Hopp til innhold

Test av Paxster eCompact Air: Årets morsomste kjøretøy?

TØFF I TRYNET? Er Paxster eCompact Air bare enda et nytt nyttekjøretøy på markedet, eller har den noe mer å by på? Sjekk videoen for å se om den leverer. Alle foto og video: Jamieson Pothecary.

Nylig lanserte Paxster et nytt såkalt UTV-nyttekjøretøy med navnet eCompact Air. Aldri før har det vært så morsomt å kjøre uten tak.

Tidligere i år lanserte Paxster et nytt såkalt UTV-nyttekjøretøy (Utility Terrain Vehicle) med navnet eCompact Air.

Mikro-kjøretøyet med solid bakkeklaring er laget for å prestere i ulike arbeidsmiljøer der det er trangt om plassen og ofte utenfor allfarvei. For eksempel til park- og byvedlikehold, golfbaner eller industriområder.

Dette er Paxster eCompact Air:

  • Et UTV-lignende elektrisk nyttekjøretøy
  • Nyttelast opp til 240 kg
  • Inntil 110 km rekkevidde
  • Toppfart opptil 60 km/t
  • Godkjent for vei
  • Innebygget strømforsyning*
  • Maks effekt: 7.48 kW
  • Totalvekt 430 kg
  • Varme i håndtak*
  • Gripmax MudRage dekk*
  • Mulighet for geofencing
  • Multifeste foran og bak*
  • Paxster Connect – gir tips og varsler rett på mobilen

*Tilleggsutstyr

Kan det lille nyttekjøretøyet virkelig håndtere tøffe oppgaver, eller er det bare tøff i trynet? Vi satte oss bak rattet for å finne ut av det.

Oppsummert: Pluss og minus

Pluss

  • Liten, lettkjørt og smidig
  • Takler lett terrengkjøring
  • Praktisk og allsidig

Minus

  • Ikke firehjulsdrift
  • Lader sakte
  • Litt nervøs i høy fart

Bratt læringskurve

For undertegnede var det en bratt læringskurve å bli komfortabel med å kjøre en Paxster.

Kjøreopplevelsen minner mye om en motorsykkel: vri på styreholken på høyre side for å akselerere, og bremse med høyre fot. Her er det ingen forbrems på styret – en tilvenning som krever litt tid.

BRÅSTOPP: Det var litt uvant i starten at bremsepedalen er på høyre fot der gasspedalen vanligvis sitter – men det tok ikke lang tid før vi ble vant til det.

Du får en følelse av å kjøre motorsykkel, men uten forbremsen på styret. Samtidig sitter du som i en bil, der bremsepedalen er plassert der du forventer å finne gasspedalen. For dem som er uvante, anbefales det å ta noen runder på øvingsbanen før man tar til veien.

I SITT ELEMENT: Med høy bakkeklaring og grove terrengdekk er eCompakt Air hjemme ute i lett terreng. Vi savner kun mulighet for å låse drivakselen for endå bedre fremkommelighet.

På venstre side av styret finner du alle betjeningsfunksjoner: blinklys, lys, horn, revers og mulige tilleggskontroller.

Alle brytere er overdimensjonerte for å kunne brukes med hansker på, og eCompact Air er klargjort for helårsbruk med varme i styreholkene og praktiske vindskjermer.

MULTIFUNKSJON: Alle knapper og brytere er overdimensjonerte, slik at de lett kan betjenes med hansker på. Når vinteren setter inn, er varme i styreholkene og vindskjermen kjærkomne detaljer. eCompact Air er nemlig laget for helårsbruk – uansett vær og føre.

Rask tilvenning

Ute på veien er det første du legger merke til, styringen – den er kvikk og responsiv.

Det er lett å glemme at du sitter på en firehjuling uten verken veltebøyle eller sikkerhetssele, så brå unnamanøvrer bør unngås.

Her er det lurt å tenke som en motorsyklist: se langt fram, planlegg ruten og kjør defensivt.

Test av el-mopedbilen Citroën Ami:

Kan noe slikt være framtidens ungdomsbil?

Toppfarten på 60 km/t, 45 km/t når den er registert som moped, holder i massevis. Særlig på glatte, bladdekkede høstveier. Men la oss være ærlige, lange etapper på asfalt er ikke helt eCompact Airs domene.

Dette er først og fremst et arbeidsverktøy for korte turer og praktiske oppgaver utendørs. Og til det formålet er den i sitt rette element.

DRAHJELP: Test-UTV-en var utstyrt med elektrisk vinsj, klar til å redde deg ut av trøbbel. Sjekk videoen øverst for å se hvordan den taklet utfordringen da vi satte den på prøve.

Effektivt arbeidsverktøy

Det tok ikke lang tid før vi falt pladask for eCompact Air som nyttekjøretøy.

I denne testen var vi inn og ut av kjøretøyet omtrent tusen ganger (vi overdriver ikke). Det er her eCompact Air virkelig kommer til sin rett – i dette tilfellet som en trofast fotobil.

Det å kunne sprette av og på bilen, kombinert med at den er ekstremt lett og smidig å manøvrere, gjorde at arbeidseffektiviteten skjøt i været.

Ifølge Paxster viser undersøkelser at det å sitte ute blant elementene faktisk kan gi færre sykedager sammenlignet med tradisjonelle nyttekjøretøy med kupévarme. Det finnes som kjent ikke dårlig vær, kun dårlig klær.

Med vanntette oppbevaringsrom foran og to ekstra på hver side av førersetet, i tillegg til lasteplanet, var det rikelig med plass til alt utstyret.

Har du spesielle behov, kan Paxster tilpasse kjøretøyet etter ønske ditt – enten det er låsbare skap, lastebur eller andre tilpasninger.

ÅPENT: Her sitter du midt blant elementene, med enkel adkomst inn og ut av kjøretøyet. En sensor under setet kutter motoren når du reiser deg, for ekstra sikkerhet. For de som foretrekker litt mer beskyttelse, leveres eCompact også med tak – da slipper du å bruke hjelm.

Gøyalt kjøretøy

I terrenget er eCompact Air en skikkelig morsom liten tass.

Til tross for at den kun har bakhjulsdrift, viste den seg overraskende kapabel i ulendt terreng. Med 85 prosent av vekten på bakhjulene er det godt med marktrykk, noe som gir solid grep

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Det eneste vi savnet var en låsbar differensial når terrenget ble skikkelig utfordrende. I praksis fungerer eCompact Air som et-hjulstrekk, men om du skulle sitte fast, kan den elektriske vinsjen (tilleggsutstyr) dra deg ut av knipa – noe vi erfarte var svært effektivt.

Sjekk videoen øverst i saken for å se den i aksjon.

Og ja, vi innrømmer det – vi klarte ikke å motstå fristelsen til å ta noen runder med donuts på grusplassen.

Gjenbruker posten-Paxtere

I over 10 år har norske Paxster levert små, røde elektriske biler til posten. Disse bilene produseres i Sarpsborg og distribueres også til 20 land i Europa.

Allerede i fjor kunne du lese på elbil.no at Paxster kjøper tilbake en rekke av de brukte Paxsterne som ellers ville blitt parkert og kassert. De returnerte kjøretøyene strippes helt ned og bygges opp igjen med en gjenbruksgrad på 95 prosent.

SAKTELADING: eCompact Air lades via vanlig stikkontakt på omtrent åtte timer fra 0 til 100 prosent. Mulighet for hurtiglading er på vei, og du kan også få montert 3-fas uttak, slik at Paxster fungerer som en batteribank på hjul.

– Vårt rimeligste og mest bærekraftige alternativ vil være vår eCompact 2ndDrive, som allerede har levd et liv som postbil, forteller Paxster.

Prisen på eCompact Air avhenger av utstyrsnivå og spesialtilpasninger.

En L7-versjon av eCompact Air (som gir Enova-støtte) med 10kWh batteri, LED hovedlys og multifeste bak er fra 169.950,-.

Husk også at ved kjøp av et nytt kjøretøy i L7-kategorien, får privatpersoner 25.000 kroner i støtte fra Enova.

136 millioner fra Enova for å dra i gang mer utslippsfri tungtransport:

– Nå ruller omstillingen

Som om ikke det var nok, følger det med tre års gratis service, 10 års batterigaranti, og service «der du er» innen 48 timer.

Paxster spanderer også ladingen de første tre årene (opptil 20.000 km). Og siden den er MC-registrert (klasse B), får du nyte godt av gratis bompasseringer.

Årets morsomste

eCompact Air er rett og slett en liten gledesspreder på fire hjul. Den er kanskje enkel, men du verden så praktisk og allsidig den er – året rundt.

Å kunne hoppe inn og ut uten å tenke på dører eller tunge karosserier gjør arbeidsdagen så mye lettere, og den smidige styringen gir deg lyst til å ta en ekstra runde bare for moro skyld.

UTV har fått en ny betydning: Utrolig Tøft Verktøy!

For dette er det mest underholdende nyttekjøretøyet vi har hatt gleden av å kjøre i år. Og det sier ikke lite!

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bli medlem i dag!

Les også