Hopp til innhold

Vår test av VW ID.4 Pro 4MOTION viser viktige forbedringer: Denne utgaven gjør ID.4 mer aktuell enn noen gang

BEDRE VINTERBIL: Volkswagens ID.-serie får gradvis midtlivsoppdateringer. Den viktigste, sett fra vår vinkel, er muligheten til å forvarme batteriet før hurtiglading. Alle foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Nye ID.4 får omsider varm velkomst på lynladeren, takket være forvarmingsmuligheten. I denne testen sjekker vi dessuten tempen i batteriet før lading – og tar et praktisk dypdykk i de avgjørende dataene.

Det har gått tre år siden vi testet ID.4-modellen første gang.

Da modellen ble introdusert var det utelukkende bakhjulsdrevne utgaver som kom, før de første GTX-utgavene kom på sommeren samme år.

Og det er først og fremst GTX-varianten nordmenn har ønsket seg, selv om framkommeligheten koster litt rekkevidde målt mot de bakhjulsdrevne utgavene.

Test av VW ID.4 GTX:

Imponerer på det viktigste

GTX-utgaven finnes fortsatt, men har fått Pro 4MOTION under seg som rimeligere alternativ med firehjulsdrift.

Det er nettopp denne utgaven vi ser på her, med hovedfokus på forbedringene og noen interessante data.

Mer aggressivt priset

Pro 4MOTION-utgaven starter på 488.000 kroner, og med litt ekstra lander bilen vi tester på 509.000 kroner.

Det gjør at den såvidt stanger gjennom momstaket.

Oppsummert – VW ID.4 Pro 4MOTION

Pluss

  • Komfortabel, grei rekkevidde
  • Anstendig lynladefart (175-180 kW)
  • Kan forvarme batteriet underveis til hurtig- eller lynlader

Minus

  • Middels bagasjeplass
  • Ingen frunk
  • Ikke ledende på tilhengervekt

Med prislappen blir den et interessant alternativ for mange familier i et segment dominert av Tesla Model Y, dog ikke så mye som i fjor.

Så langt i år er Model Y på topp, med Toyota bZ4X på andreplass og ID.4 på tredje, viser kvartalsstatistikken som kom ved starten av april i år:

Slik gikk nybilsalget i første kvartal av 2024:

Lavt bilsalg, men 9 av 10 er elbiler

Innvendig er det først og fremst en større berøringsskjerm (12,9 tommer) som gjør forskjellen.

Den skal være mer responsiv enn tidligere, uten at vi registrerer avgjørende forskjeller.

FINT FØRERMILJØ: 12-veis elektrisk justerbare seter med korsryggstøtte, knehasestøtte, massasjefunksjon og minne. Sittekomforten er god, og kupeen er godt støydempet. Skjermen i midten har vokst siden sist.

Den viktigste endringen ligger er ID. Software 4.0, som øker teoretisk lynladefart til 175 kilowatt (kW) og dessuten inneholder muligheten til å forvarme batteriet før lynlading.

Særlig det siste er helt essensielt for en modell som har slitt med ladefarten vinterstid.

På langtur til fjells

Siden vi først og fremst er interessert i de tekniske forbedringene, tar vi ID.4 Pro 4MOTION på langtur.

Oppgaven er å frakte to personer, en voksen og et barn, til fjells. Vi følger den velkjente testruta fra Drammen til Hovden, som innebærer mange, mange høydemeter – fra omtrent 0 til drøyt 900 meter over havet.

Samme rute kjørte vi i den praktiske skibokstesten med Tesla Model Y.

Langtest av makslastet Tesla Model Y med takboks:

Norgesfavoritten fikser bra å være fullstappet

Denne gang er det lettere oppakning, og intet behov for skiboksen.

ID.4 har dessuten skiluke i bakseteryggen, som gjør det til en enkel sak å få på plass to skiposer med henholdsvis langrenn- og alpinski.

Vi legger i vei med 91 prosent batterikapasitet før den 24,4 mil lange turen. Med den beholdningen, og med fem grader i lufta, antyder bilen 46,4 mil rekkevidde.

LUKE: Når bilen ikke er full av folk, er det praktisk med skiluken i den 40/60-delte bakseteryggen.

Den gjennomsnittlige temperaturen i battericellene ligger en halv grad høyere (5,5) enn utetemperaturen.

I løpet av 189 kilometer med kjøring til fjells, fram til vi starter forvarming, øker gjennomsnittstemperaturen til 10,5 grader – i kjøring ned mot 0 grader på våt vei.

Drøyt 58 kilowattimer (kWt) trekkes fra batteriet på turen, mens det hentes inn drøyt sju kWt bremseenergi. Det gir altså et totalforbruk på snaut 51 kWt, eller et gjennomsnitt på 2,07 kWt/mil.

På returen noen dager senere, med høyere temperaturer, mange positive høydemeter og overveiende andel tørr veibane, blir gjennomsnittet mye lavere.

PÅSKEFØRE: Snø i fjellterrenget, men stort sett tørr veibane på returen – avbrutt av smeltevann hist og her. Det blir en effektiv hjemtur.

44 kWt trekkes fra batteriet, mens regenerering øker til drøyt ti kWt og dermed et totalforbruk på 34 kWt (1,4 kWt/mil).

Oppsummert bruker altså bilen 33 prosent mindre energi på returen enn på turen til fjells.

Lang tid for å løfte batteritemperatur

ID.7 var den første ID.-modellen som fikk mulighet til å forvarme batteripakken før hurtiglading.

NYTTIG DINGS: Til å sjekke alle data som produsentene ikke gir oss uten videre, benytter vi oss av Aviloo Box – mest kjent for å levere sjekk av batterihelse (medlemsfordel).

Under vintertesten fikk vi bekreftet at funksjonaliteten, som aktiveres manuelt via valget optimering på berøringsskjermen, fungerer bra.

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

Volkswagens løsning innebærer at du til enhver tid får anslag på hva bilen kan motta av hurtigladeeffekt. Nettopp den informasjonen har vi analysert nærmere i denne testen.

Utgangspunktet: Hvor lang tid tar det egentlig å få opp batteritemperaturen under vanlig kjøring i landeveishastigheter?

Som tabellen viser, startet kjøreturen klokken 12.25. I løpet av tre timer og 22 minutter ble det tilbakelagt 24,3 mil.

I løpet av denne tiden løftet den gjennomsnittlige batteritemperaturen seg fra -1,5 til 12,5 grader, ved kjøring i temperaturer som varierte mellom -1 og 9 grader.

Erfaringen viser altså tydelig hvorfor forvarming er helt avgjørende for å få opp ladefarten.

Hadde det vært ordentlig kaldt i denne testen ville behovet for forvarming vært vesentlig større.

Elbilforeningens vintertest 2024 viser solide tall:

Forvarming kan gi nær sommerfart ved vinterlading

Forvarmingen virker

Lynlading fra 10-80 prosent skal gå unna på rundt 28 minutter under optimale forhold.

Det er naturligvis dette vi er ute etter å matche ved bruk av den nye forvarmingsmuligheten.

Ut fra det vi har sett gjennom testing, tyder det på at Volkswagen søker å nå en gjennomsnittlig celletemperatur på 24-25 grader før hurtig- eller lynlading starter.

Det skjedde i denne testen, der makstemperatur for battericellene er ved den vertikale gule streken. Samtidig var det en snau minusgrad i lufta.

DATAGRUNNLAG: Batterivarming var aktiv i 47 minutter, gjennom de siste 5,5 milene. Etter 38 minutter mente styringssystemet at en makseffekt på 157 kilowatt (kW) av maks 175 fikk være nok. Dataene fra Aviloo Box viser at forvarming ble avsluttet da gjennomsnittlig temperatur i battericellene var 24-25 grader.

47 minutter med forvarming før forventet lynlading økte altså den gjennomsnittlige celletemperaturen i batteripakken fra 10,5 til 24,5 grader, noe batteristyringssystemet (BMS) åpenbart mente var nok.

Helt optimalt var det imidlertid ikke å gjennomføre en slik test på vei til en påskedestinasjon med stappfull ladestasjon.

FULLT: Før første forvarmingsforsøk var det ingen ledige hurtig- eller lynladeuttak å oppdrive i Hovden sentrum, da vi gjorde denne testen. Ikke helt ulogisk i og med at befolkningen mangedobler seg i påsken, og stadig kjører elbil.

På andre forsøk kunne ikke Eviny-lynladeren levere ønsket effekt, i og med at de deler effekt (200 kW / 2) og det var fullt belegg (ikke faste intervaller, kun sjekk av tendens):

Ved ankomst på den påsketravletravle hurtigladestasjonen estimerte imidlertid bilen at den kunne ta imot 165 kW effekt, men i og med at lynladeren deler 200 kW på to, nådde vi ikke mer enn snaut 100.

Mest overraskende her var at det gikk såpass tregt i starten, mens effekten økte etter 30 prosent.

Ladeøkten handlet uansett mest om å ha strøm til hjemreisen.

Dermed ble vi nødt til å gjennomføre ytterligere én test, men denne gangen kunne det virke som om lynladeren – som teoretisk skal kunne levere 180 kW (eller dele samme effekt på to ladene biler) – ikke hadde nok tilgjengelig effekt.

ENSOM: Da ladetesten ble gjennomført, var det kun ID.4 som hentet ladestrøm fra en av de fire Kople-lynladerne. Bilen sa den skulle kunne ta imot maks effekt, etter forvarming, men dit kom vi ikke.

Det til tross for at vår ID.4 var den eneste bilen som var tilkoblet en av de fire lynladerne.

Tallene (grunnlagsdata) viser at makseffekt slett ikke er alt. 10-80-intervallet tar drøyt 30 minutter, altså omtrent to minutter mer enn Volkswagen oppgir under optimale forhold.

Ladekurven holder seg jevn gjennom forløpet, men passerer aldri 141 kW – som er 34-39 kW under absolutt maks. Først etter 60 prosent faller effekten såpass at det kan vurderes å dra videre.

Uansett er det ingen tvil om at forvarmingsløsningen Volkswagen har introdusert i 2024 fungerer bra.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Konklusjon: Et interessant alternativ

ID.4 Pro 4MOTION Highline er en naturlig volummodell på det norske markedet, i det absolutt tøffeste og SUV-orienterte familiesegmentet.

Denne utgaven har firehjulsdrift, bra med utstyr og en prislapp som gjør den mer aktuell enn noen gang.

ARGESTE KONKURRENT: Tesla Model Y (i bakgrunnen) har dominert nybilsalget i lang tid. I år er imidlertid ID.4 på tredjeplass, med rundt 1.100 førstegangsregistreringer mot omtrent 4.800 Model Y. Sistnevnte slår primært ID.4 på mye mer bagasjeplass og vesentlig høyere tilhengervekt (17 centimeter lengre), mens ID.4 er klart bedre på kjørekomfort.

Minus for ID.4 er at den fortsatt har relativt lav tilhengervekt (1.200 kilo) og ikke så god bagasjeplass som de beste i segmentet.

Samtidig har denne bilen kapasitet til 453 kilo nyttelast (i tillegg til fører), som er på nivå med de beste i klassen.

Det hjelper, som drøftet, godt på for vinteregenskapene at den nå kan få fart på batteritemperaturen før folk stopper ved lynladestasjonenen.

Det kan fort bety 90 prosent av sommerladefart også i real kulde, slik vi så med ID.7 i januarkulda.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også