Hopp til innhold

Citroën ë-C3 starter på 209.000 kroner – kommer til Norge i høst: Ligger an til å bli markedets billigste elbil

BILLIG: Citroën ë-C3 kommer til Norge i to utstyrsvarianter: YOU til 208.900 kroner og MAX til 238.900 kroner.

Citroën ë-C3 får en pris på 208.900 kroner når den introduseres i høst. Slik det ser ut i markedet nå, blir det den billigste nye elbilen man får kjøpt.

Vi skrev om Citroën ë-C3 i høst da det ble kjent at modellen kom til å bli rimelig, nærmere bestemt rundt 23.000 euro.

Da sa vår biltester Rune Nesheim dette:

– Dette er gode nyheter for folk flest, særlig nå som det er dyrtid og det haster mer enn noensinne å få fart på overgangen til nullutslippsbiler.

Citroën ë-C3 lander godt under 250.000 kroner i Norge:

– Starten på en bølge av billige elbiler fra Europa

Dyreste utstyrsvariant lander under 240.000

– Dette utgjør starten på en ny bølge av billige elbiler fra Europa for å møte konkurransen fra Kina, fastslo Nesheim da.

Og i dag ble de norske prisene kjent. I en pressemelding skriver importør Stellantis at bilen kommer til Norge i to utstyrsvarianter:

Importøren peker dermed ganske korrekt på at denne bilen gjør en helt ny elbil tilgjengelig for mange som i dag må kjøpe brukt.

Snart kommer de rimelige bilene – sjekk hva du kan vente deg her:

Disse elbilene havner under 300.000 kroner

Helt grei rekkevidde for mange – og kan trekke henger

Citroën ë-C3 er bygget på Stellantis egen «Smart Car Platform», og er utstyrt med en 44 kWt LFP (Lithium Ferro Phosphate) batteripakke.

Det gir inntil 324 kilometer rekkevidde.

Motoren er på 83 kW (113 hestekrefter), mens maksimal ladehastighet er 100 kW, noe som gir mulighet til å hurtiglade fra 20 til 80 prosent på 26 minutter under ideelle forhold.

Dessuten får ë-C3 hengerfeste, og kan trekke en henger på inntil 550 kilo og laste 80 kilo på taket.

Les også hva vi for noen uker siden kunne melde om SUV-søskenbarnet ë-C3 Aircross:

Citroën ë-C3 Aircross ventes til Norge til høsten:

Potensielt billig SUV med sju seter

Komfortabel og sikker

Helt nytt i ë-C3 er fraværet av et tradisjonelt instrumentpanel.

I stedet introduserer Citroën et nytt head-up-display som viser kjøretøyinformasjon på en blank svart del mellom toppen av dashbordet og bunnen av frontruten, en slags hybrid mellom head-up-display og et instrumentpanel.

SPARSOMT, MEN EFFEKTIVT: Instrumentpanelet er en slags hybrid mellom head-up-display og et tradisjonelt instrumentpanel.

Dermed sikres det at føreren får tilgang til all viktig informasjon uten å ta øynene fra veien.

Til tross for en lav pris, har ë-C3 også ved laveste utstyrsnivå (altså «YOU») på «Progressive Hydraulic Cusions», noe som gir den kjente Citroën-komforten, samt førerstøttesystemer som filholderassistent, nødbrems og parkeringssensorer bak.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Går du får «MAX»-utgaven, får du i tillegg dette:

Citroën Advanced komfortseter, delt bakseterygg 40/60, oppvarmet skinnratt, parkeringssensor med ryggekamera, 3D navigasjon, trådløs Android Auto og Apple Carplay og oppvarmet frontrute.

IKKE SÅ LITE: Bagasjerommet rommer 310 liter, og bredden her er på 101,5 centimeter.

Bagasjerommet skal ha plass til 310 liter, og bredden her er på 101,5 centimeter, noe som skal gjøre det enkelt å frakte barnevogner eller fritidsutstyr.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også