Peugeot e-2008

Den kompakte crossoveren e-2008 er den foreløpig (2020) største elbilen - i serieproduksjon - fra Frankrike.

e-2008-modellen er basert mange av de samme bitene som DS 3 Sportback e-tense, Opel Corsa-e og Peugeot e-208. Opel Mokka-e kommer også med samme drivlinje ved inngangen til 2021.

e-2008 er størst av de alle de nte PSA-elbilene. Modellen er registrert for fem personer, og er også familievennlig på den måten at det er tre ISOfix-fester for barneseter i bilen. Bagasjerommet måler praktiske 434 liter.

Elmotoren over forhjulene har maksytelse på 136 hestekrefter (100 kW), mens batteripakken har en bruttokapasitet på 50 kilowattimer (kWh). Av disse skal 46,3 være tilgjengelige til kjøring. Det resulterer i en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 320 kilometer.

Det tallet overgikk vi enkelt i første test i sommerlig vær (se lenke nederst).

e-208 har dessuten viktig utstyr som aktiv kjøling (væskebasert) av batteripakken og varmepumpe (5 kW). Sistnevnte bidrar til mer effektiv oppvarming vinterstid.

Standard kan e-208 normallade med inntil 7,4 kW effekt (230V/32A) via Type 2-ladeboks. I løpet av sommeren 2020 skal den større ombordladeren på 11 kW (400V/16A) bli tilgjengelig som ekstrautstyr, men importøren tør foreløpig (ultimo april) ikke si noe presist – med henvisning til koronasituasjonen.

Teoretisk maksfart ved DC-hurtiglading er 100 kW. I vår første test beveget bilen seg over 80 kW opp til 40 prosent ladestatus, og viste at den særlig hurtiglader effektivt mellom 10 og 60 prosent – før hastigheten daler vesentlig.

e-2008 kan dessverre ikke trekke tilenger, men er godkjent for taklast opp til 70 kilo.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 28 timer. Med 3,6 kW/16A 13-14 timer og 7,2 kW/32 A rundt sju timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er 100 kW.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Peugeot Norge.

Les også:

Test av Peugeot e-208 GT: Største elbil fra Frankrike til nå (2020)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 320
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):220 / 320
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):46,3 / 50
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):100 / 136
  • Dreiemoment (Nm):260
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 100
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,4
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,30/1,55/1,98
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):434
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,56
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.550
  • Topphastighet (km/t):150
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):9,0