Nordic EV Summit 2024: Samlet internasjonal elbilbransje i Norge
På Nordic EV Summit 2024 samlet Elbilforeningen 1.300 bransjefolk fra 43 forskjellige land. Se videoen over – som oppsummerer årets konferanse på tre minutter.
Den årlige konferansen og utstillingen Nordic EV Summit er den syvende i rekken. Årets konferanse ble arrangert 4. og 5. april sammen med Nova Spektrum på Lillestrøm.
Gikk du glipp av årets konferanse? Fortvil ikke, neste år inviterer vi igjen til Nordic EV Summit 9. og 10. april 2025. Hold av datoen og følg Nordic EV Summit på LinkedIn for siste nytt om program og innledere neste år.
Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu åpnet konferansen med å vise fram elbilsuksessen i Norge, hvor elbilene nå står for over 90 prosent av nybilsalget.
Den samme Bu hadde dessuten dagen etter en interessant samtale med den avgåtte Easy-gründeren Jonas Helmikstøl på konferansens hovedscene.
Helmikstøl var som kjent ladebransjens store «rockestjerne», men over natten skulle noen svensker livet vanskelig for ham og hans 500 ansatte og alt endret seg brått.
En oppsummering av den åpenhjertige samtalen finner du her:
En annen av hovedtalerne var Sigrid de Vries, generalsekretær i foreningen for europeiske bilprodusenter (ACEA). Hun benyttet anledningen til å fortelle hvor vanskelig den raske omstillingen til elektrisk mobilitet er for den europeiske bilindustrien.
Optimistisk global utvikling
Langt mer optimistisk var Colin McKerracher fra Bloomberg New Energy Fincance. Han kunne vise til økende elbilsalg, og ikke bare i den rike delen av verden. Også land som Thailand, Brasil og India har kraftig vekst i salget av elektriske kjøretøy.
Torgeir Waterhouse i rådgivningsbyrået Otte pekte på utfordringene bilindustrien står overfor med databehandling og datasikkerhet når bilene blir stadig mer datamaskiner på fire hjul enn en dum mekanisk maskin av stål.
Neste utfordring er elektrifisering av tungtransporten. Her har EU lagt grunnlaget for utbygging av ladenettverk for både personbiler og lastebiler i årene som kommer.
Ladeprodusenter som Kempower er klare for å levere ladere med den nye standarden Megawatt Charging System (MCS) på opptil 1200 kW effekt, en smule mer enn de første hurtigladerne som leverte inntil 50 kW:
Lading var en viktig del av mange av sesjonene på konferansen. Blant annet Erik Severinson fra Volvo pekte på potensialet for å koble bil og strømnett sammen i såkalt vehicle to grid (V2G).
Batteriproduksjon sto også høyt på agendaen under konferansen. Hvordan kan vi hente ut nok råmaterialer til alle elbil-batteriene uten å ødelegge miljøet? Og hvordan kan Europa ta del i den globale konkurransen på dette området?
Interessert i hva mer som skjedde på Lillestrøm disse to dagene?
Sjekk hele programmet og innlederne på Nordic EV Summit 2024.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!