Widerøes nullutslippsprosjekt tildelt forskningsmidler: Satser på elektriske rutefly i deler av Norge fra 2026
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Widerøe Zero og deres Pilot-T prosjekt tildeles forskningsmidler de tre neste årene. Men hva er dette prosjektet, og hva kan det bety for oss reisende?
«Prosjektet skal hovedsakelig utforske mulige driftskonsepter for både et ni-seters elfly og et helikopterfly (eVTOL)», heter det i en sparsommelig pressemelding som nylig kom fra flyselskapet Widerøes nullutslippsavdeling, Widerøe Zero.
Vi tok kontakt for å finne ut mer om dette er science fiction i overskuelig fremtid, eller om elektrisk luftfart er noe både vi og du kan regne med å komme borti de nærmeste årene.
Starter offisielt etter sommerferien i år
Pilot-T-prosjektet er et samarbeid mellom Widerøe Zero, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
Målet er å få nye, smarte og miljøvennlige mobilitetsløsninger i bruk.
Elbil.no kontaktet Widerøe Zero, der vi fikk vite at administrativ oppstart er fra 1. juni, men at offisiell oppstart for forskning og utvikling (FoU-aktiviteter) først skjer etter ferien.
– Signalene politikerne sender om at nullutslippsteknologi er ønsket innfaset så fort som mulig, er et tydelig tegn på at det vi jobber med også er villet politikk, sier administrerende direktør Andreas Aks.
For det skal skje store ting også i lufta, noe Nasjonal luftfartsstrategi gir et tydelig signal om.
Stortingsmeldingen som kom i januar tar for seg utfordringer og muligheter for norsk luftfart i et tiårsperspektiv.
Åpner for radikalt ny tenkning
– Kan dere si mer om hva Widerøe Zeros Pilot T prosjekt skal i gang med?
– I forskningsprosjektet skal vi jobbe med brukersentrert innovasjon for fremtidens luftfart. Én mulighet er å erstatte dagens flyruter med nullutslippsfly, sier Aks.
Like spennende synes han det er å tenke radikalt annerledes på fremtidens luftfart med å sette brukeren i fokus.
I prosjektet skal de derfor starte utforskningen av nye driftskonsepter med utgangspunkt i brukernes konkrete mobilitetsbehov.
– Fremtidens luftmobilitet vil kunne være en integrert del av «multimodale reiser», det vil si en reise med elfly og sømløse digitale overganger til andre transportformer.
De utforsker fremtidige kunders reisemønstre både med et helikopterfly og elfly.
– Det å starte innovasjonsarbeidet med utgangspunkt i menneskenes konkrete mobilitetsbehov i ulike norske regioner, vil åpne for en radikal ny tenkning rundt luftfartens rolle i mobilitetssystemet, sier Aks.
Innen utgangen av 2026 satser Widerøe Zero på ha nullutslipps-luftfartøy høyt der oppe i det blå.
De to fremtidige flytypene heter eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing vehicles) og Tecnam. Begge er vist på bildene over.
Krever liten infrastruktur
– Konseptet eVTOL kan skape en helt ny form for mobilitet i Norge, og knytte småsamfunnene som i dag ikke har flyforbindelse, til både byer, tettsteder og de flyplasser vi har i dag, sier Aks.
Denne blandingen mellom et helikopter og fly tar av og lander vertikalt, men flyr med vinger underveis.
Bak utviklingen av dette nye fartøyet Widerøe Zero ønsker å sette inn i drift, står Embraer, verdens tredje største flyprodusent, skriver NRK.
– I tillegg til å ha null utslipp ved flyving, er den store fordelen at svært lite til ingen infrastruktur er påkrevd på bakken. Dette sparer oss for kostnader, så vel som naturinngrep, sier Aks.
Så langt er verdens lengste tur gjort med en eVTOL på 250,3 kilometer, se videoen under.
Rekorden ble satt i USA i februar i år, her kan du lese mer om den.
Tecnam ser mer ut som et ordinært småfly, bortsett fra at det er elektrisk.
Dette flyet vil egne seg til å betjene de litt kortere rutene med mindre trafikk, ifølge Widerøe Zero.
Luftområdet over kysten først ut
Widerøe Zero antar denne typen fly, sammen med eVTOL, vil være de første til å bli nullutslippsfly i rute i Norge.
– Hvilke vil bli de aller tidligste rutene?
– Widerøe Zero ser på mange ulike konsepter, som i fremtiden vil egne seg til ulike ruter. De første rutene med nullutslippsfly, er vi imidlertid ganske sikre på at vil finne sted på de litt kortere rutene på Vestlandet eller i Nord-Norge, med eVTOL eller mindre pendlerfly, sier Aks.
Han understreker at flyselskapet ser på mange ulike konsepter som i fremtiden vil kunne egne seg for ulike ruter.
Prosjektperioden for Pilot-T er på tre år, noe som betyr at prosjektet hos Widerøe Zero vil være avsluttet sommeren 2026.
Hva med de lange avstandene?
«Bredt og smalt og langt og kort. Lite og stort er landet vårt», som jentebandet No. 4 synger i Widerøe-reklamen fra 2014. Og lite har naturlig nok endret seg sånn rent geografisk.
Derfor er det også snakk om en fremtidig flytype som kan dra over enda lengre avstander – et regionalt hydrogenfly.
I samarbeid med Rolls-Royce og Embraer har Widerøe Zero gjennom to år forsket på hva som kan bli en erstatning for fossilfly i regional-kategorien, får vi opplyst fra hovedkontoret.
Samarbeidet konkluderer med at et slikt fly kan utvikles, og sertifiseres rundt 2032.
Flyet vil være på størrelse med Widerøes propellfly i dag, som har drøyt 30 seter, og ha kapasitet til å frakte passasjerer også over de litt lengre strekkene mellom Norges største byer.
Her snakker vi ruter mellom Bergen–Oslo eller Trondheim–Tromsø.
eVTOL som luftambulanse?
En annen pressemelding kunne nylig fortelle at Airbus Helicopters har inngått et samarbeid med Stiftelsen Norsk Luftambulanse for å utvikle CityAirbus NextGen-farkoster til fremtidige oppdrag.
Partene vil i fellesskap måle merverdien av eVTOL for et utvalg av medisinske tjenester over vårt ganske land.
Her står det imidlertid ingenting om tidshorisonten.
– Stiftelsen Norsk Luftambulanse har alltid vært i forkant av medisinsk innovasjon, sier leder for Urban Air Mobility hos Airbus, Balkiz Sarihan.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!