Batterihelsetest Renault Zoe: Batteriet som nytt i seks år gammel Renault Zoe

Renault Zoe 22 kWh (2015)

Har bevart 100 prosent av kapasiteten.

I løpet av 2021 gjennomførte vi batteritester på åtte brukte elbiler, i tillegg til en nesten ny. Vår motivasjon for testene finner du i denne artikkelen.  

Testene ble gjennomført ved hjelp av diagnoseutstyr fra østerrikske Aviloo, og resulterer i såkalte sertifikater (se nederst i saken) som estimerer bilenes batterihelse i prosent (forkortet SOH, fra engelsk «state of health»). 

I en artikkelserie ser vi nærmere på resultatene som ble oppnådd.   

  • I den første artikkelen var testobjektene en eldre og en nyere BMW i3.   
  • I den andre var Norsk elbilforenings egen 2014-modell Nissan e-NV200 Evalia, i tillegg til en Leaf 30 kWt (2016) og en Leaf 40 kWt (2018), til vurdering.
  • I den tredje tok vi for oss en 2016-modell Kia Soul Electric og en ny Kia e-Niro. Sistnevnte ble kjørt for å få en referanse på netto tilgjengelig kapasitet, og bilen endte med å overprestere.

I denne artikkelen gjennomgår vi et meget positivt resultat fra testen av en 2015-modell Renault Zoe.

Test av Renault Zoe Z.E. 50 R135: Rask, men ikke rask nok

Renault Zoe 22 kWh (2015): Imponerende resultat

Denne Renault Zoe-utgaven hadde rullet 55.300 kilometer før testen av batterihelse fant sted. Utgaven er utstyrt med den minste batteripakken, som ble tilbudt mellom 2014 og 2017. Som ny skulle den ha 22 kilowattimer (kWt) tilgjengelig til kjøring.

Den ble registrert 23. juni 2015, og nåværende eier har hatt den siden den var ny. I og med at bilen ikke kan hurtiglades, er det rolig normallading, via hjemmeladeboks, som stort sett har stått på menyen.

Bilen har dessuten en svært bevisst eier, som sørger for at batteriet ikke lades fullt dersom bilen ikke skal brukes. Dette har klar positiv effekt på batterihelsen.

Kjøredistanse, tidsbruk og utlading

Det gikk med omtrent en time og 28 minutter til å gjennomføre denne testen. I løpet av den tiden ble det tilbakelagt 116 kilometer, primært på motorvei. Mot slutten ble bilen kjørt ned til fem prosent på lokalvei, slik at gjennomsnittsfarten endte på 79 kilometer i timen.

Batteriet ble kjørt ned fra 99 til fem prosent. Da testen startet, varierte temperaturen i battericellene mellom 19 og 20 grader. Ved testens slutt var temperaturene tilsvarende økt til 31-33.

Konklusjon: Ifølge diagnoseverktøyet hadde denne Renaulten 100 prosent gjenstående batterikapasitet. Det skulle bety at 22,1 kilowattime (kWh) fortsatt er netto tilgjengelig til kjøring i bilen. Som ny skulle den ha 22, og med det har vi notert det mest imponerende resultatet blant de ni testede bilene.

Det er imidlertid en mulighet for at batteriet hadde mer enn oppgitt kapasitet da bilen forlot fabrikken, som i tilfellet med Kia e-Niro.

Aviloo oppgir en feilmargin på +/- tre prosent på resultatet. Det betyr at bilens laveste gjenstående batterikapasitet kan være 97 prosent.

Cellespenningen i batteripakken var helt jevn (4,10-4,11V) ved start og 3,41-3,46V ved testens slutt. Å holde øye med eventuelle store variasjoner er interessant fordi svake celler vil få hele batteripakken til å underprestere.

Bli medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!