Hopp til innhold

Kjent fra NRKs "Symesterskapet" – nå har han laget sin egen skibag: – Skulle gjerne BARE solgt denne til elbilister

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SYMESTER: Morten Wanvik har laget bagen som ikke fantes. Sy-kunnskapene og erfaringene som elbilist hjalp ham til å designe og utvikle sin egen skibag, som unngår ulempene skibokser har for elbilenes strømforbruk. Alle foto: Mathias Wanvik

Elbilist Morten Wanvik irriterte seg over økt strømforbruk med skiboks på biltaket. Dermed sydde han sin egen løsning. Nå strømmer bestillingene inn.

Elbilisten Morten Wanvik er en ivrig skikjører og drar på toppturer hele vinteren.

Og det var hans eget behov for en smartere transport av skiene som satte ham på sporet av skibag-løsningen han så designet og sydde – og nå har satt i produksjon.

– Siden jeg har drevet med søm ganske lenge, var det naturlig for meg å prøve å lage en løsning selv ved hjelp av nettopp søm, sier Wanvik som noen av dere kanskje vil dra kjensel på fra TV-skjermen etter NRK-suksessen «Symesterskapet».

SKJERMTROLL: Mange kjenner Morten Wanvik fra TV-skjermen i NRK-serien «Symesterskapet». Foto: Eivind Senneset, NRK

Ville lage en miljøvennlig og trafikksikker løsning

– Siden jeg har kjørt elbil i mange år, har fokuset på miljø stadig blitt viktigere for meg. Så da ville jeg klekke ut en mer miljøgunstig og trafikksikker løsning for transport av ski inne i elbilen.

Før han kom opp med løsningen sin, hadde Morten fundert mye på hvordan han kunne unngå takboksen.

Grunnen var primært den økte luftmotstanden – og dermed økt strømforbruk og lavere rekkevidde på elbilen.

–Jeg hadde selv erfart at elbilenes forbruk ble redusert når jeg ikke kjørte med takboks.

MIDT I: I biler med nedfellbart midtsete, som Tesla Model Y, Audi e-tron, BMW iX og mange flere, vil skibagen passe fint i. Biler med andre bakseteløsninger, f.eks. 40/60-deling, kan også bruke bagen.

Tankevekker

Samtidig hadde Morten nylig lest en artikkel om hvor farlig det kan være å ha løse ski i bilen.

Den ble en tankevekker som satte fart på utviklingen av bagen.

– Jeg kjørte selv med ski liggende løst i bilen, og det er slett ikke bra.

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Wanviks idé gikk ut på å lage en skibag som er fastmontert inne i bilen, og som kan åpnes bak.

Bagen monteres fortrinnsvis i biler som kan legge ned midtsetet bak, men den kan brukes i de fleste andre biler også.

På den måten kan man stikke skiene rett inn i bagen, slik at de ligger sikrere, og man slipper å være redd for at skiene ødelegger bilens interiør.

STRAP ON: Bagen monteres enkelt med medfølgende stropper, som reguleres etter hvor festepunktet i bilen er.

– Vært gøy å bare selge til elbilister

Wanvik har kjørt elbil siden 2015. Først en VW e-Golf, deretter Audi e-tron og nå snart en Polestar 2.

Medlem i Elbilforeningen har han også vært siden han debuterte som elbilist, forteller han.

Til daglig er Wanvik reklamefotograf, men er langt over gjennomsnittet interessert i bil. Tidligere har han jobbet i Bergensavisen, der han i mange år hadde ansvar for alt av bilstoff og biltesting.

Har testet hva last på tak og henger har å si for rekkevidden:

Så mye kortere kommer du …

– Jeg kjører mye bil og elbil er et klart førstevalg nå. I jobben min som fotograf er jeg mye på farten og elbil er også et godt klimaargument overfor kundene mine, forteller han.

Etter at han begynte med skibag-prosjektet, har han sydd flere prototyper og testet dem fortløpende i over et år.

Nå har den første leveransen kommet fra fabrikken, og Wanvik har sendt ut de første bestillingene.

KLIPSES PÅ: For at skiene skal ligge godt fast, stroppes de ned mot seteryggen. Baksetepassasjerene har også fått en praktisk lomme på siden av bagen til å ha vannflaske eller mobil.

Wanvik har dessuten vært i dialog med Innovasjon Norge, og angivelig fått gode tilbakemeldinger på produktet, som nå er under designregistrering hos Patentstyret.

Bagen har han kalt CarCareBag, og skibagens egen nettbutikk er for lengst oppe og står.

– Av klimahensyn hadde det vært gøy å bare selge skibagen min til elbilister, men det er vanskelig å ha oversikt over hvilke biler alle kundene kjører.

Kommer med «lyddemper»

Etter Mortens deltakelse i Symesterskapet på NRK har han gjort mange sømoppdrag, blant annet for Forsvaret og firmaer som trenger ulike spesialløsninger.

– Det å sy spesielle ting i for eksempel Gore-Tex og andre vanskelige spesialløsninger har liksom blitt min greie.

SKREDDERSYDD: Morten Wanvik i full konsentrasjon under «Symesterskapet». Foto: Eivind Senneset, NRK

Men selv om nettsiden er oppe og står og noen bestillinger har gått ut til noen kunder, tror han potensialet er mye større.

– Jeg har vist bagen og fortalt om ideen til noen utvalgte. Siden alle var positive, tenkte jeg at dette er et produkt markedet vil ha. Det ser i hvert fall slik ut på bestillingene, som begynner å renne inn nå …

Test av Xpeng G3i:

Du kan få denne på to uker, men som den maser!

Skibag-løsningen Wanvik har laget skal kunne brukes i omtrent alle nyere elbiler. Bagen kan enkelt tas ut for rengjøring eller oppbevaring. Den har også klipps på siden som gjør at den kan stroppes sammen bak seteryggen når den ikke er i bruk.

– Jeg har til og med brukt et materiale som demper vibrasjonslyden fra skiene i bagen. Hvem vil vel ha ekstra lyd i en stille elbil?

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!