Hopp til innhold

Slår av 30.000 kroner: Dette blir prisene på Peugeot E-308 og E-3008 SUV

JUSTERER NED PRISEN: Peugeot E-308 i stasjonsvogn- og kombiform. Alle foto: Stellantis Norge

Peugeots nye elektriske satsinger – E-3008 og E-308 – er klare for bestilling. Sistnevnte blir billigere enn først antatt.

Peugeot er klar med en ny generasjon elbiler – og lokker med lave priser og lavere forbruk.

Modellen E-308 kommer som kombi til 388.900 kroner, og som stasjonsvogn til 398.900 kroner.

Peugeot slår dermed av 30.000 kroner på basisprisen som i fjor, lenge før bilenes ankomst, ble annonsert til å starte på 418.000 kroner:

Peugeot E-308 og E-2008 SUV relanseres i GT-versjoner:

Dette vil de koste i Norge

SUV-en kommer til våren

Noen prisreduksjon er det derimot ikke snakk om på mellomklasse-SUV-en E3008, som er ventet til Norge til våren, ifølge Peugeot.

Det har nok en sammenheng med at man der i gården har godt håp om denne modellen vil kunne selge godt her hjemme uansett, og bilprodusenten sier selv at dette er «den viktigste Peugeot-lanseringen i Norge på mange år».

Importøren slenger nå også inn tilbud om fastrente på 2,99 i tre år hvis du finansierer enten E-308 og E-3008 med lån.

Lite batteri, men også lavt forbruk

Nå forlater vi E-3008 for en liten stund, og fokuserer på «tilbudsmodellene» av E-308:

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Peugeot har her gått for en relativt liten batteripakke, med 51 kWt netto.

Likevel skal skal de klare å skvise opptil 413 km rekkevidde ut av batteriet ifølge bilens WLTP-tall.

Bilen er både lett og aerodynamisk, pluss at en helt ny motor, batteri og girboks er utviklet for å gi bilen et forbruk på bare 12,7 kWt per 100 km.

Rune Hensel hos importør Bertel O. Steen har følgende å melde om rekkevidden:

– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre elbilen billigere både i innkjøp og i bruk.

Både stasjonsvogn- og kombi-utgaven av E-308 lanseres kun i GT-versjon, med følgende utstyrsnivå:

Stasjonsvognen E-308 SW kommer også med takskinner.

Elbil i kulda:

Det går fint, men noe bør du likevel tenke på

Legg på en null så får du en SUV

Tilbake til E-3008:

Legger du på en ekstra «0» – i navnet, ikke på prislappen vel å merke – har du brått E-3008, SUV-en som nok vil bli Peugeots mest populære elektriske bil her til lands.

Prisen for den forhjulsdrevne innstegsmodellen er lagt til 428.900 kroner. Firehjulstrekkeren som kommer i 2025 har ikke fått noen pris annonsert så langt.

E-3008 er for øvrig å finne blant årets nykommere som vi nylig kunne melde at vi gleder oss til i denne artikkelen:

Stor oversikt – disse modellene kommer snart:

24 elbiler vi gleder oss til i 2024

Modellen kan skilte med et batteri på 73 kWt som gir 525 km rekkevidde og 210 hestekrefters motor.

I 2025 kommer det en utgave som skal gå enda heftigere til verks, med 98 kWt og hele 700 km rekkevidde.

Bakmotoren legger til 110 hk, slik at det blir totalt 320 når alle fire hjul går i samspill.

Ladehastigheten blir dessuten brukbar, 160 kW. 

Smartlading er mulig, altså at bilen kan tilpasse hjemmeladingen for å redusere ladekostnader. 

Fersk undersøkelse viser endring i ladevaner:

Nordmenn flest lader smart – og sparer penger samtidig

Det er også mulig med såkalt V2L / vehicle to load, slik at elektrisk utstyr kan driftes av bilen, der bilen altså fungerer som batteribank på hjul.

For flere detaljer kan du sjekke ut hva vi skrev når modellen ble presentert i fjor:

Får rekkevidde mellom 525 og 700 kilometer:

Her er Peugeot E-3008

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også