Hopp til innhold

Mercedes-EQ EQXX – 0,74 kWt på mila: Klar for 130 mil på én lading

ØRKENRACE: Mercedes fikk testet nye termiske styringssystemer og fikk maks ut av solcellepanelene på taket da de tok sin nye rekkevidderekord.

Energieffektivitet, lang rekkevidde og lette elbiler: Nå har Mercedes gjort ytterligere fremskritt på sin testbenk, EQXX.

For to år siden var vi på workshop for å få innblikk i hvordan Mercedes tenker at fremtidens elbiler må være for å sette minst klimaavtrykk, både under produksjon og mens de er på veien.

Det var i forbindelse med at de tangerte 100 mil uten å lade da de kjørte fra Stuttgart til Cassis i Frankrike. Da ble forbruket 0,87 kWt per mil og distansen var 1.008 kilometer.

Senere har de kjørt fra Stuttgart til Silverstone. Da ble forbruket 0,83 kWt på mila og distansen var 1.202 kilometer.

I eksperimentbilen EQXX er alle ideer samlet i én bil, og da får man resultater. Les alt om bilen i lenkene under.

Tankene bak Mercedes EQXX:

Slik jager Mercedes lavere forbruk

Prøvetur: Mercedes-EQ EQXX:

Denne klarer godt over 1000 kilometer

Nytt, rekordlavt forbruk

Nå har Mercedes gjentatt øvelsen. Denne gangen fra Riyadh i Saudi-Arabia til Dubai.

Avstanden de tilbakela var 1.010 kilometer, altså kortere enn til Silverstone, men de hadde 31 mil rekkevidde igjen da de kom til Dubai.

Snittforbruket endte på rekordlave 0,74 kWt på mila. Turen var unnagjort på 14 timer og 42 minutter. 12 timer og 45 minutter av dem var kjøring. Ruta inneholder både motorvei, landevei og bykjøring i mye trafikk.

Mercedes-AMG med egen elbilplattform:

AMG tester Porsche-killer

Målet var å teste nye løsninger for termisk styring av batteri og drivverk under ekstreme forhold. Temperaturen var 34 grader og Mercedes melder at de lyktes med å kjøle både kupeen og batteriet.

TESTBENK: Mercedes har samlet all sin knowhow i denne bilen.

Klimaanlegget var i drift uten negative konsekvenser for rekkevidden, takket være noe Mercedes kaller en multi-source varmepumpe.

Mercedes nevner i samme slengen at en ytterligere utviklet versjon av denne varmepumpa er integrert i Concept CLA Class.

Konseptbilen, som er veldig nær produksjon, er bygget på nye Mercedes Modular Architecture (MMA). 

SLIPSTREAM: Lukkede felger, smal og lang hekk og diffuser som går ut i fart er med på å få luftmotstanden ned til 0,17 cD.

Testturen i Midtøsten ga også Mercedes en gyllen mulighet til en nærmere kikk på hvor mye effekt de 117 solcellene på taket ga.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

De forsyner stort sett alt det elektriske som går på lavere spenning, slik at man slipper energitapet man får når man omgjør til vekselstrøm fra det store batteriet.

Solcellene høstet 1,8 kW, nok til å frigjøre 24 kilometer rekkevidde for hovedbatteriet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også