Medlemsservice
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Den svarte ladebrikken fra Norsk elbilforening har vært i bruk siden 2014. Etter lang og tro tjeneste vinker vi farvel til den, 18. mars.
Som medlem i Norsk elbilforening gir Ladeklubben deg nå tilgang til enkel lading i Norge og Europa med den blå ladebrikken. Én ladebrikke, enkel betaling og tusenvis av ladestasjoner.
Har du en svart ladebrikke liggende, er det på tide å deaktivere den. 18. mars slutter vi å selge nye svarte ladebrikker. Den vil fortsatt virke, men vi anbefaler deg å bytte til den blå ladebrikken, for det er en sikrere og bedre løsning.
Med Ladeklubben lader du enkelt hos alle disse ladeselskapene:
+ over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] lademuligheter i Europa.
Slik deaktiverer du den svarte ladebrikken:
- Logg inn på "Min side". Der ser du om svarte ladebrikker er registrert på ditt medlemskap
- Kontakt ladeselskapene du har registrert brikken hos og be de fjerne ladebrikkenummeret registrert på din profil.
- Ladebrikkenummeret ditt står på baksiden av ladebrikken.
- Ødelegg den svarte ladebrikken før du kaster den i restavfallet.
Disse ladeselskapene kan din svarte ladebrikke være registrert hos:
Vi anbefaler å bruke ladeselskapenes egne apper og betalingsløsninger om Ladeklubben alene ikke dekker ditt behov.
Har du byttet bankkort må du oppdatere det i appen Ladeklubben. Bare slik vil den blå brikken fortsette og fungere. Åpne appen, trykk på menyen, velg "innstillinger" og så "betalingsmåte".
- Sjekk at ladestasjonen du forsøker å lade hos dukker opp i ladekartet i appen Ladeklubben.
- Ladebrikken vil ikke fungere hvis du ikke har lagt inn et betalingskort i appen Ladeklubben, eller om kortet som er lagt inn ikke er gyldig lenger.
- Fortsatt ingen reaksjon fra hurtigladeren? Forsøk å starte ladeøkten fra appen Ladeklubben:
- Velg ladestasjon og ladeuttak i Ladeklubben-appen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel.
- Er du i Danmark? Hos Clever, der det er installert kortlesere på lynladere, vil ikke ladebrikken eller appen Ladeklubben virke. Det skyldes at Clever har skrudd av tilgangen sin der.
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
Ladestasjoner kan dere finne i Elbilforeningens app, ElbilAppen. Få oversikt over finne ladestasjoner i nærheten og planlegg reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan dere også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben og den blå brikken vår.
ElbilAppen kan brukes av alle ansatte ved å logge inn som gjest, og koster ikke noe ekstra å bruke:
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
OBS! Som standard er normalladere skrudd av i filteret i appen. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
For å se hvilke selskaper som fungerer med den blå ladebrikken, kan du klikke her.
Når dere bruker vår blå ladebrikke, vil dere få alle ladeøkter samlet på en faktura fra oss.
For ladeselskap som ikke samarbeider med vår ladebrikke, må dere bruke det aktuelle selskapets apper eller benytte deres egne bedriftsløsninger. For å se hvilke selskaper som fungerer med den blå ladebrikken kan du klikke her.
Elbilforeningen har også vært med på få gjennom en lovendring som sikrer at det skal komme kortbetaling på alle ladestasjoner innen utgangen av 2025. I praksis betyr dette at dere også vil finne flere ladestasjoner med bankterminal tilgjengelig etter hvert som dette blir bygget ut.
- Den blå ladebrikken er klar til bruk og ferdig registrert hos ladeselskaper Elbilforeningen samarbeider med, slik at dere ikke trenger å foreta noen videre registrering selv.
- Faktura for lading kommer samlet to ganger i måneden, og dere kan selv merke ladebrikken med hvilken ansatt/bil den tilhører.
For videre spørsmål kan dere kontakte oss på telefon 90 70 45 45 eller epost medlem@elbil.no.
Vi er på kontoret alle hverdager kl. 08.30-18.00. Utover dette blir dere automatisk satt over til vår samarbeidspartner, Viking Redningstjeneste.
Du kan betale med kort hvis du bestiller gjennom våre nettsider, men det er også mulig å velge faktura. Du kan se oversikt og betale din faktura på Min side.
Ønsker du å melde deg ut, kontakt medlemsservice på 90 70 45 45 eller e-post: medlem@elbil.no og oppgi årsak til at du melder deg ut.
Både medlemskapet og veihjelp er forhåndsbetalte. Det er ikke mulig å få pengene refundert hvis man ønsker å si opp medlemskap/veihjelp innen 12 måneder. Avslutter man kun veihjelp, vil du i neste periode fortsatt få faktura for medlemskapet. Avslutter man både medlemskapet og veihjelp, vil man ikke få ny faktura.
Du får 12 nye måneder medlemskap og veihjelp. Dersom du har innbetalt kontingent til gode, vil beløpet bli fratrukket din faktura.
Du kan enkelt bestille veihjelp på Min side. Når du som eksisterende medlem bestiller veilhjelp får du 12 nye måneders medlemskap + veihjelp. Du vil få rest av tidligere innbetalt kontingent fratrukket ny faktura.
Et medlemskap varer så lenge du selv ønsker å være medlem, men du kjøper medlemskap for 12 måneder av gangen. Dersom du ikke ønsker å være medlem kan du melde deg ut ved å sende en e-post til medlem@elbil.no eller ved å ringe oss på telefon 90 70 45 45.
Dersom du har kjøpt ny elbil hos en forhandler som samarbeider med Norsk elbilforening, skal startpakken ligge klar i elbilen når du henter den. De første 12 månedenes medlemskap er gratis. Det gjelder biler fra Tesla, Polestar, MG, Renault, NIO, XPENG og Porsche.
Har du kjøpt elbilen brukt eller hos en forhandler som ikke samarbeider med Elbilforeningen, får du den tilsendt av oss i posten etter du har meldt deg inn.
Har du ikke mottatt startpakken og har en bil fra forhandler som samarbeider med Elbilforeningen, er det fint om du tar kontakt med oss. Benytt kontaktskjemaet og husk å oppgi ditt medlemsnummer (det finner du på Min side eller på faktura fra oss).
Elbilforeningens startpakke inneholder elbilforeningens blå ladebrikke. En nyttig hurtigguide med praktiske råd til deg som ny elbilist følger også med. Alle nye medlemmer får Elbilforeningens startpakke enten av forhandleren der du kjøpte elbilen, eller du får den direkte fra oss når du melder deg inn.
Medlemskapet er personlig og koster [membership_price format] for 12 måneder. Du kan også bestille et ekstra medlemskap for én person i din husstand. Det koster [household_member_price format] for 12 måneder.
OBS! Har du kjøpt deg ny elbil hos Tesla, Polestar, MG, Renault, NIO, XPENG eller Porsche? Da får du de første 12 månedene gratis (Rabattkoden kan kun brukes på personlig medlemskap, og er begrenset til 1 per år).
Ønsker du å melde deg ut, kontakt medlemsservice på 90 70 45 45 eller e-post: medlem@elbil.no og oppgi årsak til at du melder deg ut.
Både medlemskapet og veihjelp er forhåndsbetalte. Det er ikke mulig å få pengene refundert hvis man ønsker å si opp medlemskap/veihjelp innen 12 måneder. Avslutter man kun veihjelp, vil du i neste periode fortsatt få faktura for medlemskapet. Avslutter man både medlemskapet og veihjelp, vil man ikke få ny faktura.
Gå inn på Min Side og meld din blå ladebrikke tapt. Ønsker du å bestille en ny til kr. 100, kontakt oss på [memberservice_email].
NB! For den svarte ladebrikken må du melde den som tapt hos de ladeoperatører du har registrert den hos.
For å endre dine personopplysninger kan du logge inn på Min Side. Her kan du endre adresse, telefonnummer og fødselsdato. Bestille veihjelp og opprette husstandsmedlemskap. Ønsker du å endre epost adressen din må du ta kontakt med medlemsservice på [memberservice_email].
Startmappen med ladebrikken sendes så snart medlemskapet er registrert betalt hos oss. Antatt leveringstid etter betaling er 5-8 virkedager med posten.
Elbilforeningen jobber hver dag for at du som elbileier skal møte en enklere hverdag. Vi sørger for at elbilistenes stemme blir hørt når viktige avgjørelser skal tas om bilavgifter, elbilparkering, ladestasjoner eller elbilistenes rammebetingelser. Det skal være enkelt å velge elbil og det skal lønne seg å kjøre utslippsfritt.
Vi jobber for at du som medlem skal få gode medlemsfordeler som er nyttig for deg som elbilist.
Elbilforeningens ladebrikke, Ladeklubben og medlemsrabatter hos våre samarbeidspartnere er eksklusivt for medlemmer og forutsetter gyldig medlemskap. Vi er også tilgjengelig med eksperter på medlemsservice for å gi deg som medlem råd og veiledning, som for eksempel når det kommer til registrering og bruk av ladebrikke ved normal- og hurtiglading, samt andre henvendelser du som elbilist vil ha.
Du melder deg inn her
Har du kjøpt ny elbil hos en av våre samarbeidspartnere Renault, Polestar, NIO, Porsche, MG og XPENG får du de første 12 månedene gratis. Dersom du har kjøpt deg ny elbil hos Tesla, får du de første 12 månedene av ditt medlemskap til halv pris. Du skal ha mottatt en velkomstmappe som inneholder en aktiveringskode, som du registrerer i innmeldingsskjemaet. (Aktiveringskoden kan kun brukes på personlig medlemskap, og er begrenset til 1 per år).
Du kan velge å betale med kort eller faktura når du melder deg inn. Velger du faktura får du tilsendt denne samme dag som e-faktura eller på epost. Hvis du setter forfallsdato til dagens dato, vil det gå raskere å registrere betalingen din, og deretter fullføre innmeldingsprosessen.