Hopp til innhold

Tesla med Supercharger-nyhet: Den første V4-stasjonen i Europa åpnet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VERDENS FØRSTE: Første V4 Supercharger fra Tesla er klar til lading i Nederland. Foto: Tesla Charging

V4-ladekabelen fra Tesla har blitt nesten dobbelt så lang som forgjengeren. Nå spekuleres det flittig i om også ladehastigheten på den nye generasjonen superladere øker vel så mye.

Tesla Investor Day nylig meldte Tesla at selskapets nyeste generasjon av ladestasjoner, Supercharger V4, var under utbygging i Europa.

Sist uke dukket det opp bilder på Twitter fra den nederlandske byen Harderwijk, hvor den første ladestasjonen med V4-ladere er klar:

Her bekrefter altså Tesla selv at ladekablene blir lengre.

Forbrukerrådet og Elbilforeningen støtter regjeringens forslag:

Kortterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene

Snarlig Tesla-tilgang for alle

Tesla har så langt ikke kommet med mye informasjon om de nye ladestasjonene, så denne meldingen var nok etterlengtet for mange.

Den korte ladekabelen har vært til stor frustrasjon, særlig blant elbilister som ikke selv kjører Tesla – etter at selskapets superladestasjoner gradvis har blitt åpnet for andre elbiler.

I USA fikk nylig flere tilgang til Teslas ladenettverk, noe som innen utgangen av 2024 skal gi amerikanske elbilister tilgang på 7500 ladere:

Tesla svarer på Joe Bidens bønn:

Åpner deler av ladenettverk til andre elbilister i USA

Tesla forteller imidlertid at stasjonen i Nederland foreløpig kun er tilgjengelig for Teslaer, grunnet testing og evaluering av ytelse.

Men innen kort tid vil både denne, og fremtidige V4-stasjoner i Europa, åpne opp for andre elbiler.

Flere detaljer lekket

Noen nysgjerrige nederlendere var tidlig ute med å informere verdensveven om de første detaljene.

Nettstedet Teslarati viste til og med bilder tatt av Tesla-influenseren Esther Kokkelmans, som besøkte ladestasjonen rett etter avdukingen.

Der kommer det frem at ladekabelen er nesten tre meter lang, noe som løser problemet til elbiler utstyrt med ladeluke på ulike steder.

Dette er også det eneste Tesla poengterer i sin post, men flere av Kokkelmans’ bilder kan gi en indikasjon om V4-stasjonenes ladehastighet.

V4 SUPERCHARGER: Ladekabelen har vokst en del, kan du si. Foto: Esther Kokkelmans / teslarati.com

Ladehastighet på 615 kilowatt?

Et bilde fra baksiden av et ladepunkt avslører spesifikasjonene, en spenning på 1000 volt og en strømstyrke på 615 ampere.

Regner vi litt på det, ved å multiplisere ampere (A) med volt (V) og dele på 1000, får vi en ladehastighet på 615 kilowatt.

Da er det jo fort gjort å spekulere: Har Tesla bygget den nye ladearkitekturen for å møte morgendagens elbiler med 800 volt-batteri?

God senjuls-stemning da bilen gjenkjente dyra på veien:

Tesla melder rein (!)

Selve ladestasjonen rapporteres å levere samme hastigheter som V3-stasjonene, noe ladekartet til Tesla også bekrefter. Her står 16 Superchargere som kan levere hastigheter opptil 250 kilowatt.

Men informasjonen viser likevel at den nye stasjonen er fremtidsrettet og klar for høyere ladehastigheter – og gir dermed et inntrykk hva V4-stasjonene kan levere på sikt.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

YouTuberen Electricfelix, som lager videoer om elbiler og ladenettverk i Europa, besøkte også V4-stasjonen like etter åpning.

Bli med nederlenderen på tur i videoen under:

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også