Chevrolet Blazer EV: Denne hadde funket i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Helelektriske Chevrolet Blazer EV er General Motors’ svar på Ford Mustang Mach-e og hadde vært perfekt for Norge.
Nå begynner det elektriske bilmarkedet virkelig å røre på seg i USA.
General Motors (GM) har allerede kommet med den sinnssyke Hummer EV og snart kommer Chevrolet Silverado.
Men først nå kommer en bil som kan appellere til massene.
Ingen importør i Norge
Chevrolet har ingen importør i Norge for øyeblikket, dermed er det lite trolig at vi får se spesielt mange av disse her hjemme.
Men det er likevel interessant å se hva GM her har kommet opp med, og det skal vi straks se nærmere på.
Chevrolet Blazer EV har ingenting til felles med dagens bensindrevne Blazer, men er i stedet bygget på deres dedikerte og svært fleksible elbilplattform Ultium, som også Hummer og Silverado er bygget på – og som vi vil se en haug med modeller av i årene som kommer.
Blazer EV skal utrolig nok tilbys både med forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.
Råtass
Den dyreste modellen er SS-versjonen med 451 kW / 565 hester 877 Nm og firehjulsdrift.
Den skal klare 0-96 km/t (0-60 miles) under fire sekunder og ha en rekkevidde på 470 kilometer. Den får frekke 22-tommere, bremser fra Brembo og lys mellom frontlyktene, inkludert logoen.
1LT og 2 LT er billigvariantene med respektive 398 og 471 kilometers rekkevidde.
De er med andre ord ikke i nærheten av hva Mustang Mach-e leverer, men det er verdt å nevne at dette er EPA-tall, altså den amerikanske standarden, som er noe strengere enn WLTP, som brukes i Europa.
Billigversjonen har 19-tommers hjul og driver på forhjulene.
Du får også en sportslig RS-versjon. Den fås faktisk med både forhjulstrekk, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.
Vi antar at det er den forhjulsdrevne versjonen som oppnår den lengste rekkevidden på 515 kilometer.
Lader raskt
Samtlige modeller har 11,5 kW ombordlader og vil lade opp til 190 kW på lynlader, men GM har ikke sluppet data for batteristørrelse ennå.
Bilen åpnes og startes uten nøkkel og startknapp, og har alle avanserte hjelpesystemer som nødbrems i begge retninger, avansert parkeringshjelp og deres Super Cruise, som kjører bilen selv på motorvei og klarer filbytte på egenhånd.
Instrumentpanelet domineres av de to skjermene på 11 og 21 tommer, samt fysiske knapper for de mest aktuelle funksjonene. Sporty og kult.
Første biler ut sommeren 2023 blir 2LT og RS for 473.000, respektive 517.000 kroner – altså regnet om til norske priser.
Senere kommer SS for 655.600 kroner og til slutt den billigere LT1 fra 447.000 kroner.
Men: Chevrolet har altså ingen importør i Norge for øyeblikket, så de norske prisene vi regnet om til, var mest for å vise hvor nivået ligger.
PS: I tillegg har GM utviklet en Blazer EV spesielt for politiet. Den får de største motorene og det største batteriet, pluss en egen innredning.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!