MG var Norges første smak av elektriske biler, da de lanserte kompakt-SUV-en ZS EV til en pris nordmenn ikke kunne si nei til. Siden lanseringen er det blitt registrert 4.249 biler i Norge.
Les vår test av bilen her.
I dag presenterte MG to nye elbiler som kommer på det europeiske markedet senere i år.
Sprek familie-SUV
Marvel R Electric er kanskje den mest spennende av dem. Det er en SUV i C-segmentet.
Her ser vi en helt annen teknologi enn i ZS EV, som er en svært enkelt bil og en modell som får en langt sterkere konkurranse, for eksempel fra Skoda Enyaq, VW ID.4 , Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Nissan Ariya med flere.
Og den har noen sterke kort på lager. Den kommer fra start med firehjulstrekk fra hele tre motorer. To bak og en foran.
Effekten er på 288 hester og kraftfulle 665 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra stillestående til 100 på 4,9 sekunder og en toppfart på 200 km/t.
Du får den også som bakhjulstrekker. Da med to motorer bak.
Det som kanskje er viktigere, er at den har en elektrisk rekkevidde på 400 kilometer, målt etter WLPT.
MG forteller foreløpig ingenting om verken brutto eller netto batteristørrelse eller hvor mange kW den tar i mot på hurtiglading.
Batteriet skal kunne hurtiglades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter og batteriet har varmepumpe for optimal temperaturstyring av batteriet. På hjemmelader tar den imidlertid i mot 11 kW. Det er mer enn godkjent.LES OGSÅ: Test av Citroën ë-Spacetourer
Powerbank
Som mange elbiler fra Kina om dagen, er bilen klargjort med V2L (vehicle-to-load). Teknologien gjør et mulig å overføre energi fra batteriet til strømnettet eller andre strømkilder. Du kan for eksempel lade opp en annen bil, altså en gedigen powerbank.
Bilen er 4,67 m lang, 1,92 m bred og 1,62 m høy. Akselavstanden er lang, hele 2800 mm, slik at det potensialt er rikelig med plass i kupeen.
Bagasjerommet er derimot på forholdsvis beskjedne 357 liter. Når baksetet legges ned, øker kapasiteten til 1396 liter. I tillegg har den et romslig bagasjerom under panseret på 150.
MG Marvel R Electric kan trekke tilhenger på opptil 750 kg.
Enorm skjerm i midten
Interiøret er ikke grensesprengende nytt, men en gedigen 19,4-tommers berøringsskjerm og et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel er det mest oppsiktsvekkende.
Bilen skal ha 5 G operativsustem og kunne snakke med biler rundt seg. Akkurat hvor selvkjørende den blir vet vi derimot ikke ennå.
Verdens første elektriske stasjonsvogn
Det som kanskje er vel så oppsiktsvekkende, er at MG lanserer en elektrisk stasjonsvogn. Karosseriformen er ikke spesielt populær annet enn i Europa, og selv her er den på sterkt vikende front. Det er kanskje grunnen til at dette faktisk er den første elektriske stasjonsvogn.
Den får det enkle, men moteriktige navnet 5 med tilleggsbetegnelsen Electric.
LES OGSÅ: Lyst på brukt elbil? Dette må du sjekke
MG 5 Electric er en tradisjonell stasjonsvogn og har allerede vært i produksjon med bensinmotor siden 2018.
Og den benytter stasjonsvognas fortrinn maksimalt. Akselavstanden er på 2,66 meter og bør sikre god plass i baksetene. Bagasjerommet er på hele 578 liter. Med setene nedslått har du 1456 liter. Ikke dårlig med tanke på de ytre målene: 4,54 m lang, 1,81 m bred og 1,51 m høy.
Tilhengervekta imponerer ikke riktig like mye. Den trekker kun 500 kilo på kroken og kan ta 75 kilo taklast. Kan den ta over rollen som Skoda Octavia har hatt i Norge en årrekke?
40 mil
Men her snakker vi bare drift på forhjulene. Motoren er på 184 hk og 280 Nm. MG oppgir 0-100 km/t på 8,9 sekunder.
Heller ikke her avslører MG batterikapasiteten, men lover over 400 kilometer rekkevidde WLTP. Ombordladeren på 11 kW. Og batteriet kan hurtiglades (DC) til 80 prosent på bare 30 minutter under ideelle forhold.
Nye MG Marvel R Electric lanseres i Europa i mai. Nye MG5 Electric blir tilgjengelig fra oktober.
Det kommer mer informasjon om de nye modellene fra MG frem til de kan bestilles.
NYE KRASJTESTER: Her er de sikreste elbilene på markedet