Hopp til innhold

Dette vil Volkswagen ID.4 koste i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY FOLKEBIL: Førsteutgavene av Volkswagen ID.4 vil koste fra rundt 350.000 kroner, mens rosinen i pølsa først kommer til sommeren. Foto: Volkswagen AG

Den firehjulsdrevne toppmodellen ID.4 GTX kommer først til sommeren, men nå er prisene på de bakhjulsdrevne førsteutgavene klare.

Mange har ventet på mer detaljert informasjon om ID.4-modellen, etter at ID.3-modellen kom på markedet i fjor høst. Den deltok også i den store vintertesten i januar, og gjorde sine saker bra etter å ha fått nødvendig softwareoppdatering på plass.

Nå er det klart at innstegsprisen (Pure-utgaven) på ID.4 blir blir 349.000 kroner, levert i Oslo, med minste batteripakke og bakhjulsdrift.

Det betyr en netto batterikapasitet på 52 kilowattimer (kWh) av brutto 55, og denne er også på vei inn i ID.3 i disse dager. WLTP-rekkevidden på innstegsutgaven er 343 kilometer, og den enkleste får ganske moderate ytelser – og 0-100-tid på over ti sekunder.   

LES OGSÅ: Slik blir Audi Q4 e-tron inni

I praksis en halv million kroner

Med den største batteripakken starter prisen på 417.000 kroner (1st), mens den foreløpige toppmodellen (1st Max) koster drøyt 80.000 ekstra. Blant de interessante utstyrstilleggene her er adaptivt understell og progressiv styring, for en mer sportslig kjørefølelse.

Det betyr at en godt utstyrt ID.4 med bakhjulsdrift havner på nordsiden av 500.000 kroner. Da skal også maksrekkevidden etter WLTP-syklusen nærme seg 500 kilometer, avhengig av utstyrsoppsett: 1st skal kunne rulle 495, mens maksutgaven har fått tallet 487.

Den største batteripakken lagrer netto 77 kilowattimer (kWh) til kjøring, av brutto 82. Selv om den har vesentlig større batteripakke og lengre rekkevidde, blir imidlertid tilhengervekten den samme som i innstegsutgaven: 1.000 kilo.

LES OGSÅ: Derfor sliter VW i Norge nå

Biler med dette oppsettet er allerede ute hos de norske Volkswagen-forhandlerne, mens selve lanseringen finner sted i uke 12, altså rett før påske.

Tilhengerfeste er for øvrig standardutstyr på de ferdigspesifiserte lanseringsmodellene, før det blir tilvalg senere.

Firehjulsdrift først til sommeren

Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak skulle nok gjerne hatt den firehjulsdrevne utgaven klar for salg allerede. Slik forklarer han den videre framdriften:

– Fabrikken er tydelig på at de to lanseringene skal skilles fra hverandre. Lanseringen av utgaver med bakhjulsdrift skjer derfor i uke 12. Verdenspremieren på den firehjulsdrevne GTX-utgaven kommer i løpet av våren. Det blir en sportslig versjon arv ID.4, og vi starter utleveringer på sommeren, sier Edvardsen-Eibak, og legger til at forhåndsbestilling er underveis.

Han understreker samtidig at han ikke kan oppgi verken generelle tekniske data eller tilhengervekt for GTX-utgaven. I mellomtiden mener han likevel de bakhjulsdrevne utgavene er gode alternativer.

– Det er et stort segment slik vi ser det. Mange Tiguan- og Passat-kunder kommer fra biler med forhjulsdrift. 50/50-vektfordeling med bakhjulsdrift gir bra grep, som jeg selv har erfart på vinterferie, sier Edvardsen-Eibak.

LES OGSÅ: Dette vil hytteraceren Porsche Taycan Cross Turismo koste

Softwaretrøbbel skal være løst

Volkswagen-sjefen er veldig tydelig på at softwareproblemene ID.3-modellen hadde innledningsvis nå skal være løst. Det skal også bety at ID.4 kommer til Norge med all relevant funksjonalitet.

– Alle kunder blir invitert inn til å ta en oppdatering på sin ID.3. I denne ligger trådløs appconnect (uten kabel, som har vært nødvendig til nå) og AR head-up-display. Bugfikser skal også være på plass, blant annet relatert til duggproblemene som har vært, sier Edvardsen-Eibak.

Han sier det allerede er gjennomført «flere hundre» oppdateringer av ID.3. Den aktuelle softwareutgaven er 2.1-versjonen.

– Det skal ikke gå månedsvis før jobben er gjort, opplyser han.

Med ny software skal også trådløs oppdatering (OTA, «over the air») av alle ID-elbilene komme på plass. Planen er at forbedringer og justeringer skal komme kvartalsvis.