Hopp til innhold

Ram 1500 REV: Er denne aktuell for Norge?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY PICKUP: Amerikanerne er glade i sine pickuper. Ford, Chevrolet og Rivian har allerede lansert sine elektriske versjoner. Nå kommer favoritten til gutta i Nettflix-serien «Yellowstone» også, nemlig RAM.

Amerikanske pickuper er et sjeldent syn i Norge. Kan dette endre seg når de elektriske versjonene kommer?

Vi ser lite svære amerikanske pickuper her til lands. Grunnen er enkel.

Digre motorer med høye utslipp og høy vekt på bilene, fikk alle røde lamper til å blinke i den norske avgiftskalkulatoren.

Det har vært gjort forsøk på å omgå avgiftene med å registrere dem som lastebiler, uten særlig suksess.

SE INTERIØRET: Annonseringen av RAM 1500 REV har startet. Her ser du et glimt av interiøret som ble vist på storskjerm under årets Super Bowl-finale i USA.

Nå som de elektriske pickupene kommer, kan de kanskje bli enklere å få råd til også her. Så langt finnes det ingen av disse på norske veier.

RAM-revolusjon

Pickuper er de mest populære bilene i USA.

Og når den mest populære av dem alle, nemlig Ford F-150, ble lansert i elektrisk utgave med tilleggsnavnet Lightning, eksploderte ordrebøkene. Selv i V8-landet USA.

Verdens mest solgte pickup blir elektrisk

Også her hjemme var interessen stor, helt til det ble avkreftet at denne Forden kom til Norge.

Men hva med RAM 1500 REV?

BAGASJEN BAK GRILLEN: Karosseriskjøtene foran mer enn antyder et svært bagasjerom under panseret.

Kommer den hit?

Merkevaren RAM er en del av Stellantis-gruppen, men Bertel O. Steen, som importerer de andre bilene derfra, har ikke kontrakt om RAM, ifølge Stein Pettersen.

Han er PR-sjef for blant annet Jeep.

Om det vil endre seg, eller om andre tar opp den ballen, får vi vente med å se.

TRADISJONELL: Den ble langt mer tradisjonell enn konseptet som ble vist på siste Sema Motor Show i Las Vegas, men noen av elementene følger med, som lyktene.

RAM er en svær pickup som er bygget på den største helelektriske ramma til Stellantis, STLA-Frame, som er et rammebygg, altså ikke et selvbærende karosseri.

Maxus eT90:

Norges første el-pickup på veien i november

Den ser ganske tradisjonell ut i forhold til Tesla Cybertruck, som ennå ikke har kommet, og amerikanske Rivian. Den ser mer ut som en elektrisk versjon av dagens fossildrevne 1500.

Symbolet til en sværing

Det mest markante forskjellen er en langt mer moderne og lukket front og hekkdesign. Det innebærer selvsagt LED-lamper og lite grill.

Samtidig har man fortsatt en skikkelig «powerdome» på panseret. Muskuløst, men ikke særlig nødvendig på en elbil.

Karosseriskjøtene viser også at den har et gedigent bagasjerom foran, akkurat som Ford F-150 Lightning.

LADER RASKT: Den er bygget på 800 volt-arkitektur og kan hurtiglade på inntil 350 kW. Rekkevidden fra batteriet på 200 kWt, skal holde til drøyt 800 kilometer.

Få data ute

Dessverre har ikke RAM frigjort bilder av verken lasteplan, bagasjerom eller interiør ennå.

Men på reklamefilmen får vi et lite glimt av et ganske tradisjonelt og grovhugget dashbord, fortsatt med en del fysiske knapper.

Det er jo tross alt cowboyenes favoritt vi snakker om her.

Nytt bilmerke:

Kina-pickupen du vil ha

Men det er også tre digitale skjermer, både foran passasjeren, i midten og foran føreren.

Bildene viser også at man har praktiske rom i bakskjermene med tilgang utenfra. Dimensjoner har vi ikke, men det er en fullvoksen femseter med plan bak, så lengden er et sted mellom 5,5 og 6 meter.

ELEKTRISK: Selv om klimaavtrykket blir stort med denne kjempen, erstatter den tidligere store V8-motorer på diesel og bensin.

Skal gå langt

RAM har ikke sluppet data på 1500 REV ennå, men målet skal være over 800 kilometer rekkevidde, 750 hester og 4.600 kilo på tilhenger.

Plattformen skal være klargjort for batterier mellom 159 og 200 kWt, altså svære greier.

Motorene ligger naturligvis mellom hjulsettene og all elektronikk mellom batteriet og forakselen.

Tesla Cybertruck – er dette framtidens arbeidsbil?

Forbruket blir høyt, så rask lading er viktig. Bilen skal være bygget på 800 volt arkitektur og lades med en hastighet på opptil 350 kW.

Bilen ble lansert stort under årets Super Bowl i USA, og skal komme i produksjon i løpet av året.

Det blir spennende å følge med på om vi får se den på norske veier.

Uansett bør nok ikke disse bilene velges av forbrukere som ønsker å bidra til minst mulig belastning på miljøet, med mindre de virkelig trenger en bil på denne størrelsen.

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Batteripakka alene er tross at stor nok til tre normale elbiler.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også