Nye elbil-modeller fra kinesiske BYD: Du kan få begge disse familiebilene i år
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Snart kommer BYD med to nye elbiler. Og best av alt for norske kunder: Begge skal være leveringsklare i løpet av høsten, og de blir neppe særlig dyre.
På knapt et år har BYD via importør/distributør RSA solgt nesten 2.500 eksemplarer av den romslige SUV-en BYD Tang i Norge.
Nå styrker selskapet stallen ytterligere med to nye personbiler:
Sedanen BYD Han og SUV-en BYD Atto 3.
Nytt kinesisk refreng
Felles for modellene er at begge leverer «premium kvalitet og omfattende spesifikasjoner».
Ifølge BYD selv, der altså.
Dermed lover BYD det som har blitt nærmest et standard-mantra for flere av de andre kinesiske elbilprodusentene for tiden, som Xpeng, Nio og nå sist: Voyah.
Refrenget i så måte er at mye av det som vanligvis er forbeholdt premium-biler, og som tilbys som ekstrautstyr (og dermed tilhørende prispåslag), skal du her heller få inkludert fra start, til en konkurransedyktig pris.
Kompakt SUV: BYD Atto 3
BYD Atto 3 beskrives som en kompakt og fleksibel SUV bygget på selskapets nyutviklede e-Platform 3.0, en plattform skreddersydd for elbiler fra start.
Atto 3 kommer med BYD sitt Blade-batteri som standard.
Batteriet har åpenbare fordeler som at det har høyere batteritetthet enn ordinært litium-ion. Dette gir mulighet for lenger rekkevidde – eller lavere vekt og bedre plassutnyttelse, i tillegg til økt brannsikkerhet.
Batteriet gir en oppgitt rekkevidde på 420-568 km (WLTP), og kan hurtiglades fra 30 til 80 prosent på kun 29 minutter.
BYD Atto 3 leveres med fem seter og varmepumpe som standard.
Bagasjerommet i BYD slår konkurrenten Xpeng og modellen G3i med 60 liters større bagasjerom:
440 liter i Atto 3 mot 380 liter i G3i.
Frunk finnes dessverre ikke. Tilhengerfeste eller taklast nevnes det foreløpig ikke noe om fra BYD-hold.
BYD melder om gode oppbevaringsløsninger og et stort panorama-soltak for å gi god og luftig romfølelse.
BYD luksussedan
For dem som liker å kjøre med hatt på, eh, hattehylla, lanserer BYD i høst også en sedan som de selv omtaler som «luksuriøs» og «sporty».
Størrelsen vil ligge på omtrent det samme som en BMW i4.
Sedanbiler er som regel ikke de mest praktiske, men BYD håper på å friste norske kunder med fem seter og firehjulstrekk som standard.
I likhet med Atto 3 er Blade-batteriet standard i bilen, og gir en batterikapasitet på 85,4 kWt.
Rekkevidden er oppgitt til 521 kilometer etter WLTP-standarden.
Med to elektriske motorer og en kombinert effekt 516 hestekrefter, lover BYD Tesla-lignende akselerasjonstall: 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
Interiøret består blant annet av flere skjermer – inkludert en stor roterbar hovedskjerm til infotainment-systemet.
Leveringsklar i 2022
BYD annonserer at både Atto 3 og Han kommer allerede i år.
De første utgavene av BYD Han og BYD Atto 3 skal bli levert til norske kunder i fjerde kvartal 2022, ifølge importør RSA.
BYD Han, BYD Atto 3 og BYD Tang vil alle bli utstilt på Paris Motor Show i oktober.
Elbil.no kommer til å være til stede og lover en reportasje med våre første inntrykk av de nye bilene.
Prisene på Atto 3 og Han er ikke klare per i dag.
Med en liten imaginær titt i krystallkulen, vil vi likevel tippe at prisen på BYD Atto 3 kommer til å havne på like under 400.000 kroner.
Dermed vil den gå rett i strupen på konkurrenter som Xpeng G3i, MG5 Electric og Kia Niro EV.
Og hva så med BYD Han?
Det er fremdeles vanskelig å spå, især om fremtiden, som man sier.
Men det er neppe utenkelig at den havner rett sør for halvmillionen …