Hopp til innhold

Smart #3 endelig i Norge: Litt større, litt smartere

TØFFERE: Smart #3 kler godt Brabus-stylingen med 20-tommers hjul.

Dette er bilen for deg som mener Smart #1 ikke er smart nok. Smart #3 er litt større, og litt kulere.

Smart har slitt med å finne sin plass helt siden fødselen i 1997. Vi får se om det nye samarbeidet mellom tyske Mercedes og kinesiske Geely bærer større og søtere frukter.

Vi har allerede testet to versjoner av Smart #1, men vi har faktisk til gode å se noen av dem på veien ennå. Det skal være 34 registrerte av den spreke firehjulstrekkeren på 428 hester, bare to av bakhjulstrekkeren.

MER VOKSEN: #1 er litt mer shubby i looken. #3 som strekkes 13 cm blir mer slankere og har en penere taklinje.

Nummer to heter 3

Uansett. Nå er den nye #3 på plass. Den er bygget på samme plattform og med samme batteri og motorer. Denne gang har de nøyd seg med kun to versjoner, Pro+ med bakhjulsdrift og Brabus med firehjulsdrift.

Effekten er 272 hk og 343 Nm for Pro+. 0-100 km/t gjøres på 5,8 sekunder og toppfarten er på 180 km/t. Blandet forbruk er oppgitt til 1,68 kWt på mila og rekkevidden er på moderate 415 kilometer.

Vi har prøvekjørt Brabus-utgaven av Smart #1:

Sjokkerende gøyal

Brabus får som nevnt 428 hk og 543 Nm. 0-100 km/t gjøres på spenstige 3,7 sekunder. Rekkevidden er på ennå mer moderate 415 km.

Begge har en toppfart på 180 km/t og har et batteri på 62 kWt som kan lades på 150 kW med hurtiglader og opptil 22 kW hjemme. Du kan trekke 1.600 kilo.

Større

Familielikheten er stor, men #3 ser mer voksen ut, og er det. Lengden har økt fra 4,27 til 4,40 meter. Taklinja går i en jevn bue fra start til slutt, med glasstak. Designen er veldig ryddig, uten ekstra vindusstolper og med innfelte håndtak.

Den har desto flere små detaljer som gjør at du ikke glemmer at det er Brabus du har kjøpt. Du finner logoer fra alle kanter, også inni.

COPY-PASTE: Interiøret er hentet rett fra lillebror.

En snerten takspoiler avslutter en langt mer vellykket hekk. Felgene er også annerledes, selv om dimensjonene er de samme. Bagasjerommet er på 370 liter og 1.660 liter opp til taket med setene nedslått.

Det er potensielt større enn #1 som har det smarte baksetet med skinner. Det gir et bagasjerom mellom 320-401 liter. Begge har frunk foran på 15 liter.

Test av Smart #1 Pulse:

Smart liten firehjulstrekker?

Interiøret er nøyaktig det samme på begge modellene. Det betyr delvis Mercedes-følelse med tre luftedyser og en høy midtkonsoll i hardplast med to lukkbare oppbevaringsrom.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bra utstyrt

Begge modellene byr på mye utstyr og assistanse-systemer som standard. Det betyr panoramatak, oppvarmede sidespeil, digital nøkkel, 360-graders kamera, blindsonevarsling, gjenkjennelse av trafikkskilt og kjørefeltassistent for å nevne noe.

Prøvekjøring av Volvo EX30:

Blir sjokka om denne ikke blir en storselger

Bakhjulstrekkeren kommer på 19″ felger, og prisen starter på kr. 439.900,-.

Brabus har ytterligere utstyr, deriblant adaptive fjernlys, head up-display, ventilerte forseter, Rocket Launch Mode, BEATS lydsystem og et sportsligere interiør med BRABUS-detaljer, så du er ikke i tvil om hvilken du skal ha. Prisen starter på kr. 539.900,-

Norgespremiere på Zeekr X:

Blir denne bilen brysom for Volvo?

Denne eller Volvo?

De som har fulgt litt med, ser at effekten er nøyaktig det samme som Volvo EX30 og Zeekr X. Ikke rart, for alle er Geely-produkter, bygget på nøyaktig samme plattform. Vi har kun kjørt Volvo og Smart #1, men de er ganske så like bak rattet. Les mer om dem i lenkene over.

Vi gleder oss til å komme bak rattet på #3 om ikke lenge.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også