Hopp til innhold

Norges største base: Her finner du over 260 elbil-tester!

STORT TEST-ARKIV: I 10 år har vi vært på veien og testet elbiler. Nå har vi over 260 forskjellige biltester i arkivet – fritt tilgjengelig. Her er test-teamet bak vintertesten i 2022. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

I løpet av de siste 10 årene har vi testet godt over 260 elbiler som har vært eller er tilgjengelige på det norske markedet.

Slik tester vi

Strømforbruk (i kWt/mil, eller kWt/100 km) registreres alltid ved fastsatte sjekkpunkter, og vi har etterstrebet så sammenlignbare testforhold som overhodet mulig, slik at det er mulig å vurdere testdataene mot hverandre. 

Det gjelder naturligvis også testing av hurtig- og lynlading:

Vi sjekker hurtig- og/eller lynladefart grundig. Standard i senere år er 10-80 prosent (vi fortsetter som regel til 90), med registrering hver 10 prosent for å ha god dokumentasjon på ladekurven. Sistnevnte er viktig for å avklare når de ulike bilene utnytter tilgjengelig effekt best mulig, sier testansvarlig i Elbilforeningen, Ståle Frydenlund.

Test av BMW iX1 xDrive 30:

Den billigste BMW-en du kan kjøpe med firehjulstrekk

I forkant av teststart noteres utetemperatur, og vi etterstreber dessuten tilsvarende kjørelengder før lading – særlig i vinterhalvåret.

Ved kaldstart vinterstid, er det avgjørende å vite hvor kaldt det var på natta – særlig dersom batteripakken ikke er forvarmet via lading.

Temperaturintervall i test noteres før bilen hurtiglades. 

– Alle elbiler bør kunne bære taklast og trekke tilhenger

En test av en bil må naturligvis også gjøre vurderinger av både kjøreegenskaper og praktiske egenskaper.  

– Blant våre kjepphester er at en hvilken som helst elbil bør kunne bære både taklast og trekke en tilhenger. Særlig det siste har vi lagt mye mer energi i å teste de siste årene, sier Frydenlund. 

Langtest:

2.000 kilometer med Polestar 2 og campingvogn

Ikke minst mener vi at moderne elbiler flest, på dedikerte plattformer, bør ha bagasjerom også under panseret, populært kalt «frunk».  

Innvendig sjekker vi naturligvis førerplass og sittestilling, med utgangspunkt i en gjennomsnittlig høy nordmann (180 cm). Vi gjennomfører «sitte bak seg selv»-testen, med samme utgangspunkt:

Hvordan sitter en person på 180 cm her, og hvordan vil det arte seg for vesentlig større folk? 

En gjennomgang av bilens infotainmentsystem, om det er mulig å få denmed apptilkobling og hvor bra den fungerer, er like selvsagt. 

TILHENGERTEST: Her får Hyundai IONIQ 5, Tesla Model Y, VW ID.4 GTX og Audi Q4 e-quattro målt krefter med tilhenger.

I det ligger naturligvis også en grunnleggende gjennomgang av testbilens ekstrautstyr opp mot basisprisen. 

Det gjelder å gjennomskue hva de typiske tilleggene betyr for totalinntrykket.  

Historisk tilhenger-test:

Fire elbiler med fire like tilhengere

Familieegenskaper er prioritert

Ikke minst setter vi rutinemessig inn ett forover- og ett bakovervendt barnesete, siden vi vet mange barnefamilier er opptatt av dette, og vi gjør naturligvis også en vurdering av bagasjeplassen i bilene opp mot alternativene. 

PLASS NOK TIL SMÅ OG STORE BARN?: Om det er god plass til forover- og bakovervendte barneseter og testes rutinemessig, og bagasjeplassen vurderes med sammenlignbare biler.

I sammenligningstester tar vi fram målebånd for å måle avstand mellom barnesetene i baksetet, men vi summerer ikke opp alle avstander. 

Målet med testrutinene er ikke å gi folk en absolutt fasit, men et godt innblikk i plassforholdene den enkelte bilen byr på, sier Frydenlund. 

Vi håper med andre ord å være til god hjelp i vurderingen av hvilke elbiler man bør ta en nærmere vurdering av før man skal kjøpe, og uten å komme med halvkvedede «dette er den beste elbilen»-vurderinger.

Hvilken som er den beste, kommer alltid an på hva slags behov du har, og det er nettopp ulike behov vi ønsker å teste med utgangspunkt i, sier han. 

Vi tester disse familiebilenes bagasjeegenskaper:

En av disse bilene er utrolig mye større enn de andre

Vår faste landeveisrunde:

  • Landeveisrunden starter og stopper enten i Lier (Kjellstad) eller rett sør for Drammen, og er totalt cirka 150 kilometer lang. 
  • Runden følger E18/E134 fra Drammen til Mjøndalen, før vi følger riksvei 350 til Åmot. Der fortsetter runden til Sigdal via fylkesvei 287, før vi tar inn på fylkesvei 191 til Krødsherad, rett sør for Prestfoss. Fra Krøderen følger vi fylkesvei 280 til Vikersund, før vi følger riksvei 350 og E134/E18 på returen
  • Runden har en variasjon av fartsgrenser: Alt fra 40 til 100 km/t, litt i underkant av 1/4 er 90-100 km/t. 
  • Normert gjennomsnittsfart på runden er 66-68 km/t avhengig av trafikk og føre. Fylkesvei 191 er typisk preget av telehiv, og gir godt innblikk i hva slags fjæringskarakteristikk testbilene har. 
  • Topografien er ment å simulere typisk kjøring nordmenn gjør, mellom 0 og 300 meter.  
  • Høyeste punkt er på kommunegrensen mellom Sigdal og Krødsherad. 

Lurer du på hvilken elbil du skal velge? Prøv Elbilvelgeren! 

Slik startet Elbilforeningens testvirksomhet

Det hele startet med elbilpioneren Øyvind Lunde som tok seg av testarbeidet, med den såkalte «Lundetesten». Under kan du lese Lundetesten av Nissan LEAF fra 2011.

Nissan LEAF

Lundetesten av elbilen Nissan LEAF

Siden har Norsk elbilforening utviklet det hele både i form av flere biler, mer informasjon, flere ansatte og økt ekspertise. 

– Det er med andre ord ingen tvil om at få har vært mer på ballen enn Norsk elbilforening, sier testansvarlig Ståle Frydenlund, som kan opplyse om at Norsk Elbilforening nå har mer enn 260 elbil-tester på sine nettsider. 

TESTLEDER: Ståle Frydenlund leder testvirksomheten i Elbilforeningen og har kjørt de aller fleste elbiler på markedet. Her fra en banetest på Rudskogen.

De første årene fra 2013 bar preg av oppbygging av testmetodikk, før de fleste andre hadde tenkt tanken. Fra 2016 innarbeidet Elbilforeningen den faste testrunden, på rundt 150 kilometer, primært for å sjekke strømforbruk på alle modeller. 

Siden da har vi tilbakelagt en mengde tester på denne runden. Norsk elbilforening satser stort på flere elbiltester – og stadig flere sammenligningstester.

Her kan du søke og finne alle våre elbiltester

LYSTEST: Vintertesten i 2023 inkluderte også lystest av bilene.

Årlig vintertest

Hver vinter samler også vi flere nye elbiler og setter dem på en skikkelig prøve.

Elbilforeningens vintertest 2023 – kuldekammer spesial:

Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader

Tidligere var testrunden i lengste laget for flere modeller på markedet, men den har fungert fint som benchmark også i senere år.  

 – Vi har samlet mengder av data fra denne runden som vi gleder oss til å presentere senere, sier Frydenlund. 

ET KNIPPE ELBILER PÅ POLARSIRKELEN: Elbilforeningens vintertest-team testet blant annet hurtigladenettverket i Finnmark og Troms i januar 2021.

Her kan du finne alle våre elbiltester

Lurer du på hvilken elbil du skal velge? Prøv vår nye Elbilvelger

Elbilvelgeren

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!