Hopp til innhold

Etablerer Sony Mobility Group: Helelektrisk SUV proppet med teknologi fra Sony

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FRA WALKMAN TIL bil: Sony Vision-02 (til venstre) ble presentert på CES-messen i Las Vegas forrige uke. Her avbildet ved siden av sedanen Vision-01, som ble vist frem første gang for to år siden.

Den janpanske elektronikkgiganten Sony rykker stadig nærmere en posisjon som bilprodusent.

Vision S-02 er – som tallet antyder – modell nummer to i rekken fra den japanske kjempen Sony, som er mest kjent for elektroniske duppedingser som Playstation, tv-apparater, musikkanlegg og kameraer.

Sony lanserte sedanen Vision S i forbindelse med teknologimessen CES i Las Vegas for to år siden.

Prototype nummer to på ble presentert på samme messe i år. I den forbindelse ble navnet på den første modellen endret til Vision-01.

Samtidig signaliserer selskapet at det tar et skritt videre i retning av å bli en bilprodusent gjennom å opprette selskapet Sony Mobility Group i mars.

Høyteknologi på hjul

Sony velger naturlig nok å stappe bilene fulle av banebrytende og spennende teknologi, fremfor å legge pengene i å utvikle et fiffig design.

Vison S-02 er proppfull av sensorer, kameraer og såkalte lidarer (optisk fjernmålingsteknikk), som sikrer at du har full kontroll på omgivelsene 360 grader rundt bilen.

Nå kommer teknologi-gigantene for fullt!

Oppkoblingen mot internett skal skje via 5G, hvilket åpner for trådløs oppdatering av programvaren, såkalt OTA (over the air).

Det blir høyttalere i seteryggene, 360-lyd og vegg-til-vegg-skjermer.

Og, ja, selvfølgelig kan passasjerene spille Playstation ombord.

Ingen sinke

Når det gjelder det kjøretøytekniske, er det heller sparsomt med opplysninger rundt Vision-02. Bilen er basert på samme plattform som S-01, er knappe 4,9 meter lang og får en akselavstand på rundt tre meter.

Det antyder en størrelse et sted i mellom Tesla Model Y og Model X.

Politiets Fellestjenester om elektriske politibiler:

– Ingen prioritet å være først ute med ny teknologi

Med en motor på hver aksel, som tilsammen leverer godt over 500 hestekrefter, kommer ikke doningen til å bli noen sinke i trafikken.

Batterikapasitet og rekkevidde er ikke anslått.

Det vites ikke når Vision-modellene eventuelt kan komme i salg. Enn så lenge må nok Sony sette sin lit til Playstation og privatelektronikk når bunnlinjen skal gjøres opp.

Så vil fremtiden vise om vi kommer til kjøre rundt i farkoster fra selskapet som lagde Walkman.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!