Hopp til innhold

Renault Scenic E-Tech: Kommer neste år

FOR FAMILIEN: Scenic blir ett hakk større enn dagens Megane og vil få firehjulsdrift.

Renaults Scenic kommer som helelektrisk modell, men den er ikke lenger en MPV.

Markedet har forandret seg og det ser man tydelig hos blant andre Renault.

Megane, som kom på markedet i fjor, var opprinnelig en bil i Golf-klassen som var tilgjengelig både som kombi, sedan og stasjonsvogn.

Megane E-Tech finnes kun som en crossover, eller i beste fall en SUV.

Test av Renault Megane E-Tech:

Smekkert fransk elbil-comeback

Det samme ser vi på Scenic E-Tech, som Renault nå viser lett kamuflerte bilder av.

Den har til nå kun vært en ren MPV, eller Multi Purpose Veichle, som var svært pop på begynnelsen av 2000-tallet. Nå er også denne blitt en crossover.

Alpine A290_ß concept:

Elektrisk svar på Renault R5 Turbo

Mer eller mindre som konseptutgaven

Designen er kul og skarp og følger egentlig opp det de viste på Scenic Vision i fjor, selv om ikke linjene blir like drøye.

Det er vanskelig å se om den får de spektakulære stående kjørelysene, eller om det bare er et element i dekoren for å forvirre.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Selv hekken er ganske lik, selv om man har blitt nødt til å lage en dypere bakluke for å gi bedre innlasting.

Vi ser også at den lyssatte glasslogoen blir borte. Bakfangeren er faktisk blitt penere på produksjonsmodellen, hvis det er det vi ser på bildet.

I FARTA: Bilen følger samme designprinsipper som Megane, men er større.

Ikke med sju seter

Forrige Scenic kunne bestilles som Grand Scenic. Den var lengre og fikk plass til en seterad til.

Det blir ikke mulig med den elektriske nykommeren. Dette blir en ren femseter.

I det hele tatt blir den etter all sannsynlighet noe mindre innvendig enn tidligere.

INGEN MÅL: Vi vet ikke størrelsen, men skal vi gjette, blir den hårfint mindre enn Nissan Ariya.

Med firehjulsdrift

Scenic E-Tech bygger på samme plattform som Megane, men også Nissan Ariya.

Det betyr at den blir tilgjengelig med drift på alle fire.

Det betyr også samme batteripakker og motoralternativ, nemlig 63 eller 87 kWt batteri – og effekt på 178 kWt (238 hk) og 300 Nm i dreiemoment for tohjulstrekkeren og 225 kW (306 hk) og 600 Nm for firehjulstrekkeren.

Test av Nissan Ariya EVOLVE 2WD, 87 kWt:

Går langt, men skiller seg ikke ut

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også