Elbilforeningens ladebrikke
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Vår blå ladebrikke styres av oss. Det vil si at vi automatisk melder deg inn til alle ladeoperatører vi samarbeider med. Med andre ord, har du registrert en betalingsmåte i Ladeklubben appen, så kan du lade på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Norge og Europa.
Den svarte ladebrikken må registreres hos alle ladeoperatører du ønsker å bruke for lading. Det vil si at du må selv opprette et kundeforhold med hver enkelt operatør. Hjelp med å registrere den svarte ladebrikken finner du på denne siden.
Vattenfall Incharge avslutter sin norske virksomhet 31. august 2023.
Har du tidligere brukt Vattenfall Incharge for å få tilgang til ladenettverket Ishavsveien i Troms og Finnmark, har du nå automatisk tilgang til laderne via den blå ladebrikken fra Elbilforeningen.
For å bruke den svarte ladebrikken hos Ishavsveien, må den registreres hos Kople:
- Last ned appen «Kople»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg som kunde
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
NB! Kople og Fortum bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Om du allerede har registrert ladebrikken hos Fortum kan du fortsatt lade på Koples stasjoner, og da vil du finne prisene i Fortum Charge & Drive-appen.
Vattenfall Incharge avslutter sin norske virksomhet 31. august 2023.
Har du tidligere brukt Vattenfall Incharge for å få tilgang til ladenettverket Ishavsveien i Troms og Finnmark, har du nå automatisk tilgang til laderne via den blå ladebrikken fra Elbilforeningen.
For å bruke den svarte ladebrikken hos Ishavsveien, må den registreres hos Kople:
- Last ned appen «Kople»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg som kunde
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
NB! Kople og Fortum bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Om du allerede har registrert ladebrikken hos Fortum kan du fortsatt lade på Koples stasjoner, og da vil du finne prisene i Fortum Charge & Drive-appen.
(Norge, Sverige og Danmark)
- Registrer deg som kunde
- Legg inn betalingskort og bekreft med BankID
- Du mottar e-post fra E.ON Drive for å bekrefte
- Logg inn på kundeportalen
- Velg kontoinformasjon og administrer ladebrikker
- Legg inn ditt ladebrikkenummer som står på baksiden av ladebrikken og legg til
NB! E.ON og Circle K bruker samme kundesystem (Virta) så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Du kan bytte ditt ladebrikkenummer mellom dem etter behov. Uansett skal lading fungere hos begge, men du får ikke nødvendigvis samme pris.
- Bee ble Mer Sverige fra 1. juni 2021.
- Du får tilgang til Mer sine ladestasjoner i Sverige gjennom samme løsninger som Mer i Norge.
- Du får tilgang til Trondheim kommune sine ladestasjoner ved å registrere ladebrikken hos E.ON (se egen beskrivelse).
- Parkering for elbil på automat, appen «Smartpark» eller andre parkeringsapper.
Gå inn på Min Side og meld din blå ladebrikke tapt. Ønsker du å bestille en ny til kr. 100, kontakt oss på [memberservice_email].
NB! For den svarte ladebrikken må du melde den som tapt hos de ladeoperatører du har registrert den hos.
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken.
Den blå ladebrikken fungerer kun hos ladeselskapene vi samarbeider med. Dette kan du lese mer om her. Står du ved en stasjon fra et annet selskap vil den derfor ikke starte lading.
Det kan være at kortet du har registrert i appen Ladeklubben trenger å oppdateres. Det er også mulig å starte lading via denne appen hvis brikken feiler.
Den svarte ladebrikken vil ikke fungere på hurtigladere om den ikke er registrert hos den enkelte ladeoperatør. Les mer her om hvordan du registrerer den. Hvis du har byttet/fått nytt bankkort så må dette oppdateres i Appene til hver enkelt ladeoperatør.
Hvis den svarte brikken leses når du er på ladestasjonen (enten at fargen endres, det kommer en lyd, eller annet), så er det ikke ladebrikken det er feil med. Forsøk å ta kontakt med den aktuelle ladeoperatøren og sjekk at alt er i orden med kundeforholdet ditt hos dem. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
Om dette ikke løser problemet ta kontakt med vår medlemsservice eller kontakt de som drifter ladepunktet.
- Du får tilgang til Bergen kommune sine ladestasjoner via appen «Bilkraft» til BKK og Lyse (Se egen beskrivelse).
- Parkering med miljørabatt for elbil på automat, appen «Parkering i Bergen» eller andre parkeringsapper.
- Du får tilgang til Stavanger kommune sine ladestasjoner via Lade i Norge.
- Parkering med miljørabatt for elbil på automat, appen «Stavanger parkering» eller andre parkeringsapper.
- Last ned appen Mer Connect Norway
- Velg Profil
- Velg registrer RFID tag
- Legg inn nummer og beskrivelse
- Registrer betalingsmåte
Hos mer kan du også registrere deg via nettsiden deres. Registrer deg hos Mer her.
- Last ned appen «Bilkraft»
- Registrer deg som kunde
- Bekreft telefonnummer og logg inn
- Registrer bankkort
- Legg til ladebrikke
- Last ned appen «Fortum Charge & Drive Norge»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
- For bruk i utlandet må du velge bankkort
NB! Fortum opplever for tiden tekniske problemer ved registrering av noen ladebrikker i app. Ta kontakt med kundeservice hos Fortum på tlf 22555424, så får du hjelp til manuell registrering av ladebrikke.
Fortum og Kople bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge.
- Last ned appen «Circle K Charge»
- Velg «Profil», «Start lading» og «Registrer deg»
- Registrer deg som kunde og legg inn bankkort
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer en ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer
NB! E.ON og Circle K bruker samme kundesystem (Virta) så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Du kan bytte ditt ladebrikkenummer mellom dem etter behov. Uansett skal lading fungere hos begge, men du får ikke nødvendigvis samme pris.
Du får tilgang til Ionity sine ladere ved å registrere ladebrikken hos Circle K eller E.ON (se egen beskrivelse).
- Last ned appen «Kople»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg som kunde
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
NB! Kople og Fortum bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Om du allerede har registrert ladebrikken hos Fortum kan du fortsatt lade på Koples stasjoner, og da vil du finne prisene i Fortum Charge & Drive-appen.
- Registrer deg som kunde på Lade i Norge sine nettsider
- Stå ved siden av en ladestasjon som er en del av Lade i Norge-nettverket.
- Logg inn på nettsiden eller i appen «CloudCharge» og velg «Legg til RFID»
- Hold kortet opp mot RFID-leseren på stasjonen, og vent på grønt signal på nettsiden.
- Den svarte ladebrikken kan ikke lenger brukes på Oslo kommunes ladestasjoner.
- Du må du laste ned kommunes egen app "Bil i Oslo" for å bruke kommunale ladestasjoner i hovedstaden.
Les mer om lading og parkering i Oslo på kommunens egne nettsider