Hopp til innhold

Verdens mest solgte pickup blir elektrisk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BLIR ELEKTRISK: Til neste år kommer Ford F-150 Lightning med enorm plass og batteripakke på opptil 150 kWh.

Et stort miljøtiltak å gå fra V8 til strøm.

USAs mest solgte bil er den svære pickupen Ford F-150. Den har historie helt tilbake til 1940-tallet og har vært storselger i alle tider. Den har alltid hatt en V8 bensin og diesel under det store panseret og har vel ikke akkurat vært noen stor bidragsyter til renere luft. Nå har riktignok Ford akkurat kommet med en V6 hybrid som får utslippene ned, men først nå blir den utslippsfri.
ELEKTRISK: Lightning er et navn som er som skapt for en elektrisk bil, men er hentet fra en tidligere muskelvariant av F-150.
  Ford har hatt som strategi å elektrifisere de aller mest populære merkevarene sine først, derfor har de startet med nettopp Mustang, riktig nok i helt ny tapning, den populære Transit og nå F-150. Den største konkurrenten blir også elektrisk. Da får man raskest miljøeffekt og bukt med utslippene i den totale bilflåten, også. Og ikke minst kommer de lenge før den opphausede Tesla Cybertruck.
KLASSISK: Ford Pickup er en klassiker og Ford har ikke gjort utseendemessige krumspring med modellen.

De viktigste faktaene

Den vil komme med to batteripakker: Den amerikanske EPA-normen har vist seg å være strengere enn vår egen WLTP-måling. Ford har ikke avslørt batteripakkens størrelse, men det amerikanske nettstedet Car and Driver har regnet seg fram til at Standard Range har en kapasitet på 115 kWt og Extended Range har 150 kWt. Det blir i så fall tidenes største batteri i en elbil.
TOPPMODELLEN: Platinium vil koste rundt 90.000 dollar i USA.
Bilen har selvfølgelig firehjulstrekk via en motor på hver aksel. Den minste pakka får 426 hester, mens den største får 563. I slike trekkvogner er dreiemomentet langt viktigere. Og her har begge konfigurasjoner hele 1050 Nm i dreiemoment. I USA får den trekke 4.535 kilo. Men der er de godt vant. Den kraftigste dieselen får nemlig trekke 6.350 kilo. Den har 277 Nm mer enn deres nye Power Boost hybrid med V6 motor. Ikke nok med det: Vi vil oppleve akselerasjoner på samme nivå som den voldsomme Raptor-utgaven. Raptor klarer det på 4,9 sekunder. Lightning vil trolig klare det samme. LES OGSÅ: Vi har testet Ford Mustang Mach-e
KAN GI FRA SEG STRØM: Dette er noen av stikkontaktene i lasteplanet.

150 kW hurtiglader

Det skulle for så vidt bare mangle at verdens største batteripakke i bil ikke skulle ta 150 kW hurtiglading. Den har en ombordlader som kan ta imot 9,6 kW. Men dette er en toveis ombordlader som kan gi fra seg like mye strøm. Ford sier bilen kan forsyne en husstand i omtrent tre dager, og når strømmen er tilbake, lades automatisk bilen opp igjen. I planet har den også en rekke strømuttak til å drive eller lade diverse verktøy med også. Genialt for håndverkere.
KJEMPESMART: Lasteplanet er høyt og vanskelig tilgjengelig. Ved å åpne hele fronten, blir dette i praksis bagasjerommet i bilen.

Genial frunk

I tillegg har den en kjempesmart frunk. Det er utrolig praktisk, for planet er stor og høyt. I fronten løfter man panseret og hele grillen, slik at man kan laste ting rett inn. Hvor mange liter det er på, sies det ikke noe om, men dette vil i praksis kunne brukes som et vanlig bagasjerom. Tilsynelatende ser dette ut som et rom på over 600 liter. Understellet blir mer avansert, også. I stedet for stiv bakaksel, har Lightning fått uavhengig hjuloppheng både foran og bak. Da har man også klart å få ned tyngdepunktet, og Ford mener dette blir en av de beste pickupene langs veien. LES OGSÅ: Ford satser 187 milliarder på nye elbiler
VELKJENT: Ford kjører internasjonalt design innvendig, så det er ikke ukjent for europeiske Ford-eiere, selv om dimensjonene er noe større. Den store skjermen med fysisk knapp kjennes igjen fra Mustang.

Velkjent interiør

Interiøret er av typen heavy duty, med kraftige knapper og skikkelig girspak. Men man har også hentet den stående infotainment-skjermen på 15,5 tommer med volumknapp fra Mustang. Digitalt instrumentpanel er også på plass. Bilen har fire kjøremodus: Normal, Sport, Offroad og Taue-modus, akkurat som den ladbare hybriden Explorer som selges i Norge. Falsk motorlyd, antagelig en brumlende V8, kan fås gjennom høyttalerne.
DIGITALT: Alt er digitalt og selvkjørende. I USA har man snillere lovgivning og enorme strekninger med enkel og kjedelig motorvei.
  Ford sin BlueCruice selvkjørende funksjon blir tilgjengelig, og oppdatering over lufta er på plass. Ford F-150 Lightning kommer i salg våren neste år i USA. Billigste versjon vil starte rundt 42.000 dollar, mens Platinium med den største batteripakken vil trolig tangere 90.000 dollar. Bilene bygges i Fords mekka, Dearborn i Michigan.
SOM FØR: Ford har ikke gått for en løsning med liten girstilk på rattet og enda mer rom i midtkonsollen, men en tradisjonell girspak.

Men kommer den til Norge?

– Prisene er ikke avskrekkende med tanke på salg i Norge, men foreløpig er det ingen direkte planer om salg i Europa, sier informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby. – F-150 Lightning er produsert for det amerikanske markedet, men F-150 Lightning sammen med Mustang Mach-E og E-Transit er de fremste eksemplene på Fords massive globale elektrifiseringsstrategi. I løpet av 2024 skal alle Ford nyttekjøretøymodeller ha en variant som er enten helelektrisk eller ladbar hybrid, sier hun. LES OGSÅ: Dette må du passe på når du skal dra tilhenger med elbilen din