Hopp til innhold

Kun en formalitet gjensto, men: Nå kan EUs fossilstopp i 2035 blokkeres likevel

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SKULLE VÆRT SIGNERT I SVERIGE I MORGEN: I stedet er status nå at EU-landenes signering av avtalen – om nullutslipp i nybilsalget i Europa fra år 2035 – i beste fall utsettes. Foto: EU

Egentlig skulle den historiske avtalen om nullutslipp fra nye person- og varebiler i EU bli signert i morgen. Nå stikker Tyskland og et knippe andre EU-land kjepper i hjulene.

Vi har skrevet en rekke artikler om arbeidet med å få på plass avtalen som skal fjerne biler med forbrenningsmotor i nybilsalget i EU fra 2035.

Senest for tre uker siden, da det hele fremsto som endelig avgjort:

Historisk miljøvedtak i EU:

Dødsstøtet for nye fossilbiler

Men en formalitet gjensto, og dette kan nå vippe hele avtalen. Eller i det minste utsette den, og i verste fall vanne den ut.

Tyskland blokkerer

Sverige har formannskapet i EU for tiden, og bestemte fredag at signeringen av avtalen måtte forskyves.

Norge omfattes av disse reglene gjennom EØS-avtalen.

Den skulle egentlig finne sted under Ministerrådets møte i Stockholm tirsdag 7. mars, men blir nå utsatt til «et senere møte».

Tysklands transportminister Volker Wissing varslet i forrige uke at landet ville trekke støtten til avtalen dersom ikke Europakommisjonen la frem en plan om at bilindustrien kan inkludere såkalt e-fuel for nye biler solgt etter 2035.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Tyskland vil avstå å stemme i Ministerrådet, dersom EU-Kommisjonen ikke kommer opp med et forslag om hvordan man etter 2035 kan selge biler med forbrenningsmotor om disse når utslippskravene, skriver Energi og Klima.

«How Norway KILLED the petrol car»:

Slik ser det norske elbileventyret ut fra utlandet

Også bilindustrinasjonen Italia har i tolvte time signalisert motstand mot avtalen, det samme gjelder Polen og Bulgaria.

Dermed er det ikke tilstrekkelig flertall for å banke gjennom avtalen.

Det kreves at 55 prosent av medlemslandene som representerer 65 prosent av EU-befolkningen må stemme for, melder Euractive.

Samferdselsministeren før ministermøte i EU-regi:

Vil ha strengere utslippskrav for tungtransport

Dårlig nytt for «Fit for 55»

Dette er dårlig nytt for hele «Fit for 55»-satsingen, som er navnet på den store klimapakken til EU – og avtalen som skulle signeres i morgen, var det første direktivet som skulle landes.

Denne brede EU-satsingen legger premissene for hvordan EU skal kutte klimagassutslippene med 55 prosent.

Det er for øvrig ikke første gang Tyskland bryter med EUs forsøk på å hale i land denne avtalen.

I juni i fjor var det Tysklands finansminister Christian Lindner som var på banen:

Går mot Europaparlamentets vedtak:

Tyskland antyder nei til totalstopp i fossilbilsalg

Lindner argumenterte da for at det fremdeles skal finnes nisjer for bensin- og dieselbiler etter 2035.

«Fit for 55» skal sikre kutt i klimagassutslippene fra veitrafikken med 55 prosent fra 2030 (sammenlignet med 1990-nivå), og med 100 prosent fra 2035.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også