Hopp til innhold

Hyundais råskinn Ioniq 5 N kommer hit til våren: Dette må du betale for moroa

N: Hyundais N-divisjon bygger de sportslige bilene. For første gang har de prøvd seg på en elbil, nemlig Ioniq 5.

Ioniq 5 N er første elbil ut av Hyundais motorsport-avdeling. Den kommer til våren og nå er prisen i Norge på plass. Og moroa koster, for å si det sånn.

Top Gear har kåret den til Car of The Year og flere hyller Hyundai Ioniq 5 N som den morsomste elbilen de har kjørt.

Vi snakker selvsagt om Ioniq 5 N, med 650 hestekrefter og akselerasjon til 100 km/t på 3,4 sekunder.

TØFFING: Sorte detaljer og helt annen aerodynamikk er noe av det visuelle som viser at du har brukt ekstra mye penger på din Ioniq 5.

Råtass i familieklær

Men det er ikke effekten og akselerasjonen i seg selv som gjør denne bilen morsom.

Det som derimot gjør den så gøyal, dersom vi skal tro alle YouTube-klippene fra folk som har kjørt den, er at Hyundai har programmert inn fake girskift, turtallssperre og en lyd som ligner mistenkelig på den firesylindrede turbomotoren som sitter i deres morsomste bil hittil, i30 N.

Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:

Hyundai viser nye sportskonsepter

Og vi kan skrive under på at bensinversjonen har et fantastisk lydbilde. Hyundai kaller systemene for N Grin Boost, N e-Shift og N Active Sound +.

Forbedret på flere punkter

Bilen er bygget på en vanlig Ioniq 5, men har 42 flere sveisepunkter og 2,1 meter ekstra limeskjøter for å gjøre den stivere.

Motor og batterifester er forsterket, og hjuloppheng både foran og bak er konstruert kraftigere for å takle den økte effekten.

OPPGRADERT: Nye felger, bremser, drivaksler, motorer og understell er noen av endringene.

5 N har også nye såkalte integrerte drivaksler som håndterer den ekstra kraften, og gir mindre ufjæret vekt.

For å forbedre styreresponsen og tilbakemeldingene fra veien, er rattstammen forsterket og fått N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering). Det skal gi bedre styrefølelse og feedback.

N Pedal har som mål å oppnå de samme kjøreegenskaper som i Hyundais mesterskapsvinnende i20 N WRC.

PÅ SIN PLASS: Komfortstolene med skamler er byttet ut mot skikkelige sportsstoler.

N Drift Optimizer hjelper dårlige sjåfører med å få perfekte sladder. Sjåføren kan blant annet simulere clutch-effekten fra en bakhjulsdrevet bensinbil under drifting.

N Torque Distribution gir fullstendig variabel momentfordeling mellom for- og bakhjul. Og takket være bilens e-LSD (electronic limited slip differential) på bakakslingen blir den langt bedre å kjøre inn i sving.

N Launch Control gir tre forskjellige kraftnivåer for raskest mulig start.

Sier farvel til ladbare hybrider:

Hyundai skal kun selge elbiler fra 2023 i Norge

Bedre kjøling av batteriene

Track SOC (ladetilstand) beregner automatisk batteriforbruk per runde og skal ifølge Hyundai gi ny standard for varmestyring under baneforhold, takket være kraftig kjølesystem for batteriet.

Du kan bruke N Battery Pre-conditioning før kjøring for å optimalisere batteritemperaturen til det mest effektive nivået, enten ved å velge drag for å kortvarig bruk av full kraft, eller track for bedre utholdenhet over flere runder på banen.

BANEBEIST: Her går det unna, Gunnar.

Visuelle endringer

Herligheten koster jo en del mer enn en ordinær Ioniq, så det er greit at man ser det også.

Bilen har svarte kontrastelementer, en heftig bakspoiler og en fremtredende diffusor som gjør den 8 cm lenger.

ROCK’N ROLL: Det er godt med ekstra moroknapper på sportsrattet og man har flere funksjoner. Legg forresten merke til «sliden» på skjermen som lar deg bestemme hvor mye trekk det skal være på hver aksel.

Foran har bilen en N Mask-design, som sammen med aktive luftspjeld og luftinntak gir ekstra kjøling.

Langs frontfangeren og bakover langs bilens sider har IONIQ 5 N en stripe i fargen Luminous Orange, som en dedikert elbilsignatur for N-biler.

Den er 20 mm lavere og 50 mm bredere for å få plass til spesialutviklede støpte aluminiumsfelger på 21 tommer, med Pirelli P-Zero-dekk i dimensjonen 275/35R21.

Lokker med 61 mil rekkevidde:

Hyundai Ioniq 6: Blant de mest effektive i klassen

Bak har bilen en unik N-spoiler og diffusor med oransje detaljer og kraftige luftekanaler.

Som på andre N-biler, har IONIQ 5 N et N-designet trekantet bremselys i spoileren. Under bakluken finner man en kraftig sort støtfanger, med sjakkmønstergrafikk.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bøttestoler og GT-ratt

På det nydesignede N-rattet finner man en rekke N-dedikerte knapper, som benyttes til å velge riktig kjøremodus.

Midtkonsollen er optimalisert for banekjøring med knebeskyttere og leggstøtte, samt skyvbart armlene.

En utvidelse av den nedre delen av konsollen forbedrer stivheten. Det viktigste av alt er kanskje bøttesetene som tillater lavere sittestilling og bedre sidestøtte.

Wow – den koster!

Det er mulig det må overtalelse til før innkjøp av denne blir godkjent i husholdningsbudsjettet:

Herligheten koster nemlig 720.000 kroner inkludert levering, men da er det heller ikke mer å krysse av på på utstyrslista.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også