Hopp til innhold

Nissan Ariya pimpet og ekspedisjonsklar: Helelektrisk polfarer snart på hjul

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLAR FOR EVENTYR: Nissan Ariya i arktisk utgave. Den skal kjøre gjennom temperaturer fra minus 30 til pluss 30 grader over en periode på ti måneder. Alle foto: Nissan

En spesialtilpasset Nissan Ariya starter en eventyrlig ekspedisjon fra Nordpolen til Sydpolen i mars.

I fjor skrev elbil.no om den elektriske og meget ambisiøse ekspedisjonen Chris og Julie Ramsey skulle ta fatt på i en pimpa Nissan Ariya.

Sjekk denne versjonen av Nissan Ariya:

Fra pol til pol med elbil

Nylig ble bilen avduket i arktiske omgivelser i Reykjavik på Island.

Gjennom ti måneder skal den spesialtilpassede elbilen takle ekstremt terreng inkludert is, dyp snø, bratte fjellstigninger og ugjestmilde ørkenområder.

ELSKER TURLIVET: Ekteparet Julie og Chris Ramsey har planlagt denne turen i fire år. Ferden vil gå gjennom 14 land.

Det blir et drøyt 27.000 kilometer langt elektrisk kjøreeventyr fra nordpol til sydpol via det amerikanske kontinent.

Planlagt ekspedisjonsstart er i mars, les mer om den tøffe turen her!

FRA POL TIL POL: Fremtidig polfarer Nissan Ariya er tilpasset og klar for 27.000 utfordrende kilometer over tre kontinenter – fra Nordpolen til Sydpolen.

Lite modifikasjoner

Modifikasjonene som er gjort er minimale, ifølge ekspedisjonsleder Chris Ramsey.

Test av Nissans nye firehjulstrekksystem, e-4orce:

Nissan Ariya med firehjulstrekk? Her får du en pekepinn

Både drivverk og batteri er uberørt, men bilen er utstyrt med heftige 39-tommers dekk. Sammen med e-4ORCE, Nissans elektriske firehjulstrekk-teknologi, skal dette gjøre det mulig å takle det ekstreme terrenget.

NESTEN RETT FRA PRODUKSJONSBÅNDET: Men dekkene forteller en annen historie.

For Ramsey er dette helt avgjørende for elbilens kredibilitet i den krevende ekspedisjonen.

– Vi synes det er viktig at bilen kun har minimale endringer. Dette for å vise hvordan en vanlig elbil med noen modifikasjoner takler de fleste kjøreforhold, sier han.

LEDER AN: – Vi gleder oss veldig til å kjøre bilen som Nissans design- og ingeniørteam har utviklet sammen med Arctic Trucks, sier ekspedisjonsleder Chris Ramsey.

Kone og kartleser, Julie Ramsey, forteller om iherdig planlegging gjennom fire år.

– Dette er noe jeg virkelig ser frem til. Vi gjør noe som aldri har vært forsøkt før, og det er det som gjør det så spennende.

De skal kjøre gjennom 14 land, i temperaturer som svinger mellom minus 30 til 30 grader.

Elbilforeningens vintertest 2023 – kuldekammer spesial:

Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader

Målet med turen er blant annet å rette oppmerksomheten mot klimaaspektet.

– Underveis kommer vi til å rapportere om alle de positive og spennende initiativene som kommuner og enkeltpersoner vi treffer på turen har satt i verk for å motvirke klimaendringene, sier Julie Ramsey til Dagbladet.

COPILOT OG KARTLESER: Kone og medpassasjer på ekspedisjonen, Julie Ramsey.

Paret ser frem til å dele disse erfaringene og historiene med alle. 

Du kan selv ta del i opplevelsen og følge det arktiske eventyret på ekspedisjonens Instagram-konto.

Elbil trekker mystisk doning verden rundt:

Fire år på veien i et sommerfuglhus av solceller og «søppel»

Innovativ ladeløsning

Siden hurtigladenettverket ikke akkurat har nådd polene, trenger man løsninger som kan ta i bruk fornybare energikilder.

Ekteparet Ramsey har derfor med seg portabel ladeteknologi på slep over de isdekte slettene.

Historisk lastebiltur:

Fra Sveits til Nordkapp i elektrisk lastebil

Den spesielle pakkeløsningen inneholder en sammenleggbar vindturbin og et lite solcelleanlegg.

Her utnyttes den sterke vinden og de lange dagene med dagslys for å produsere nok strøm til batteriet – når man foretar de litt mer ukonvensjonelle ladestoppene i polområdene.

FLYFOTO: Bilen er også utstyrt med en drone som vil brukes for å dokumentere den eventyrlige reisen. Den kan lande og ta av fra takstativet.

Matthew Weaver, visepresident i Nissan Design Europe, forteller om et prosjekt med mye prestisje, men med klare målsetninger.

– Vårt globale designteam har lagt både hjerte og sjel i prosjektet og utviklet denne helt spesielle bilen, sier Weaver.

TAR UTFORDRINGEN: Det blir mye variert landskap på ekspedisjonen, men bilen er angivelig klar for oppgaven.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også