Hopp til innhold

BYD Seal U: Familie-SUV under 400.000 kroner

SKAL DU DRA NÅ? BYD garanterer ikke for fravær av misforståelser i heimen for ladetidspunkt, men SEAL U er modellen som kanskje treffer flest familier til nå.

En romslig og topputstyrt Seal U skal inn i et stramt familiebilmarked.

BYD har hatt en voldsom offensiv for å bli markedsleder i hjemlandet Kina.

Nå starter offensiven her hjemme, med aggressive priser. Vi har allerede to skrevet om to av nyhetene som er sluppet de siste ukene. Disse kan du lese om under.

BYD Dolphin kan prøvekjøres i Norge allerede denne måneden:

Snart leveringsklar – vil koste rundt 300.000

BYD Seal 4×4 lansert og klar for prøvekjøring i Norge:

En ny sportssedan under momsgrensen

Og fra før har BYD både SUV-ene Tang og Atto3, samt den store sedanen Han. Les tester av de i lenkene under.

Test av BYD Atto3:

Den nye bestselgeren?

Test av BYD Han:

Vil så gjerne være premium

Test av BYD Tang EV:

Real sværing, men hva med batteriet?

Hva er det?

Nå har BYD sendt ut pressemelding om en tredje modell.

BYD Seal U, der U står for Utility, er en femseters SUV i D-segmentet, og den plasserer seg mellom BYD Tang og BYD Atto3 i størrelse.

Den er 4,79 meter lang, 1,89 meter bred og 1,67 meter høy med 2,8 meter lang akselavstand.

HAR DET MESTE: Stort bagasjerom, god plass og grei hengervekt vil appellere til mange, men noen vil savne firehjulsdrift.

Bagasjerommet er på solide 552 liter og kan økes til 1.440 liter når du legger ned baksetene som kan deles 40/60. Skiluke har den ikke.

Bilen kan trekke opptil 1.300 kilo hengervekt og tar opptil 75 kilo last på taket.

ENKELT: Det meste skjer på skjermen, som kan betjenes stående eller liggende. Knappene på rattet minner om Audis for noen år siden, hvilket er fantastisk. To lett tilgjengelige ladeplater er på plass.

500 kilometer

BYD produserer sine egne brannsikre Blade-batterier. 

I dette tilfellet på 87 kWt, som gir en rekkevidde opptil 500 kilometer. Ikke den aller mest energigjerrige bilen, med andre ord.

Men varmepumpe er på plass. Det er fint for å sikre best mulig rekkevidde, også om vinteren.

GOD PLASS: Vi skal teste Seal U om et par uker. Da kommer dommen over både bilen og baksetet, men det ser romslig ut.

Seal U lades med opptil 11 kW ladeeffekt på ladeboks hjemme.

Hvor høy hastighet den hurtiglader med, får du vite når vi har testet bilen i begynnelsen av mai.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Videre støtter bilen V2L (Vehicle-to-load)-teknologi, som innebærer at du kan benytte bilen som strømkilde. V2L-adapteren er for øvrig inkludert som standard i utstyrsoppsettet.

Ocean

BYD Seal U er tredje modell ut i Ocean-serien, etter Dolphin og Seal 4×4. Det kjennetegnes med en X-formet front og U-formede frontlykter – inspirert av havet.

FLATT: Den har mye av det vi ønsker. Men den mangler skiluka mange er glade i.

U har en noe mer robust og muskuløs design enn Seal og Dolphin.

Bilen har elektrisk justerbare forseter i vegansk skinn som har både oppvarming og ventilering.

Det meste betjenes fra førersetet via den roterbare skjermen på 15,6 tommer og inneholder 4G-tilkobling, Spotify-integrasjon, og støtte for Android Auto eller Apple CarPlay.

Maks utstyrt

Det er bare én utstyrspakke og på den utstyrslisten finner man også trådløs mobillading, flerfarget atmosfærelys, lys- og regnsensor, head-up- display, dynamisk velkomstlys, tre ISOFIX-fester, V2L-adapter, Infinity® lydsystem, elektrisk bakluke og panorama soltak.

Tilkobling via BYD-appen gir deg oversikt over bilen, uansett hvor man befinner seg.

BYD Seal U har nylig oppnådd fem stjerner og full pott i kollisjonstesten Euro NCAP,.

BYD forteller at SEAL U er klar for prøvekjøring ute hos forhandlerne nå, og prisen på 399.900 kroner er trolig nok til å friste mange til å droppe firehjulsdrift.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også