Intens maktkamp i EU: E-fuel-romantikk kan knuse EUs utslippsfrie nybilsalg i 2035
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tysklands omkamp for å fremme e-fuel er egentlig en kamp for fremtiden til biler med forbrenningsmotor, mener Elbilforeningen. Nå forsøker EU-kommisjonen å finne en løsning på floken.
Elbil.no skrev tidligere denne måneden om hvordan Tyskland ville trekke støtten til det fremforhandlede klimamålet for nybilsalget i 2035, dersom ikke EU tilrettelegger for at bilindustrien kan kan bruke såkalt e-fuel i å oppfylle målet:
Dersom EU imøtekommer det tyske kravet, frykter miljøorganisasjoner derimot at det vil forlenge livet til forbrenningsmotoren og at det som foregår i realiteten er en kamp for biler som kan gå på fossilt drivstoff.
Etter tyskernes snuoperasjon har Europakommisjonen nå kommet på banen og forsøker å finne et kompromiss.
Forslaget som ligger på bordet nå foreslår å skape en helt ny bilkategori med biler som bare kan kjøre på drivstoffet e-fuel. Slike biler skal da installeres med teknologi som forhindrer at noe fossilt drivstoff kan brukes.
Kravstore tyskere
Samtalene pågår nå mellom EU-kommisjonen og tyske myndigheter.
Klimakommissær i EU, Frans Timmermans, har gjennom kilder til Reuters vært tydelig på at ethvert forslag må etterkomme loven fra i fjor om at alle nye biler skal være utslippsfrie fra 2035.
EU hadde allerede fremforhandlet ferdig at fra 2035 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler, og den formelle signeringen av avtalen var alt som gjensto. Det skulle skje i Sverige tidligere i måneden, før tyskerne gjorde helomvending.
– E-fuel som strategi for nye biler er i realiteten en kamp for status quo
Press fra den mektige bilindustrien og leverandørindustrien i Tyskland, er trolig årsaken til at tyske myndigheter nå har satt seg på bakbeina.
Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, frykter at ved å tillate at biler går på e-fuel, åpner man i realiteten for alle biler med forbrenningsmotor.
– E-fuel som strategi for nye biler er i realiteten en kamp for status quo og fossilt drivstoff. Det er en posisjon for alle dem som ikke ønsker den klimarevolusjonen som elbiler representerer.
Hun mener det er viktig at EU nå bestemmer seg for hvor man skal, og at Tysklands strategi vil forsinke riktige investeringer.
Signerer ikke uten støtte for e-fuel
Reuters melder også at transportminister i Tyskland, Volker Wissing, var tydelig på at den tyske bilindustrien trenger en back-up-løsning før de eventuelt signerer en nullutslippsavtale i det europeiske bilmarkedet.
Han peker på at 2035 er langt frem i tid, som gir oss god tid til å se på alternative løsninger.
– Jeg kan ikke forstå hvorfor vi ikke kan bruke tiden til å se nærmere på løsninger, sier han.
E-fuel er ikke utslippsfritt
Kritikken mot e-fuel har også gått på at det ikke er noen reell nullutslippsløsning og at det er en svært dyr løsning.
Transportation & Enviroment (T&E) peker på at e-fuel fortsetter å gi lokale utslipp. De har beregnet at det kan gi utslipp på nesten 160.000 tonn med nitrogendioksid frem mot 2050, melder de på sitt nettsted.
Videre viser deres estimater at prisen per liter e-fuel i Tyskland kan koste opp mot 2.80 euro i 2030.
Alex Keynes, fagsjef for elbilpolitikken i T&E, mener at Tyskland nå setter på håndbrekket kun for å redde forbrenningsmotoren.
Han mener også at e-fuel kun blir et drivstoff for de med penger.
– De høye kostnadene på e-fuel betyr at kun rike vil ha råd til det. Til syvende og sist vil dette bare bli en nisjeløsning for Porsche-sjåfører.
Ifølge analysen, vil også biler som kjører på e-fuel erstatte mellom 26 og 46 millioner elbiler – som ellers ville blitt produsert i perioden frem til 2050.
Dansk frustrasjon
Videre er han tydelig på at den åpenbare utskiftingen av fossilmotoren, nå blir forsøkt trumfet av å fremme et forurensede og dyrt drivstoff.
Danmarks klima- og energiminister, Lars Aagaard, uttaler at Tysklands handlinger på mange måter torpederer den langvarige prosessen som har pågått – og som EU har kommet til enighet om.
Likevel støtter han EU-kommisjonens forsøk på å finne en løsning, skiver det politiske nettstedet Altinget.
– Jeg støtter Timmermanns innsats for å se om det er mulig å gjøre noen småjusteringer som kan få Tyskland med i selskapet, sier ministeren.
– Helt meningsløst
Christina Bu i Elbilforeningen er tydelig på at e-fuel er helt feil vei å gå.
– En strategi for 2035 der man tillater biler med forbrenningsmotor, er selvfølgelig helt meningsløst. Norge holder jo på å klare EUs 2035-mål om å bare selge nullutslippsbiler allerede i 2025.
Hun håper likevel at EU-kommisjonen klarer å finne en løsning som gjør at ikke hele avtalen ryker.
– Men det kan ikke være noe fritt fram for forbrenningsmotorer. E-fuel er et dyrt og energikrevende luftslott, som fremmes under dekke av at man kjemper for forbrenningsmotoren.
Reuters melder fredag at EU-kommisjonens forslag nå er oppe til vurdering i Tyskland.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!