Hopp til innhold

Konseptmodellene Lexus LF-ZC og LF-ZL vist i dag: Store drømmer fra Lexus

TESLA MODEL 3-KILLER: Lexus LF-ZC blir en sedan i størrelse med Nio ET5, Polestar 2 med flere, men skal få ekstremt lav luftmotstand og dobbel rekkevidde sammenlignet med konkurrentene.

Ekstreme batterier, vågal design og superlav luftmotstand kan se ut til å bli kjennetegnet for Lexus de neste tiårene.

Lexus, luksusmerket eid av Toyota, har nesten utelukkende vært synonymt med hybridbiler de siste årene.

Nå har de gitt seg selv tolv år på å bli helelektriske globalt, og sju i Europa.

Foreløpig har de kun den utdaterte UX 300E og RZ 450E med den ikke altfor moderne drivlinja som den deler med Toyota bZ4X.

Vi husker alle litt for godt hvordan sistnevnte snublet inn i markedet.

Lexus kutter ut salg av hybrid-modeller i Norge fra nyttår:

– Kundene våre foretrekker elbiler

STREAMLINER: Lexus kaller den en sedan, men er det mulig å håpe på en kombi-bakluke?

To modeller

Men i dag viser de to nyheter på Japan Mobility Show.

Den ene, LF-ZC, er en sedan på 4,75 meter i lengde, 1,88 bred og 1,39 høy.

Det blir en direkte konkurrent til Tesla Model 3 med flere. Linjene er brutale og plassutnyttelsen ser bra ut. Er det lov å håpe på en kombi-bakluke?

SKJERMET: Fører har to små skjermer på hver side av yoke-rattet som er av typen steer-by-wire, altså elektronisk styring. I tillegg har du både instrumentpanel OG head-up display. Passasjeren har også apper å more seg med.

LF-ZL er en kjempe-SUV på 5,3 meters lengde og 2,2 meter bredde. Den er 1,7 meter høy og har en akselavstand på hele 3,35 meter

ENORM: LF-ZL ligner ingenting annet og er en koloss på 5,3 meter med 1,7 meter høyde.

Bedre aerodynamikk

Vi får foreløpig ikke vite all verden om dagens nyheter. Men det finnes noen knagger i pressemeldingen. Blant annet luftmotstand under 0,20 CD.

Det er i så fall lavere enn noen produksjonsbil i dag.

Det skal skje takket være ekstrem lav front, skjulte vindusviskere, samt fjerning av speil, dørhåndtak og luftinntak.

FITS ALL: LF-ZC skal ha ekstrem plassutnyttelse. Det er lov å håpe at dette blir en stor bil med kompakte utvendige mål.

Lavere vekt

Vekta skal også ned i alle komponenter.

Det viktigste blir batteriet. Vi snakker trolig om en fjerdedel av vekta i forhold til i dag.

Vi kan faktisk se for oss lavere vekt enn på dagens fossile og hybride biler, dersom man skal ta de vage signalene i pressemeldingen bokstavelig.

PROVOKATIV: Det er få som er så progressive på design som Toyota for tiden. Lexus’ konseptmodell LF-ZC er direkte tøff.

Romslig

Konseptene har klart «cab forward»-design, der førerforsetene er trukket langt frem med god oversikt og god plassutnyttelse bak.

Helt flatt gulv og panoramatak forsterker følelsen.

Lexus RZ 450e:

Her er den første «ordentlige» elbilen fra Lexus

Konseptene viser digitale pads innenfor førerens rekkevidde. Girskift, sikkerhets- og assistansesystemer og kjøremodusvalg er plassert på venstre side, mens komfortfunksjoner som lyd, klima, telefon og KI-funksjoner er på høyre side.

RETT UT: Interiøret skal produseres med resirkulerte eller miljøvennlige materialer. Nå har også japanerne gått på trenden med liggeseter og fotskamler.

Frontruta blir et gigantisk head-up display og passasjerene har en bred monitor for underholdning og apper.

ENORMT: SUV-en får en overdådig mengde skjermer.
KRAFTIGE TJAKER: Nå er grillen borte også hos Lexus.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også