Hopp til innhold

Elbilen under væromslaget: Dette bør du passe på nå

HØLJREGN: Væromslaget som flere steder i Norge opplever nå, gir stedvis flomtendenser. Er det noe du spesielt bør tenke på som elbileier? Alle foto: Rune Nesheim / elbil.no

Store deler av Norge har gått fra sprengkulde til mildvær og regn – nå er det vann og is som er det største problemet. Her er noen tips og råd til elbilister som skal ut og kjøre nå.

Etter en periode med kaldt vær og mye snø, har hele landet fått plussgrader og påfølgende regn.

Det har resultert i massevis av glatte veier og stor ansamling av vann på grunn av høye brøytekanter som nå smelter.

Plutselig er det vannet som er blitt et problem. For denne typen ekstremføre har vi i Elbilforeningen noen enkle råd.

Bare kjør hvis du må

Det høres drøyt ut, og du må rett og slett bruke sunn fornuft. På dager som dette er enkelte områder mer utsatt enn andre for ekstremt glatte veier, i hvert fall i en overgangsperiode.

Det gjelder først og fremst sideveier, som nå er blitt til speilblank is med vann oppå, veier som gjerne ennå ikke er blitt strødd. Utsatte steder kan også ha oversvømmelser.

Ta dine egne vurderinger. Men det kan være det smarteste å la bilen stå.

Elbil og lading: Dette bør du gjøre når det er tordenvær

Avpass farten etter forholdene

Når sjekket du dekkene dine sist?

Selv om du har nye dekk med godt mønster, har dekkene et svare strev med å drenere bort vann i slaps og regnvåte veier.

Senk farten for å unngå vannplaning, kjør utenfor sporene og senk farten ekstra ved vanndammer.

BREDT ER FETT: Men ikke i sprutregn. Har du dårlig mønster, finn deg en rasteplass og vent med å kjøre videre til det verste regnet er over. Og selv med gode dekk kan du bli løftet av asfalten og slengt i autovernet om du kjører for fort.

Se og bli sett

Vær oppmerksom på at du kan bli spylt ned av møtende trafikk slik at du mister midlertidig sikt.

Flere bilmerker, blant annet Tesla-en som er avbildet i denne saken, har elendig regnsensor. Forbered deg gjerne på å raskt aktivere vindusvisker manuelt.

Husk at du må både se og bli sett. Kraftig regn gir dårlig sikt.

Så du må forsikre deg om at lysene er på. Er det ekstreme regnbyger, sett på tåkelyset også.

Vi fant store forskjeller da vi testet bilenes frontlys:

Full spredning

Kortere rekkevidde

Det er godt kjent at rekkevidden reduseres av vær og vind. Nå kommer begge deler på en gang.

Mengder av regn på vegbanen reduserer rekkevidden betraktelig. Joda, du kjører saktere slik at luftmotstanden blir lavere, men dog:

Ikke sett av gårde med lite strøm på batteriet akkurat nå.

Det er i tillegg veldig utrivelig ved de fleste ladestasjoner når det renner ned fra himmelen i strie strømmer.

Elbil i kulda:

Det går fint, men noe bør du likevel tenke på

Tenk på hvor du parkerer

Lavtliggende parkeringsplasser kan forvandles til rene innsjøer dersom sluk tettes og det kommer mer vann enn avløpsnettet er dimensjonert for å ta unna.

Så tenk nøye på hvor du setter fra deg bilen – ikke ta noen sjanser der.

Selv om batteriet tåler en oversvømmelse, er det ikke bra for tepper, innredning og det elektriske anlegget om bilen blir fylt med vann.

VELG P-PLASS MED OMHU: Kommer det mye nedbør på kort tid sliter avløpsnettet med å få unna vannet. Ikke velg de mest utsatte parkeringsplassene på lavtliggende steder.

Å stå rett under store trær når det blåser og tordner som verst, er heller ikke ideelt. Og det er kanskje ekstra ille for de stadig flere bilene som leveres med panoramatak.

Elbilforeningens ladespalte:

Skader du batteriet når du klattlader?

Hva med vanninntrengning?

Høyvoltsbatteriet, elmotorene og alt ledningsnett i forbindelse med dette, skal i prinsippet være helt vanntett.

Men selv om elbiler ikke skal påvirkes av vann, anbefaler vi ikke å bruke elbilen som ubåt. Vanninntrengning på uønskede steder kan gi skader der og da – eller senere.

De er ikke alle biler som er bygget som Jaguar I-Pace, kjent for å kunne vade i 50 cm.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hurtiglading er trygt

Det skal ikke være noen fare i forbindelse med lading, selv i uvær.

Koblinger er drenert og strømmen kobles ikke til før bil og lader har sin såkalte «handshake».

I STØTET: Det er ikke forbundet med ekstra spenning for deg som skal lade i regnet.

Skulle det være noe galt, vil aldri strømmen kobles til. Den blir dessuten brutt om noe skulle skje underveis.

– Vi har aldri opplevd at våre ladere har stoppet å lade på grunn av regn, kunne Malene Brøvig i ladeselskapet Mer, berolige oss med da vi spurte henne om dette i forbindelse med uværet «Hans» i sommer.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også