Avgjørende for å fastsette bruktverdi: Derfor er sjekk av batterihelse viktig
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå er det mulig å stille diagnosen selv.
En bruktbils restverdi fastsettes typisk etter hvor langt den er kjørt, hvordan den ser ut og om det foreligger et komplett servicehefte. En elbil er enklere å forholde seg til enn en fossildrevet bil, men det er likevel én komponent som kan være mer eller mindre bra uavhengig av de andre sjekkpunktene: batteripakken.
Det ruller over 500.000 elbiler på norske veier, og stadig flere av disse blir tilgjengelig i bruktmarkedet. Sjekk av batterihelse er viktig for å kunne fastsette en noenlunde presis restverdi – ikke minst fordi en økende andel av elbilflåten havner utenfor (batteri)garantien:
«Jeg kjører Kia Soul EV 2018-modell og er i bunn og grunn kjempefornøyd med bilen. Den ble kjøt juli 2017 – og har nå rullet over 144.000 km. Strålende fornøyd. Men ved EU-kontrollen før jul – ble bilens driftsbatterihelse målt til 100 prosent, noe som gjør meg litt skeptisk. Det mener jeg framstår som snodig – all den tid et batteri taper seg over tid. Et resultat på 100 prosent – etter over 140.000 km – syns jeg framstår som litt underlig», skrev et medlem til oss.
Dersom batterikapasiteten på en brukt elbil er meget bra, har den naturligvis en vesentlig høyere restverdi enn en som har levd et hardt liv.
Elbilforeningen ønsker å hjelpe medlemmene med å fjerne tvil rundt dette temaet.
Gode ladevaner er viktig
Gode ladevaner er viktig for å sikre batterihelsen. Hovedpoenget her er å unngå at batteriet lades fullt, for så å bli stående ubenyttet. Dersom elbilen ikke skal brukes, har batteripakken det best mellom 20 og 80 prosent av maks kapasitet.
Det er dessuten en fordel å unngå hurtig- og lynlading hver eneste gang batteriet fylles opp.
Elbilforeningen har gjennomført en rekke tester med diagnoseutstyr fra det østerrikske startup-selskapet Aviloo. Selv om tallgrunnlaget foreløpig ikke er omfattende nok til å gi statistisk gyldighet, gir testene indikasjoner på at ladevaner har stor betydning for batterihelsen.
Fordelen med dette utstyret er at man ikke trenger dedikerte apper og dongler for hver enkelt elbilmodell.
Ni biler til test
Merkededikerte produkter har vært på markedet i en årrekke, som for eksempel Leaf Spy og Scan My Tesla, men fungerer ikke til tjenester tilrettelagt for «hvermannsen» – nettopp fordi de bare dekker enkeltmerker og -modeller.
Ved hjelp av Aviloo Box har vi så langt sett nærmere på disse ni bilene:
- BMW i3 60 Ah (2014)
- BMW i3 120 Ah (2019)
- Nissan e-NV200 Evalia (2014)
- Nissan LEAF 30 kWh (2016)
- Nissan LEAF 40 kWh (2018)
- Kia Soul Electric 27 kWh (2016)
- Kia e-Niro 64 kWh (2021)
- Renault Zoe 22 kWh (2015)
- Tesla Model S 85 (2013)
I og med at utstyret krever at batteripakken kjøres ned fra 100 prosent til ti, og i noen tilfeller fem prosent, er det blitt en en god del kjøring i løpet av testene.
Avhengig av bilenes rekkevidde, varierte tidsbruken mellom én og drøyt tre timer. Bilene ble testet på motorvei.
Testresultatene vil bli publisert her på elbil.no den nærmeste tiden.
Målet er en forbrukervennlig tjeneste
– Vi går ikke uten videre god for resultatene som ble registrert og evaluert i de ni testene, men ser på dem som et startpunkt for evaluering av en potensiell tjeneste for våre medlemmer, sier testansvarlig Ståle Frydenlund, som gjennomførte de ni første testene.
Samtidig pågår kartlegging av hvilke andre tjenester som kan være aktuelle, og hvordan disse står seg mot det som tilbys hos både autoriserte og frie verksteder.
– Først og fremst søker vi å finne en forbrukervennlig tjeneste der våre medlemmer relativt enkelt og kostnadseffektivt kan få troverdig og sammenlignbar innsikt i bilens batterihelse.
Hvordan resultatene vil stå seg i en forbrukertvist, er upløyd mark. Men:
– I de færreste tilfeller vil det være snakk om garantiansvar, i og med at dette typisk inntreffer ved 70 prosent av kapasitet som nytt. Et godt eksempel på dette er Elbilforeningens egen Nissan e-NV200 Evalia fra sent 2014. Uten å imponere med batterikapasiteten sin, er den godt over dette nivået og dessuten utenfor garanti, sier Frydenlund.
– Nivåer ned mot 70 prosent vil sjelden inntreffe innenfor bilens garantiperiode. Først og fremst vil det handle om å få vite om bilen er på 80 eller 95 prosent – med hensyn til lavere eller høyere restverdi.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!