Medlemsfordeler
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.

En solid kabelholder som tåler belastningen fra tunge ladekabler.
- Dimensjoner: Ø 11,9 x 6 cm
- Vekt: 87 g
- Materiale: Plast
- Lastevekt: 5 kg
Du velger selv om du vil kjøpe Zaptec Go ladeboks med eller uten installasjon. Dersom du kjøper uten installasjon må du må selv finne autorisert elektriker som kan installere ladeboksen. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
- Alle medlemmer og båtførere må være over 25 år
- Du må ha båtførerbeviset (uavhengig av alder)
- Eventuell ekstra båtfører må bo i samme husstand som primærmedlemmet, være over 25 år og ha båtførerbevis
- Om du har lite eller ingen praktisk erfaring med båt anbefaler vi at du gjennomfører vårt Basiskurs i båtføring (500 kr i timen). Kurset tilpasses den enkeltes behov og varer som regel i 1-2 timer.
- Hele medlemsprisen må være innebetalt før du får tilgang til å booke båt
Nei, Tibber Pulse fungerer også uten en strømavtale hos Tibber. For å få tilgang på dine data må du bruke Tibber-appen, eller hente ut dataene via åpent API på https://developer.tibber.com/ .
Pulse bruker Wi-Fi 2,4g GHz for å overføre informasjon om ditt strømforbruk i sanntid. Forbruket sendes inntil hvert andre sekund, avhengig av strømmåler. Spenning sendes hvert tiende sekund. Informasjon om forbruket kan leses av i Tibber-appen.
Åpning av HAN-porten er en forutsetning for at Tibber Pulse skal fungere. Nettselskap har ulike rutiner når det gjelder åpning av HAN-porten på din strømmåler. HAN-porten kan som regel åpnes ved å logge inn på «Min side» hos nettselskapet, eller ta direkte kontakt med nettselskapet over telefon eller e-post.
Tibber Pulse er laget for å fungere med de fleste nye AMS-strømmålere med HAN-port.
Merker som støttes:
- Aidon
- Kaifa/Nurfi
- Landis+GYR/Embriq
- Kamstrup*
*Med Kamstrup strømmåler vil oppdateringsfrekvensen være avhengig av nettverksutstyr og innstillinger. Les mer på Tibbers nettside.
Ja, Tibber Pulse kobles til strømmåleren (AMS) din med en nettverkskabel via HAN-porten. Pulse henter strøm fra strømmåleren, og trenger kun å være tilkoblet ekstern strøm under selv installasjonen. Tibber Pulse festes til sikringsskapet med innebygde magneter.
Fra Tibber:
Hvorfor? Strømmen i nettet, som du bruker i hjemmet ditt, kan ikke spores. Derimot kan man spore hvilken produsent av fornybar energi man handler strøm fra, og dette dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Strøm med garantert fornybar opprinnelse er en viktig del av vår strømavtale. Vi vil trolig levere mer enn 3 milliarder kWt strøm til kundene våre i 2022. Med det vil Tibber-kundene bidra til miljøtiltak, oppgraderinger og finansiering av økt produksjon av vannkraft i Norge.
Kostnadene ved kjøp av strøm med garantert fornybar opprinnelse har gjort et hopp som følge av en tørr sommer og lavere produksjon av vannkraft. Dette gjør at vi må endre påslaget, som går til å dekke kostnader direkte tilknyttet strømhandelen. I praksis medfører dette en endring i kostnad på ca 13 kr i snitt per faktura per kunde. Prognosene tilsier at prisene på strøm og garantier for fornybar energi vil normalisere seg utover senvinteren og våren. Kostnaden knyttet til påslaget vil da automatisk gå ned igjen.
En mer detaljert forklaring på årsak til endringen og oversikt over historisk kostnadsutvikling i påslaget kan du lese mer om her.
Nettsider for Elbilvelgeren og teknisk løsning (API, backend, database) er utviklet av et eksternt selskap
Databasen er driftet av Norsk elbilforening, og oppdateres minst hver uke av ansatte i fagavdelingen vår.
Data er hentet ifra offisielle kilder og egne tester. Den mest brukte kilden vi har er elbil-produsentenes egne sider, men vi får også mye tips om oppdaterte egenskaper fra våre medlemmer.
Ikonpakken som brukes i Elbilvelgeren, er fra tjenesten Flaticon.com
NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) jobber med nye tariffer for private strømabonnement, hvor man kan risikere å betale ekstra for høyt samtids-/effektforbruk. Hensikten med de nye tariffene er å spre forbruket mer utover døgnet. Derfor vil det å flytte ladingen til nattestid være bra både for lommeboken og strømnettet.
EVBox er en stor og erfaren leverandør av ladebokser. De har installert over 150.000 ladepunkter i mer enn 70 land, og driver med bærekraftig mobilitet ved å tilby smart skalerbar ladeinfrastruktur. For hver solgte boks siden 2019 har selskapet plantet et tre gjennom En Lader Ett Tre initiativet. Så langt har dette resultert i over 80.000 trær verden rundt. EVBox Norway AS ble etablert i 2018 for å tilby og levere løsninger til alle typer ladebrukere i Norge. EVBox eies av det franske energiselskapet ENGIE.
For mer informasjon, besøk EVBox.com. Har du spørsmål om Elvi? Klikk her for å komme i kontakt med kundeservice
Dette medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (ene-/tomannsbolig, rekkehus og hytter). Dersom du bor i borettslag eller sameie kan du ikke benytte deg av tilbudet. Vi har dyktige laderådgivere som kan hjelpe deg/dere med å finne den beste løsningen for ditt borettslag/sameie. Du kan også lese mer om rettigheter og hva dere må tenke på ved etablering av ladeanlegg her.
Ladeboksen kan stilles inn slik at den er tilpasset strømnettet og bilen (ombordladeren) din.
For høyere effekt enn 7,4 kW kreves det 400V 3-fase strømnett.
– Laderen er justerbar mellom 1,4 kW og 7,4 kW for 1-fase 230V
– Den er justerbar mellom 1,4 kW og 22 kW for 3-fase 400V
Unntak gjelder for Tesla Model 3 – den er mulig å lade på 3-fase 230V, opptil 11kW
Dersom du har fastmontert kabel på din ladeboks må den også være tilpasset ladeeffekten. Denne kan enkelt byttes selv uten bistand fra elektriker.
EVBox tilbyr installasjon utført av samarbeidspartnere. De dekker områdene i og rundt de fleste byer i Norge. For informasjon om ditt område dekkes, se installatørkart på sikringen.no.
Standard installasjon inkluderer følgende:
- Opptil 3 timer elektrikerarbeid på stedet
- Maks 50 km kjøring til/fra installatør
- Installasjon av opptil 15 meter tilførselskabel på vegg, tak eller i ferdiggravd grøft
- 2 stk hullboringer i treverk
NB! Graving er ikke inkludert i tilbudet. Alt tilleggsarbeid utover tilbudet avtales og faktureres direkte mellom deg som kunde og installatøren.
I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett. Standard installasjon krever tilgjengelig overspenningsvern.
ja, dersom du får et prisforsalg fra Storebrand på forsikring til din elbil, vil trafikkforsikringsavgiften komme i tillegg. Hva den totale prisen blir på forsikringen din vil ikke komme frem før du har klikket deg helt frem til handlekurv på Storebrand sine sider.
Alle våre samarbeidspartnere har avtaler med godkjente installatører. Mer informasjon om hvem som installerer og hvor de har avdelinger finner du på sidene om de ulike ladeboksene.
Medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (enebolig, tomannsbolig, rekkehus og hytter). Bor du i borettslag eller sameie anbefaler vi deg å ta kontakt med styret i borettslaget så de kan få laderådgivning fra Elbilforeningen for å sikre et fremtidsrettet ladeanlegg.
Alle tilbudene inkluderer inntil 15 meter tilførselskabel og inntil 50 km reiseavstand tur/retur fra lokal installatørs kontor. Se forøvrig spesifikk informasjon om hva som er inkludert i installasjonen på sidene om de ulike ladeboksene.
Type 2-kabel er det mest brukte på europeiske, amerikanske og nyere asiatiske bilmodeller. Sjekk hvilken kabel din elbil skal benytte. De fleste nyere elbil benytter Type 2-kabel, nedenfor er noen eksempler på elbiler som bruker Type 1-kabel:
- Nissan LEAF 2011- 02.18 (Ny generasjon Leaf fra 2018 bruker Type 2-kabel)
- Kia Soul Electric
- Mitsubishi I-MiEV
- Peugeot iOn og Peugeot Partner
- Citroen Berlingo og Citroen C-Zero
- Nissan e-NV200 (Evalia)
- Ford Focus Electric 2013-2016, Ford Transit Connect Electric
- Renault Kangoo 2011 – 2013
Denne informasjonen finner du i sikringsskapet ditt. Det mest vanlige i Norge er 230V IT-nett. I nyere boliger kan det være 400V TN-nett. Enkelte steder på Sørvestlandet er 230V TT-nett vanlig.