Ti på topp og bruktbiltips: Dette er de mest populære brukte elbilene
Den mest solgte bilen er bruktbilen. Akkurat nå er det over 18.000 elbiler å velge mellom på Finn.no.
De siste par årene er det blitt mange flere brukte elbiler å velge mellom for dem som ikke har behov for en splitter ny.
Og det er jo de fleste av oss.
Vi har tatt en titt på de mest populære brukte elbilene så langt i 2024. Altså hvilke modeller som har skiftet eier oftest, basert på tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Gammel traver på topp
Bilen det selges flest av på bruktbilmarkedet er ikke overraskende Nissan Leaf.
Det er hele 13 år siden den kom til Norge i 2011, og i elbilverdenen kvalifiserer det til tittelen «gammel traver».
Det er 821 Nissan Leaf til salgs på Finn.no akkurat nå, og prisen spenner fra 64.000 kroner for en 2015-modell med 150 kilometer rekkevidde (som ny), til 330.000 kroner for en 2023-modell, med 385 kilometer rekkevidde.
Tesla Model 3 og e-Golf på andre og tredje
Lenge var Volkswagen e-Golf en god nummer to på bruktbiltoppen, men den populære tyske kompaktbilen har byttet plass med Tesla Model 3.
Tesla Model 3 kom på markedet i 2019 og ble raskt en salgssuksess. Den var etterlengtet, siden forhåndsbestillingene startet tidlig i 2016. På Finn er det nå 620 Tesla Model 3 til salgs.
Volkswagen e-Golf er fortsatt et vanlig syn på norske veier, selv om den gikk ut av utvalget i 2020, før introduksjonen av ID.3 på høsten.
e-Golf kom på markedet i 2014 og ble raskt den nest mest solgte elbilen etter Nissan Leaf. Er du på jakt etter den tredje mest populære elbilen på bruktmarkedet, finnes det 479 å velge mellom på Finn.no.
Her finner du hele ti på topp-listen:
Dette bør du sjekke før du kjøper brukt elbil
– Det er mange fordeler ved å kjøpe brukt elbil kontra brukt bensin- eller dieselbil, også sett bort fra det åpenbare – at elbiler kutter utslipp, sier Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Han leder arbeidet med å teste nye biler i Elbilforeningen og har kjørt de aller fleste av elbilene som finnes på markedet.
– Elbiler trenger ikke oljeskift, har ingen kompliserte automatgirkasser, turboer, rustne eksosrør eller registerreimer – for å nevne noe, sier han, og legger til:
– Drift, vedlikehold og service er langt billigere enn for øvrige biler.
Men selvfølgelig har også elbiler deler som må byttes når bilen har gått langt.
– For eksempel ombordladere eller batterivarmere må gjerne byttes på et tidspunkt. På mer påkostede modeller kan for eksempel luftfjæringer feile når bilen er utenfor garanti, så det er viktig å undersøke hvilke kostbare deler som er byttet, og ikke, forklarer Frydenlund.
Batterigaranti og rekkevidde
Men det er nå engang slik at det er rekkevidden de fleste er opptatt av.
Bilprodusenten garanterer vanligvis at batteriet skal ha minst 70 prosent restkapasitet etter åtte år, eller 160.000 kilometer. Enkelte produsenter tilbyr bedre betingelser.
Enkelt forklart betyr det at hadde bilen en rekkevidde på 450 kilometer (WLTP) da den var ny, skal den minst gå 315 kilometer under ideelle forhold, etter åtte år.
– Heldigvis har det vist seg at batterigarantien sjelden blir brukt, sier Ståle Frydenlund.
Her er flere tips til deg som skal kjøpe brukt elbil:
Batterihelsetest
Medlemmer i Elbilforeningen kan bruke medlemsfordelen batterihelsesjekk.
Resultater fra testene gjort så langt viser at biler som i gjennomsnitt er seks år gamle, har beholdt – også i gjennomsnitt – 88 prosent av batterikapasiteten de hadde som nye.
– I de fleste bilene aldres batteripakkene jevnt og rolig. Her vil de som regel «overleve» bilen. Det er ikke uvanlig at en elbil med 250.000 kilometer bak seg, fortsatt har 80-90 prosent av kapasitet som ny.
Men selv om det generelt står bra til, er ikke alle batterier feilfrie.
– Vi har sett enkelttilfeller der batteritester har avklart feil på en eller flere battericeller, der vi har hjulpet medlemmer med å nå fram med sine reklamasjonssaker.