyttestasjoner bytte batteri på en håndfull biler.

Og på selveste kvinnedagen ble det i år mulig å foreta et slikt bytte i Stavanger. Den nyåpnede stasjonen ligger i Haugåsstubben 8, et steinkast fra Byggmax Stavanger, E39 og Auglendsveien.

VESTLANDSBYTTE: Her utenfor den nye power swap-stasjonen i Stavanger, den fjerde i rekken i Norge så langt. Foto: Nio Norge

– Dette er et stort skritt for oss og noe vi har gledet oss til lenge. Dette blir vår første Power Swap-stasjon utenfor Oslo-området, sier Maris Hayler, daglig leder i Nio Norge.

Stasjonen vil den første tiden være bemannet, men Nio håper å kunne gjøre stasjonen ubemannet i fremtiden.

SÅNN FUNKER DET: Her kan du se hvordan det gikk da vi testet Nios første batteribyttestasjon i Norge.

Må abonnere for å kunne bytte

Alle batterier som kommer inn på byttestasjonen blir for øvrig testet for feil og slitasje. Hvis et batteri skulle være i dårlig stand, blir det tatt ut av rotasjon.

Alle Nio-modeller på markedet kan kjøpes med eller uten den såkalte «Battery as a Service»-løsningen til selskapet, en løsning der du altså kjøper bilen uten batteri, men i stedet leier dette til en egen månedspris.

NÅ OGSÅ I STAVANGER: Kort vei for Brødrene Dahl hvis de vil foreta et batteribytte. Om de samtidig kan bytte ut en spektralstein eller to, er kanskje mindre sannsynlig. Foto: Nio Norge

Denne løsningen gir deg blant annet muligheten til å benytte Nio sine batteribyttestasjoner, men det er viktig å understreke at bileiere selvsagt kan både hurtiglade langs veien og lade der hjemme.

Batteribyttingen er først og fremst et alternativ til å lade på vanlig måte, og er ikke ment som en erstatning for all annen type lading.

– 97 prosent velger batteriabonnement, basert på vår eksisterende kundestatistikk fra ES8, forteller Asbjørn Mitusch.

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også