Hopp til innhold

Prøvekjøring av BYD Sealion7: Sikter seg rett inn mot Tesla Model Y

VIL BLI STORSELGER: Verdens for tiden største elektriske bilprodusent vil spise markedsandeler med Sealion 7. Det er mye å like ved den bilen. Foto og video: Rune Nesheim / elbil.no

Sealion 7 har det de fleste etterspør: Plass, firehjulsdrift og 1,5 tonn på kroken – og en startpris på 469.900 kroner – ut 2024. Men kan den bli en suksess i Norge? Bli med på vår prøvekjøring og døm selv.

Med Sealion 7 har BYD nesten i det stille vokst til hele sju personbilmodeller i Norge. Fire av dem er SUV-er. 

Til nå er det registrert 7141 solgte biler i Norge, og det er den store Tang som har solgt mest.

Det skal det bli en endring på nå, skal vi tro den norske BYD-importøren.

SKAL VOKSE: BYD er verdens største på elektrifiserte biler. Frank Dunvold mener vi snart vil merke det i Norge også.

Sitatmaskinen Frank Dunvold, sjef for RSA, som importerer BYD, er sikker på produktet.

– BYD har vokst så mye på så kort tid at selv jeg er målløs, sier han under en prat før den norske avdukingen av Sealion 7. BYD er verdens største bilprodusent som bare selger biler med skikkontakt. Mens BYD selger 100.000 biler i uka i Kina, selger nummer to på lista, Tesla, 18.000, sier Dunvold.

Målet er at noe av det samme skal skje i Norge. Og skal vi tro ham, vil det kunne skje mye fra de lydhøre kineserne.

For når Dunvold sier til kineserne at nordmenn vil ha firehjulsdrift på alle biler, han selger tross alt firehjulsfantasten Suzuki også, får han som svar at «det er ikke vanskelig å få til».

HØYTIDELIG: Bilen ble vist i Paris tidligere i høst, men vi fikk en ny avduking her i Norge i forkant av en feiring med forhandlerne. Under kan du lese vårt førsteinntrykk fra en kort prøvekjøring.

– BYD skal ha 4×4 i alle segmenter innen 3-5 år. Og vi kan vokse til å bli nest største merke i Norge.

Det er bilen som står under duken foran oss som skal sørge for det. Den er priset slik at den koster omtrent på krona det samme som prispresseren Tesla Model Y.

BYD Sealion 7 – oppsummert:

Pluss

  • Prisgunstig
  • Mye kraft
  • God plass

Minus

  • Manuelt hengerfeste
  • Got tillatt nyttelast
  • Mangler LED Matrix-lys

BYD Sealion 7 lansert med norske priser i dag:

BYDs «viktigste lansering noensinne» får intropris ut året

Men Sealion 7 har mer å by på, ifølge Dunvold og apparatet rundt ham.

Vi mottar nøklene og skal straks få et kort bekjentskap med bilen.

Hva slags bil er dette?

Dette er en coupeformet crossover på lik linje med Tesla Model Y, Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupe, Ford Capri med flere.

Med sin 4,83 meters lengde og en akselavstand på 2,93 meter er den større enn samtlige av de nevnte.

STØRRE ENN DU TROR: Bilen ser bred og lav ut og skjuler størrelsen godt. Men Den er lenger enn konkurrentene den er priset mot.

Det er uansett i dette markedet BYD Sealion 7 vil konkurrere. Og med firehjulsdrift og hele 530 hester, vil den ha prestasjoner de fleste av konkurrentene kan se langt etter.

Den kan også skilte med rask ladefart og rekkevidde over 50 mil.

Seter og interiør

BYD kjører en helt annen stil enn konkurrentene innvendig: Kraftig skulpturerte sportsstoler i skinn med vaffelmønster, som skal hinte litt til luksus.

Selv lange har fått en bra sittestilling i førersetet. Jeg får rikelig med tilt i forkant og god mulighet for forlengelse av seteputa.

I laveste seteposisjon sitter man kledelig høyt i den relativt linjelekre crossoveren.

GODT FØRERSETE: Her finner du elektrisk uttrekk, heving foran og bak på seteputa og korsryggstøtte. Passasjeren får et noe enklere sete.

Det er en stor forbedring i forhold til Seal, som den deler plattformen med. Jeg spår at den får de samme oppgraderingene etter hvert.

Rattet justeres fire veier manuelt og kunne gjerne gitt litt mer uttrekk, hvis vi skal være pirkete.

Dashbordet har fått samme design som den kinesiske faceliften av Seal, en helt slett flate som materialiserer seg i en skjerm foran føreren og lysdekor foran passasjeren.

LETT Å BETJENE: Enkel justering av førersetet, der man er vant til å finne den.

De har beholdt partytrikset med stående skjerm, men det er liggende som gir mest mening.

Da får man flere av snarveimenyene, som radio, navigasjonsvalg, bilfunksjoner og telefon synlige. De minner litt om hvordan Mercedes har løst det.

Skjermen er lett å navigere i. I tillegg har du en nedtrekksmeny med det mest prekære, som for eksempel varsel om hastighet og oppmerksomhet.

Dessverre slår du av skiltgjenkjenning i samme slengen.

NY STIL: Dashbordet du ser her vil man trolig få i fremtidige Seal også. Enkelt og oversiktlig, med mange myke overflater og mye søm.

Du stiller temperatur nede, men må faktisk inn i klimamenyen for å aktivere setevarme eller kjøling.

Eller si «my ass is hot» eller noe lignende for å få på kjølingen av setet på en varm dag.

Vi får tro stemmestyringen kommer på norsk en vakker dag …

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Baksete: Rikelig med plass

Sealion 7 har en akselavstand på 2,93 meter. Det merker man veldig godt i baksetet. Selv jeg med mine 1,89 meter har god plass.

STORT: Baksetet er romslig og behagelig. Sammenlign med den andre seteryggen, så ser du hvor stor justeringsmulighet man har.

Ryggvinkelen kan justeres i flere trinn fra loddrett til en avslappende vinkel, man har et påkostet armlene, varme i setene og egne ventilasjonsdyser, men ingen egen klimasone.

Et par USB-C-uttak er på plass, og med flatt gulv, sitter man også greit i midtsetet.

Alle ytterpassasjerer har hvert sitt ytterhåndtak og det er to Isofix-fester bak og et foran.

Bagasjerom: Konkurransedyktig

Bagasjerommet er på 520 liter under hattehylla med gulvet i nederste posisjon.

Under lanseringen sier BYDs representanter at høyden fra gulv til hattehylle og bredden i rommet er større enn i Model Y, men at den er noen cm kortere.

STORT NOK: Helt rette kanter og lett å laste. Gulvet kan senkes noen få cm. Sjekk video i toppen på saken.

Det er med andre ord flere enn oss som stusser litt på volumforståelsen til Tesla når det gjelder bagasjeromsplass.

Se gjerne 4:50 minutter ut i videoen under mellom Tesla Model Y og Volkswagen ID.5, der vi tester bagasjerommene, så skjønner du hva vi mener:

Du har også et romslig rom til kabler og diverse under gulvet.

Seteryggene slås ned 40/60 og dessverre finner vi ingen skiluke her.

BYD nærmest lover at det vil skje for biler i fremtiden, og er som nevnt visstnok veldig lydhøre for tilbakemeldinger fra journalister og kunder.

JADA: BYD har pakket motor og elektronikk mer kompakt og får plass til en ok frunk.

Med setene nedslått har du 1.789 liter til taket. I tillegg har du 58 liter under panseret.

Du kan laste 75 kilo på taket og 1.500 på kroken, som dessverre ikke er av typen utfellbar, men en du manuelt må sette inn. Men nyttelast på bare 320 liter kan være en tankevekker.

Kjøreegenskaper: Fokus på komfort

Man skryter av akselerasjonstiden på 4,5 sekunder på bakluka. Og bilen har alle forutsetninger for å være sportslig.

E-Platfom 3.0 er en videreutviklet versjon av den som sitter i BYD Seal. Da jeg kjørte den, ble konklusjonen at den var sporty bak rattet. Les testen og se videoen i lenka under.

Test av BYD Seal 4×4:

Beste BYD til nå

Sealion 7 har fortsatt doble bærearmer, karosseriet skal være ennå stivere, motorene helt nye og ennå sprekere og den har fortsatt vesentlig sterkere motor bak enn foran, så man kan lett bli ledet til å tro at dette er en skikkelig kvikkas også.

PRAKTISK: Interiørene fra Kina er litt generiske, men BYD har trukket inn noen «klassiske» elementer som gjør at den skiller seg noe.

Og det er den for så vidt, men det er ikke noe den inviterer til. Mye av grunnen er et fast demperoppsett som er over i det myke. Det er med andre ord ikke adaptive dempere her.

KNAPPER: Du finner noen funksjoner i midtkonsollen.

Du har riktignok et sportsprogram i bilen, men det endrer bare ratt- og pedalfølelse. Og der er også kanskje de største ankepunktene for sportslig følelse.

Gassresponsen er litt bedagelig, det vil si moderat og behagelig effektleveranse og en forsinkelse når du går av gassen, slik at det føles som du gir gass i flere tideler etter at du har sluppet gassen.

VARME OG STRØM: Ingen egen klimasone, men varme i setet finner du i det minste.

Det er ikke mye presisjon og formidling å hente fra rattet heller.

Så selv om den har ventilerte bremser med røde kalipere som skal stoppe den nesten 2.5 tonn tunge doningen, og at den står på Michelin Pilot Sport-dekk i dimensjonen 245/45R20 i sommerhalvåret, er det bedre å lene seg tilbake og nyte komforten i stedet.

For komfort er det mye av.

Den lille timen med prøvekjøring i by og på landevei, forteller om en mykt oppsatt bil med god støyisolasjon, blant annet med doble ruter.

Vi kjører for ordens skyld på myke Hakkapeliitta-hjul i samme dimensjon som sommerhjula.

Rekkevidde: Helt ok, men …

Sealion 7 har et såkalt Blade-batteri på 82,5 kWt netto/91,3 brutto. Det skal gi en rekkevidde på 502 kilometer.

Men det er lov til å være skuffet over et oppgitt WLTP forbruk på høye 2,19 kWt på mila.

PÅKOSTET: Midtarmelet bak har både et rom og grunne koppholdere.

Særlig med tanke på at det er et nyutviklet batteri, motor og en, ifølge BYD, revolusjonerende varmepumpeløsning og doble varmeelementer i batteriet.

Til sammenligning går Tesla Model Y nesten ti mil lenger med et mindre batteri.

Lading: Rask

Ladehastigheten på 230 kW er bedre enn flere konkurrenter, men samtidig må man også ha høy hastighet når batteriet er stort, for å slippe å stå lenge ved ladestolpen.

BYD lover ladehastighet fra 10-80 på 24 minutter ved gode forhold.

Jeg var ikke i stand til å finne manuell forvarming av bilen. Mulig det skjer via navigasjon.

Sealion 7 tilbyr for øvrig batteribankmulighet/V2L med 3,3 kW uttak.

Pris: Spon on på Tesla

I Norge får man kun toppmodellen Excellence AWD med både head-up-display, panoramatak, et fett 360 graders kamera der du kan bestemme synsvinkel selv, alle tenkelige sikkerhetssystemer, skinnseter med varme både foran og bak, samt kjøling foran, nøkkelfri åpning med mobiler som støtter NFC og fet lyd fra Dynaudio.

ENKELT: I navigasjonsmodus ligner oppsettet litt på Mercedes, med ruter for diverse andre funksjoner.

Men du får for eksempel ikke LED Matrix-lys, eller egen klimasone.

En stabil radio som funker og forvarming av batteriet før lading hadde også vært hyggelig.

Men prisen er valgt ene og alene på grunn av Tesla Model Y. Til og med lakk- og interiørfarger koster det samme.

Startprisen frem til nyttår er 469.900 kroner, dersom du velger den blågrå Atlantis Grey.

Andre farger gir et prispåslag på 12-24.000 kroner. Lysere interiør koster 10.000 kroner

FLERE VISNINGER: Instrumentskjermen gir flere visningsmuligheter, men mangler fortsatt en god kjørecomputer.

Det enkle hengerfestet koster 16.643 kroner, ladekabelen 3.600 kroner og vinterhjul mellom 29.900 og 36.800 kroner.

En grå Sealion 7 med sort interiør, hengerfeste, ladekabel og vinterhjul vil koste deg 520.000 kroner, der det potensielt kommer 5.000 kroner i moms på de siste 20.000 kronene.

LOOKING GOOD? Smaken er som baken, men Sealion 7 skremmer ingen.

Model Y starter på 484.429 kroner i hvit. Tilhengerfeste følger med i prisen. Om du ønsker 20-tommers hjul koster det 18.900 kroner hos Tesla, de er standard hos Sealion 7.

Vinterdekk koster 22.000 kroner hos Tesla. En hvit Model Y med sort interiør og 20-tommere og vinterhjul havner på 525.000 kroner.

Sammenlignet med Ford Capri, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, blir både Model Y og Sealion 7 vesentlig rimeligere.

Konklusjon

Den norske importøren har enorm tro på BYD Sealion 7 og kan ikke fortelle oss ofte nok om hvem som er storebror på verdensmarkedet.

Også her hjemme kan de skilte med 58 forhandlere og svært rask deletilgang og gode garantier.

CROSSOVER: Alle satser på den noe mer sporty looken nå. Den gir jo også potensielt bedre rekkevidde.

Og Sealion 7 svarer konkurrentene på det meste, og har fortrinn på komfort i forhold til dagens storselger Model Y.

Om den vil bli en stor konkurrent vil tiden vise, men importøren RSA styrer mot et samlet BYD-salg på 6.000 biler til neste år. Det er langt under salgstallene for Model Y alene, men likevel et saftig salgsmål for BYD i Norge.

Bli medlem i dag!

Les også