Ram 1500 REV: Er denne aktuell for Norge?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Amerikanske pickuper er et sjeldent syn i Norge. Kan dette endre seg når de elektriske versjonene kommer?
Vi ser lite svære amerikanske pickuper her til lands. Grunnen er enkel.
Digre motorer med høye utslipp og høy vekt på bilene, fikk alle røde lamper til å blinke i den norske avgiftskalkulatoren.
Det har vært gjort forsøk på å omgå avgiftene med å registrere dem som lastebiler, uten særlig suksess.
Nå som de elektriske pickupene kommer, kan de kanskje bli enklere å få råd til også her. Så langt finnes det ingen av disse på norske veier.
RAM-revolusjon
Pickuper er de mest populære bilene i USA.
Og når den mest populære av dem alle, nemlig Ford F-150, ble lansert i elektrisk utgave med tilleggsnavnet Lightning, eksploderte ordrebøkene. Selv i V8-landet USA.
Også her hjemme var interessen stor, helt til det ble avkreftet at denne Forden kom til Norge.
Men hva med RAM 1500 REV?
Kommer den hit?
Merkevaren RAM er en del av Stellantis-gruppen, men Bertel O. Steen, som importerer de andre bilene derfra, har ikke kontrakt om RAM, ifølge Stein Pettersen.
Han er PR-sjef for blant annet Jeep.
Om det vil endre seg, eller om andre tar opp den ballen, får vi vente med å se.
RAM er en svær pickup som er bygget på den største helelektriske ramma til Stellantis, STLA-Frame, som er et rammebygg, altså ikke et selvbærende karosseri.
Den ser ganske tradisjonell ut i forhold til Tesla Cybertruck, som ennå ikke har kommet, og amerikanske Rivian. Den ser mer ut som en elektrisk versjon av dagens fossildrevne 1500.
Symbolet til en sværing
Det mest markante forskjellen er en langt mer moderne og lukket front og hekkdesign. Det innebærer selvsagt LED-lamper og lite grill.
Samtidig har man fortsatt en skikkelig «powerdome» på panseret. Muskuløst, men ikke særlig nødvendig på en elbil.
Karosseriskjøtene viser også at den har et gedigent bagasjerom foran, akkurat som Ford F-150 Lightning.
Få data ute
Dessverre har ikke RAM frigjort bilder av verken lasteplan, bagasjerom eller interiør ennå.
Men på reklamefilmen får vi et lite glimt av et ganske tradisjonelt og grovhugget dashbord, fortsatt med en del fysiske knapper.
Det er jo tross alt cowboyenes favoritt vi snakker om her.
Men det er også tre digitale skjermer, både foran passasjeren, i midten og foran føreren.
Bildene viser også at man har praktiske rom i bakskjermene med tilgang utenfra. Dimensjoner har vi ikke, men det er en fullvoksen femseter med plan bak, så lengden er et sted mellom 5,5 og 6 meter.
Skal gå langt
RAM har ikke sluppet data på 1500 REV ennå, men målet skal være over 800 kilometer rekkevidde, 750 hester og 4.600 kilo på tilhenger.
Plattformen skal være klargjort for batterier mellom 159 og 200 kWt, altså svære greier.
Motorene ligger naturligvis mellom hjulsettene og all elektronikk mellom batteriet og forakselen.
Forbruket blir høyt, så rask lading er viktig. Bilen skal være bygget på 800 volt arkitektur og lades med en hastighet på opptil 350 kW.
Bilen ble lansert stort under årets Super Bowl i USA, og skal komme i produksjon i løpet av året.
Det blir spennende å følge med på om vi får se den på norske veier.
Uansett bør nok ikke disse bilene velges av forbrukere som ønsker å bidra til minst mulig belastning på miljøet, med mindre de virkelig trenger en bil på denne størrelsen.
Batteripakka alene er tross at stor nok til tre normale elbiler.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!