Hopp til innhold

IM L6 med semi-faststoff-batteri: Nå kan den bestilles – i Kina

CREME DE LA CREME: Her er den, altså. Første folkebil med rundt 80 mil rekkevidde og første bil med semi-fastoff-batteri – og ifølge bilprodusenten selv den første sedanen som gjør såkalt crab walk.

IM Motors har den første bilen som kan bestilles med semi-faststoff-batteri. De første kundene skal kunne få den i fjerde kvartal i år, men det er uvisst om bilen kommer til Norge.

Tidligere denne måneden kunngjorde kinesiske IM Motors at de skulle vise sin første serieproduserte bil:

Kinesiske IM Motors:

Verdens første med faststoff-batteri?

I forrige uke ble duken revet av, og da kom det også ut mer informasjon om bilen.

Hva er det?

IM L6 er en mellomklasse-sedan med dimensjonene 4,93 meters lengde, 1,96 meter bredde og 1,47 meters høyde. Akselavstanden er på 2,95 meter.

Den er tilgjengelig som bakhjulstrekker på 216 kW (294 hester) og firehjulsdrift med opptil utrolige 579 kW (787 hester) Altså en skikkelig kraftpakke.

Kommer i tre utgaver

IM L6 blir tilgjengelig i tre versjoner, men det er foreløpig ikke noe som tyder på at noen av dem blir tilgjengelige i Norge:

L6 Max Standard edition med 90 kWt batteri og 700 km rekkevidde* for 347.000 kroner.

L6 Max Performance edition med 100 kWt batteri og 770 km rekkevidde* for 454.000 kroner.

L6 Max Litghtyear edition med 130 kWt batteri og 1000 km rekkevidde* for 498.000 kroner.

*Rekkevidden er oppgitt med den kinesiske CLTC-standarden. Den er noe rausere enn vår egen WLTP-standard.

Det er bare toppmodellen som får det avanserte semi-faststoff-batteriet.

Du synes kanskje dette høres billig ut? Ja, det er et blodbad på det kinesiske bilmarkedet, og samtlige bilprodusenter har satt prisene kraftig ned.

Eksempelvis koster Polestar 4 bare 2/3 av prisen i Kina sammenlignet med i Norge.

Fett understell

Vel så spennende som batteriet, er bilens understell, VMS (Vehicle Motion Control).

Det er et intelligent, digitalt understell, ikke helt ulikt det man også finner i nyeste Porsche Taycan og Macan.

FÅ BILDER: Vi har ingen offisielle bilder av bilen, men IM Motors har lagt ut denne videoen. Film: IM Motors

Det er så raskt og avansert at det jevner ut dumper der og da, uten scanning av veibanen eller andre hjelpemidler.

I Porsches tilfelle har man kunnet fjerne stabilisatorstagene. Vi vet ikke om IM Motors har valgt samme løsning.

Bilen har firehjulsstyring og tilbyr såkalt crabwalk, altså at bilen kan kjøre delvis sidelengs.

Ny batteriteknologi allerede i år:

Nio først med faststoffbatterier?

Bilen har enorm datakraft, takket være kretskortet Qualcomm Snapdragon 8295 P Chip, som stadig omtales i tester av kinesiske premiummerker nå for tiden.

Du styrer bilen med et yoke-ratt, og bilen skal ha gode selvkjøringsegenskaper takket være takmontert LiDAR og NVIDIA Orion X chip.

IM Motors har som mål å sette i gang beta-testing av selvkjøring i byen uten hjelp av kartsystemer allerede nå, og bilen skal være tilgjengelig i hele kina i fjerde kvartal.

Toyota + Idemitsu = faststoff-satsing:

Girer opp rundt faststoff-batterier

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Semi-faststoff

Batteriet er bygget på 900 volt arkitektur og IM Motors kaller batteriet for «first generation light-year solid-state battery».

Det er på 130 kWt og gir en rekkevidde målt etter den kinesiske CLTC-standarden på 1000 kilometer.

Aerodynamiske og ekstremt hurtigladende Li Auto Mega:

Denne bilen lader for øyeblikket raskest i verden

Det er verdt å presisere at dette ikke kvalifiserer som et faststoff-batteri, men altså som et semi-faststoff-batteri, lignende hva Nio har kjørt tester med en stund og visstnok skal lansere senere denne måneden, ifølge nettstedet Cnevpost.

Battericellene skal ha fått redusert intern motstand dramatisk, noe som resulterer i kjemperask lading, med topp-ladefart på 400 kW. Du skal kunne lade 40 mil rekkevidde på 12 minutter, ifølge IM Motors.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også