Hopp til innhold

Knallnyhet for 7000 norske eiere av Ioniq 5: Endelig batteri­forvarming – men må inn på service

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FORVARMING: Endelig blir Ioniq 5 rask ved ladestolpen vinterstid også. Elbilforeningen etterlyste forvarming for å bøte på problemet i vinter, nå har Hyundai kommet på banen. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Ioniq 5 var uventet treg ved ladestolpen om vinteren. Nå venter lys i tunellen og mykje forvarme for norske Ioniq 5-eiere.

Hyundai Ioniq 5 er en av de raskeste ved lynladerne. Bilen lader opp til 240 kW når forholdene ligger til rette for det.

Men om vinteren har bilen ladet temmelig tregt. Dette vil nå kunne bedre seg drastisk for Norges rundt 7000 Ioniq 5-eiere.

Mindre kø

I forbindelse med Elbilforeningens store vintertest i januar gikk Elbilforeningen ut med en klar oppfordring:

At alle moderne elbiler bør kunne forvarme batteripakken på vei til en hurtig- eller lynlader.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Derfor bør elbiler flest ha manuell innstilling av forvarming

Dette gjør at ladefarten bedres drastisk. Det bidrar også til bedre turnover og dermed mindre kø på hurtig- og lynladestasjoner vinterstid.

Under hoveddelen av vintertesten kjørte vi en Kia EV 6, men den har akkurat den samme 800-voltsarktiktekturen som Ioniq 5.

– Det var også den modellen som skuffet mest i forhold til forventningene under vintertesten. I praksis startet ladingen veldig bedagelig og oppnådde aldri mer enn halv fart under ladeøkta, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.

VIKTIG OM VINTEREN: Det er når gradestokken kryper nedover at forvarming virkelig utgjør den store forskjellen. Elbilforeningen vil gjerne ha en manuell funksjon der man aktiverer den selv, fremfor å måtte plotte inn laderen i god tid før man ankommer ladestasjonen. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Gladnyhet denne uka

Nå lanseres forvarming av batteripakken som en oppdatering til Ioniq 5 med modellår 2022. Det vil si til alle Ioniq 5 som hittil er levert i Norge.

Det meldte Hyundai ut til Ioniq 5-kundene i en e-post denne uken.

Funksjonaliteten er identisk med batteriforvarmingen finnes i 2023-modellene.

DUELL:

Et par viktige ting skiller Hyundai IONIQ 5 og Polestar 2

Hyundai har jobbet med løsningen i flere måneder, og oppdateringen kommer som en følge av at de har lyttet til tilbakemeldinger fra både Elbilforeningen og norske kunder som har opplevd lave ladehastigheter i vinterhalvåret.

– Her svarer Hyundai bra på vårt forvarmingskrav. Dermed får 7.000 norske eiere av IONIQ 5 mulighet til å utnytte mye mer av bilens potensial året rundt, sier Frydenlund i Elbilforeningen.

Nio ES8 med etterlengtet oppdatering:

Denne funksjonen bør alle elbiler ha

Betale 1.590 eller vente?

Oppdateringen som kreves for å få batteriforvarming må gjøres hos et autorisert merkeverksted, og er ikke knyttet til OTA-systemet (over the air, altså oppdatering over internett).

«Du kan selv velge om du ønsker å få utført oppdateringen kostnadsfritt på vanlig service, eller om du ønsker å bestille en verkstedtime for oppdatering utenom service med veiledende pris på 1.590 kroner», står det i meldingen til eierne fra Hyundai.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Slik lader du raskere når det er kaldt

Et Elbilforeningen-medem tok kontakt med oss i forbindelse med dette. Han fikk sin bil i sommer, og det er dermed lenge til den skal på service.

Han spør:

– Er det verdt pengene og bryderiet, eller skal jeg avvente til neste service?

Svaret er ganske enkelt. Dersom du kjører mest i nærområdet kan det være greit å vente, mens det trolig er verdt kostnaden om du kjører mye og «bortelader» jevnlig.

Særlig på de laderne som fortsatt har minuttprising.

Slik klarte Ioniq 5 seg i vinter

Det var i forbindelse med en supplerende vintertest på Golsfjellet i februar, som inkluderte Tesla Model Y, at Elbilforeningen gjennomførte to ladeøkter på Mer- ladestasjonen på Gol med Ioniq 5.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Ingen grunn til å frykte Model Y – Ioniq 5 fikk banesår

Ved den første startet lading på 48 prosent batterikapasitet, etter kjøring fra Oslo i landeveishastighet. Da tok det 31 minutter å komme til 80 prosent, tilsvarende 28,55 kilowattimer (kWt) ladet.

Det ga en gjennomsnittseffekt på 55,25 kW, etter at effekten steg mot slutten – som følge av temperaturøkning i batteripakken.

Før returen til Oslo tok vi en ny ladeøkt på Gol.

Ved denne økten startet lading på 34 prosent. Her trappet effekten opp og ned opp til 50 prosent, før den økte betydelig i andre halvdel.

Gjennomsnittseffekten ble noe bedre, med 77,2 kW.

Begge disse ladeøktene beskriver uansett tydelig at modellen vil nyte godt av forvarmingsmuligheten. Vi vil naturligvis se nærmere på hvordan den fungerer.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!