Mercedes har alltid ligget helt i front på utviklingen av lys. og det er vel også de som har flest pixler i lyktene sine.
Her snakker vi om over en million pixler, nok til å kunne vise en film med.
Audi briljerer også med projisering av diverse former og logoer i garasjeveggen når du starter og stopper bilen.
Flere har også muligheten til å sende budskap i form av for eksempel piler på asfalten foran seg. Her snakker vi funksjoner som ikke er lov i alle land ennå, inkludert Norge.
Som alt annet i bilverdenen drypper teknologien ned på folkebilene etter hvert også. Nå melder også Ford om at de tester lykter med projisering av informasjon på veibanen foran bilen
Den nye frontlysteknologien skal projisere både fartsgrenser og andre førervarsler på selve veibanen rett foran deg.
Informasjonen, som i dag ofte legges i et head-up display – nettopp for å unngå at føreren skal slippe å miste fokus på veibanen foran seg – skal nå synes på veien når det er mest hensiktsmessig, fortrinnsvis i mørket.
– Den nye lysteknologien, som nå testes, kan ta dette til et helt nytt nivå. Det er et potensiale for å gjøre langt mer med bilens lys enn bare å sørge for at veien foran bilen er opplyst. Sjåføren kan med denne teknologien få helt essensiell informasjon uten å ha behov for å fjerne blikket sitt fra veien, sier Lars Junker i Ford Europa.
Hjelp i mørket
I Storbritannia skjer hele 40 prosent av kollisjonene i mørket. Risikoen for en ulykke øker også når sjåføren fjerner blikket fra veien. Kjører du i 90 km/t, beveger bilen seg hele 25 meter på ett sekund.
Det betyr at selv korte blikk på bilens navigasjonssystem kan bety at du kjører «i blinde» i 10 meter eller mer.
På en vei som ikke er opplyst kan dette være nok til at du går glipp av viktige trafikkskilt eller en skarp sving.
Andre viktige funksjoner
Høyoppløselige frontlys koblet til bilens systemer projiserer viktig informasjon.
Informasjonen som blir projisert fra de høyoppløselige frontlysene kan også hjelpe andre trafikanter
Et fotgjengerfelt kan for eksempel bli projisert slik at både fotgjengere og bilistene kan se det.
I situasjoner hvor veimerkingen er dårlig, kan også teknologien komme til nytte.
Andre mulige bruksområder kan være å vise et trygt område for passering av syklister – alt projisert direkte på veibanen foran bilen.
Skal kunne varsle om alt fra isete veibane til om parkeringsplassen er bred nok
Teknologien kan også gi sjåføren informasjon om endrede føreforhold, for eksempel snøfall, tåke, eller isete veibane. Ved å koble sammen frontlysene med navigasjonssystemet kan også kommende svinger vises.
Ved å projisere bilens bredde kan også føreren enklere avgjøre om bilen får plass på en trang parkeringsplass eller kan passere trygt gjennom en innsnevring i veibanen.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!