Hopp til innhold

Batteri-giganten etablerer seg i Tyskland: Nå skal Northvolt lage batterifabrikk nummer 3

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NORTHVOLT TIL TYSKLAND: Det er ikke bare Tesla som bygger giga-fabrikk i Tyskland. Nå er det kjent at svenske Northvolt skal bygge selskapets tredje batterifabrikk der. Den skal etter plane være i full sving i 2025.

Investerer svimlende 40 milliarder kroner i anlegget som årlig skal produsere batterier til en million elbiler.

Litt sør for grensen til Danmark og nordvest for Hamburg, finner vi byen Heide.

Her og i resten av delstaten Schleswig-Holstein, skal angivelig den reneste strømmen i Tyskland befinne seg, og det er nettopp i utkanten av Heide den svenske batterikjempen Northvolt nå skal etablere seg.

Der i området skal det nemlig være rikelig med fornybar energi fra det danske og norske elektrisitetsnettet, i tillegg til god tilgang til lokal vindkraft.

Reiser i fire år – til Norge i august:

Verden rundt med elbil og en enorm solcelle-sommerfugl

Skal være klar samtidig som Göteborg-fabrikken

Tilstrekkelig tilgang på energi er nødvendig når man skal opprette en fabrikk, og ekstra viktig er det at energien er ren når man skal lage en gigantisk batterifabrikk i hjertet av Europa.

Nettopp dette skal være en sentral del av vurderingen når Northvolt nå har besluttet at det som blir deres tredje batterifabrikk skal ligge nettopp her.

For bare en drøy måned siden kunne vi fortelle om Northvolts planer om å bygge en tilsvarende gigafabrikk på Torslanda utenfor Göteborg:

Skal lage batteriene til Polestar og Volvo:

Bygger giga-fabrikk i Göteborg

Fabrikken i Sverige skal produsere batteriene til neste generasjon elbiler fra både Polestar og Volvo.

Både fabrikkene i Tyskland og i Sverige skal være klare til å produsere batterier i 2025, og de skal begge sysselsette om lag 3000 mennesker.

Nytt batterisamarbeid: Volvo + Northvolt = sant

– Spiller en rolle

Den eksakte summen fabrikken i Tyskland skal koste er foreløpig ikke stadfestet, men til den svenske avisa Dagens Nyheter hinter Northvolts kommunikasjonssjef Jesper Wigardt om at det dreier seg om cirka 40 milliarder svenske kroner.

Northvolt-sjef Peter Carlsson gjentar stadig tydeligere at bærekraft-aspektet i Northvolts forretningsfilosofi:

– Det spiller en rolle hvordan vi produserer en battericelle. Om du bruker kull i produksjonen baker du karbonutslipp inn i batteriet, men om vi bruker ren energi kan vi lage et svært bærekraftig produkt. Vår filosofi er at nye, energi-intensive produkter som batteriproduksjon, skal etableres i geografisk nærhet til der hvor den rene energien produseres, sier Northvolt-sjefen i en uttalelse gjengitt av mestmotor.se.

Grønt lys for Tesla i Tyskland:

Får endelig åpne kjempefabrikk – men flokene florerer

Øker gjenvinningsandelen

Ved siden av å basere seg på grønn energi, skal Northvolt ifølge Carlsson redusere klimapåvirkningen gjennom å bruke «signifikante volumer» av resirkulerte batterimetaller.

Selskapet har som mål å øke andelen gjenvunnet materiale til femti prosent innen 2030.

For å få til dette, skal en egen batterigjenvinningsfabrikk bygges og knyttes opp mot det øvrige produksjonsanlegget.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også