Hopp til innhold

Elbilforeningens ladespalte: Hva er god skikk og bruk på ladestasjonen?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne spalten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Fins det en slags Kardemommeby-lov eller etikette-protokoll for ladestasjoner? Nei, egentlig ikke, men noen velmente råd kan jo Lade-Lars gi.

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.

I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.

Elbilforeningens ladespalte:

Skader du batteriet når du klattlader?

Dagens spørsmål:

Folk som lader mest hjemme er ikke så vant med å forholde seg til hurtigladeren, men når man først trenger å bruke en hurtiglader er det greit å vite hva man skal og ikke skal gjøre. Hva er god skikk og bruk på ladestasjonen?

Elbilforeningens ladespalte:

Hva gjør man når ladekabelen sitter fast?

Lade-Lars svarer:

En ting å huske på når man lader er at man fort kan komme til å stå der i en halvtimes tid, noe som betyr at man bør være litt ekstra nøye med å vise hensyn til andre.

Et minstemål bør være å at man bidrar til god køkultur dersom det skulle være ladekø –og forsikre seg om at man ikke sniker i køen dersom det er noe ved den aktuelle situasjonen som kan få det til fremstå en smule uklart.

Dernest bør du være bevisst på hvordan du skal parkere inntil laderen. Det kan være fort gjort å dobbeltparkere og blokkere tilgang til ladekontakter hvis du ikke tenker deg om.

Husk på hvor ladeluken din sitter slik at du kan plassere den nær den ledige ladekontakten uten å blokkere for andre. Se for eksempel problemene vår testansvarlig Ståle Frydenlund belyste da Tesla åpnet laderne sine for alle:

Har du med deg henger og skal lade på en stasjon hvor du har en annen lader bak deg, bør du som hovedregel være hyggelig og hekte den av.

Selv om det ikke er kø når du kjører inn, kan det fort endre seg . Ladekøer kan være frustrerende nok i seg selv, så ikke gjør det verre ved å ta opp ekstra plass.

Elbilforeningens ladespalte:

Trenger man å vedlikeholde 12-voltsbatteriet i en elbil?

Du har sikkert lagt merke til at noen stasjoner har to forskjellige ladekontakter? Da er det snakk om en stasjon som har kombinert CCS og Chademo.

Alle nyere elbiler bruker CCS, mens en del asiatiske elbiler, som Nissan Leaf og eldre Kiaer, bruker Chademo. Sistnevnte er det derfor litt færre av, noe som kan gjøre det vanskelig å finne ledige kontakter.

LADEKONTAKT: CCS til venstre og Chademo til høyre.

Mange hurtigladere har både CCS- og Chademo-kontakt, men man kan kun bruke én av disse om gangen. Hvis du har en bil med CCS, blir mange Leaf-eiere glade hvis du prioriterer å ta en hurtiglader som kun har CCS slik at du ikke opptar laderne som støtter Chademo.

Når du har funnet deg til rette og startet ladingen, er det også noen uskrevne regler å forholde seg til.

Først og fremst bør du ikke lade mer enn du trenger. Fra 80 prosent og oppover så går ladingen på de fleste elbiler mye saktere, derfor kaster du bort mindre av din og andres tid hvis du avslutter når du ser hastigheten faller.

Elbilforeningens nye lade-spalte:

Bør man ikke lade til mer enn 80 prosent?

Når det gjelder ladefart bør du også tenke over hvor kjapt bilen din kan lade. Klarer bilen din bare å lade med 50 kW effekt vil det være mer effektivt om du slipper andre biler til på hurtigladere som gir 150 eller 300 kW.

Og hva hvis en av laderne ikke funker? Ring support … Og gjør det selv om ladestasjonen ved siden av fungerer, og du strengt tatt ikke trenger å bry deg.

Ofte skal det nemlig ikke mer enn en omstart til fra ladeoperatørens supporttjeneste eller en annen quick-fix, og så er problemet løst – til glede for nestemann som kommer og vil lade.

Telefonen kan du ta mens du allerede får strøm fra laderen som virker – og samtidig får du kanskje et karmapoeng eller to, som den snille og solidariske elbilisten du nå har vært.

Elbilforeningens nye ladespalte:

Taper batteriet strøm hvis bilen står rolig over tid?

Og til sist: Ser du noen som sliter, tilby din hjelp.

Det blir stadig flere elbilferskinger, og det er kanskje ikke så lenge siden du var en selv? Hurtiglading er ikke alltid like lett, og ser du noen på ladeplassen som ser ut til å surre med et eller annet, ta en tur bort og spør om du kan bistå med et eller annet.

Kanskje kan du hjelpe, kanskje ikke, uansett har du vært et godt medmenneske og prøvd.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også