Ford E-Tourneo Custom kommer til neste år: Blir dette en tøff konkurrent til ID. Buzz?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En stor elektrisk doning er på vei fra Ford. Bilen kommer både som flerbruksvennlig familiebil og i varebil-utgave.
Ford avduket i går sin nye 8-seters elbil, E-Tourneo Custom.
Og dette kan fort bli en bil som dekker de mest ulike behovene blant mange der ute.
Kommer i to modeller
Salget av E-Tourneo Custom starter tidlig i 2023. Første kundelevering er forventet i fjerde kvartal 2023.
Bilen leveres med en motor på 217 hk som drives av en 74 kWt batteripakke.
Ombordladeren i bilen håndterer inntil 11 kW, det betyr at du potensielt kan fullade bilen hjemme på under åtte timer.
Ved hurtiglading lades batteriet fra 15 til 80 prosent på rundt 40 minutter under gode forhold.
Forventet rekkevidde er opptil 370 kilometer, men de offisielle WLTP-tallene kommer i løpet av neste når, når bilen nærmer seg å komme i salg.
Arkitekturen på bilen gjør at gulvhøyden blir lavere og den totale høyden er redusert til under to meter. Dermed egner den seg fint om man skal bevege seg inn og ut av lave parkeringshus.
Bilen vil for øvrig få en maksimal hengerkapasitet på solide 2000 kg.
Fords nye elektriske storbil vil komme i to varianter – Active og toppmodellen Titanium X.
Det blir ikke fortalt så mye om forskjellene mellom de to, men Ford sier at toppmodellen Titanium X vil komme med ekstrautstyr som blant annet inkluderer full Matrix LED-hovedlys og 19-tommers aluminiumsfelger.
E-Tourneo Custom fås med et kraftig Bang & Olufsen lydsystem, videre forteller Ford at bilen kan leveres med 3-soners klimaanlegg, stemningsbelysning, trådløs lading for smarttelefoner og mye annet.
Hva som blir standardutstyr på Active og hva som blir ekstrautstyr, vites ikke.
Men vi kan i hvert fall gå ut fra at toppmodellen Titanium X vil bli levert med alt utstyret nevnt ovenfor.
Kompatibelt infotainmentsystem
Bilen vil bli levert med en 13 tommers berøringsskjerm med infotainment-system, som er trådløst kompatibel med Android Auto og Apple CarPlay.
E-Tourneo Custom kommer også med såkalt V2L-mulighet, altså at man kan bruke bilens strøm som batteribank, for eksempel når du er på campingtur.
God assistanse
For de som er opptatt av litt ekstra hjelp når de kjører bil, kommer også E-Tourneo med avanserte førerassisistanse-systemer, i likhet med de fleste nye biler for tiden.
Disse inkluderer adaptiv cruisekontroll med filskiftevarsel, aktiv parkeringsassistent, nødbremsassistent ved rygging og et 360 graders kamerasystem som gir deg full oversikt rundt hele bilen.
Vi har foreløpig ingen opplysninger om pris på denne bilen. Men hvis Fords nykommer havner rundt prissjiktet til ID. Buzz, kan dette fort vise seg å bli en tøff konkurrent for Volkswagen.
ID. Buzz ligger i skrivende stund ute med en startpris på 494.200 kroner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!