DS N°8: En følelse av luksus?
DS har ønsket å være premium, men har føltes som en sminket Citroën. Kanskje nummer 8 gjør noe med den saken?
Vi starter med navnet. DS har nemlig skiftet navnestrategi. Fra nå av skal alle nye modeller fra DS nummereres på denne måten.
Konsept fra 2020
Designen er hentet fra DS Aero Sport Lounge, som ble vist for første gang i februar 2020.
Bilen er slank og stram, og smalner inn bakover. Dette er i tråd med arven til den originale DS som ble introdusert i 1955 – SM lansert i 1970 – og pionerånden som har drevet merket siden det ble opprettet i 2014.
Bilen kommer i fem farger, inkludert tre nye. De nye er Topaz blå, Palladium grå og Alabaster hvit. I tillegg kommer den i to kjente farger: Crystal perle og Perla Nera sort.
DS N°8 er flaggskipet til merket, og er basert på plattformen STLA-Medium.
Flaggskipet skal altså dele plattform med folkebilen Peugeot E-3008.
Med en lengde på 4,82 meter, akselavstand på 2,9 meter og en bredde på 1,9 meter, er dette en bil i mellomklassen.
Luftmotstanden på lave 0,24 Cd, ikke sjokkerende bra, men på linje med VW ID.7.
Går langt om du ofrer noe
Basismodellen har 230 hk, et batteri på 74 kWt og en rekkevidde på moderate 572 kilometer.
Velger du det store batteriet på 97,2 KWt netto, får du 245 hk og en en rekkevidde som er en premiumbil verdig, hele 750 kilometer.
Da må du riktignok nøye deg med forhjulsdrift, ja forhjulsdrift, ikke bak-, som BMW, Mercedes og Audi holder på med.
Men bilen er gjerrig. Den skal ha et oppgitt forbruk på 12,9 kWt/100 km (standard WLTP-syklus). I en konstant fart på 120 kilometer i timen har bilen en rekkevidde på over 500 kilometer.
Med drift på alle fire får du 350 hester og kommer deg opptil 686 kilometer.
Hengervekta er mellom 1.400 og 1.600 kilo og bagasjerommet rommer solide 620 liter.
Firehjulstrekkeren har også et fleksibelt system for å maksimere rekkevidden. Fører kan selv bestemme når firehjulsdrift skal benyttes:
I eco-modus er bilen forhjulsdrevet, men ved kick-down aktiveres full effekt og firehjulsdrift uansett.
I normalmodus har den firehjulsdrift, men bakakselen vil koble seg inn og ut automatisk basert på kjøreforhold.
I sport- og 4×4-modus har bilen permanent firehjulsdrift med en dreiemomentstyring som er spesifikk for hvert program.
I sport-modus prioriteres kraft, mens 4×4-modus maksimerer fremkommelighet. Føreren kan overvåke all kjørerelatert informasjon på det digitale instrumentdisplayet.
Scanner veien
DS N°8 har som standardutstyr et variabelt dempersystem koblet til et kamera plassert øverst på frontruten.
Vi kjenner det igjen fra DS7, som har vært på markedet i Norge i flere år allerede.
Sensorer plassert i frontruta skanner veibanen og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul.
Mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer.
21-tommerne er smidde og skal være både lette og sterke. De skal veie seks kilo mindre enn støpte 20-tommere.
Det betyr mye for ufjæret vekt og dermed både komfort, kjøreegenskaper og forbruk.
Middels ladehastighet
Maks ladefart er lite luksuriøse 200 kilowatt, men forvarming av batteriet er på plass, og å gå fra 20 til 80 prosent batteristatus skal være mulig på 27 minutter.
Bilen kan også leveres med enten 11 eller 22 kW ombordlader.
Både motorer og batteri produseres i Frankrike. Batteriet produseres av ACC, et joint venture der Stellantis er en av grunnleggerne og den største aksjonæren.
Motoren er designet og produsert i Trémery av NPE, et annet joint venture som Stellantis er med på.
DS N°8 er ventet på markedet sommeren 2025.