Hopp til innhold

Winnebago med elektrisk konsept-bobil: Bobilgigant snuser på elektrifisering

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EL-BOBIL I SOLNEDGANG: Dette er den elektriske konseptmodellen som Winnebago presenterte nylig. Foto: Winnebago Industries Inc

Første skritt mot å gjøre bobilverdenen litt grønnere?

Winnebago er en av de store bobilprodusentene i verden, og på bobilmessen The Florida RV Supershow i forrige uke viste selskapet frem sin aller første helelektriske bobil – og faktisk den første el-modellen fra noen av de store bobilprodusentene.

RV står for recreation vehicle, som er begrepet som brukes hyppigst om bobiler i engelskspråklige land. Derfor snakker noen allerede om den nye sjangeren E-RV.

Winnebago-doningen dreier seg foreløpig ikke om noen serieprodusert bil, men en konseptutgave som kan fungere som prototype for fremtidige modeller. Eller som inspirasjon, og – i noen tilfeller – ingen verdens ting.

Foto: Winnebago Industries Inc.

Antyder at den blir en realitet

Men Winnebago-sjef Michael Happe antyder imidlertid sterkt i dette nye videoinnslaget på CNBC at selskapet akter å få den elektriske bobilen ut på markedet, og hinter om at en produksjonsplan kan foreligge i løpet av året.

Noe prisanslag foreligger naturlig nok derfor heller ikke på dette stadiet, men de fleste fossildrevne bobiler i denne størrelsen starter på rundt millionen.

I konseptutgaven Winnebago presenterte, er det en Ford E-Transit som utgjør fundamentet i bilen, og den modellen har en rekkevidde på opptil 317 kilometer målt etter WLTP-standarden, og kan fullades på godt under en time med hurtiglading.

Norges-premiere for Fords nye E-Transit:

Denne elvarebilen kan gi håndverkerne strøm

Foreløpig nokså beskjeden rekkevidde

Hvorfor Winnebago selv estimerer rekkevidden på konseptbilen til minimum 200 kilometer, er foreløpig et åpent spørsmål, samtidig som selskapet antyder at rekkevidden snart vil bli betydelig bedre etter hvert som batteriteknologien forbedres.

Rekkeviddeanslaget kan selvsagt ha å gjøre med at konseptbobilen, som kommer med en batteripakke på 86 kWt, både skal holde en varmtvannstank i sving, samt at klimaanlegget er under operasjon i hele bilen, og ikke bare i førerkabinen, som i mange varebiler.

I tillegg kommer Winnebagos campingutgave med fasiliteter som toalett, en slags dusj, TV, samt kjøkkenkrok med vask, induksjonstopper og kjøleskap – så her er det nok å bruke strøm på.

Tidligere denne uken kom for øvrig Volkswagens ID.Buzz på norgesvisitt, og det er ventet at denne også vil komme i camper-variant, for eksempel via Westfalia, som hadde enorm suksess med sin campingombygging av den ikoniske hippiebussen gjennom flere tiår.

VW ID.Buzz på Norgesbesøk:

Denne vil erstatte Transporter i Norge

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!