Elbilforeningens ladespalte: Hvorfor forvarme batteriet?
Har det noe å si om man forvarmer batteriet før hurtiglading?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.
Dagens spørsmål:
Mange sier at det er viktig å forvarme batteriet om vinteren, men hvorfor det – og har det egentlig noe for seg?
Lade-Lars svarer:
Elbilforeningen har testet forvarming av batterier under flere av våre vintertester de siste årene. Vår erfaring, ikke minst fra disse testene, er at det absolutt har noe å si.
For de som ikke er kjent med dette temaet, snakker vi her om en egen funksjon for å heve temperaturen i bilens batteripakke. Dessverre er det ikke alle biler som støtter dette, men funksjonen blir stadig vanligere. (Og denne funksjonen må altså ikke forveksles med forvarming av bilens kupé via klimaanlegget.)
Det handler i bunn og grunn om å få til effektive og kjappe ladestopp i vinterkulda, og vi i Elbilforeningen har lenge gått i bresjen for at elbilmodeller som lanseres i Norge må ha denne muligheten.
Ikke bare for den enkelte elbilist, men for fellesskapet. For dette handler også om at elbiler med forvarmet batteri trenger kortere ladestopp, som igjen fører til mindre kø ved ladestasjonene vinterstid.
Poenget med å forvarme batteriet er å få batteritemperaturen opp på et nivå som er ideelt for hurtiglading. I kalde temperaturer går det betydelig saktere på ladestasjonen, noe forvarming av batteriet skal bøte på.
Batteriet spiser da av egen strømbeholdning for å få opp temperaturen, det betyr altså at man ofrer litt strøm for å kunne lade kjappere på ladestasjonen.
Hvis du ikke har planlagt noe ladestopp på turen din er det derfor ikke hensiktsmessig å bruke strøm på å forvarme batteriet.
Elbilforeningen har som nevn gjennomført tester av forvarmingsfunksjoner i flere år. Under årets vintertest ga forvarmingen svært gode resultater, dette kan du lese mer om her:
Flere av bilene kom tett opp mot bilenes maksimale ladefart etter å ha kjørt minimum 50 km med forvarming aktivert.
Det er altså ikke lenger noen tvil om at forvarming fungerer, men det er ofte brukervennligheten det skorter på i praksis.
Stadig flere av elbilene på det norske markedet har mulighet for forvarming. Noen modeller har det som en tydelig av/på-knapp, noen aktiverer det via at man plotter inn en hurtigladestasjon i bilens navigasjonssystem, fremgangsmåten varierer fra modell til modell, og fra merke til merke.
Det blir da opp til forbrukeren å sette seg inn i hva som gjelder for hver bil, noe som kanskje ikke er så ideelt for dem som er minst interessert i teknologi.
Vi er i alle fall ikke i tvil om at det er et nyttig verktøy, spesielt under norske vinterforhold.
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!