Hopp til innhold

Nye Mini Cooper SE kan bestilles nå: Dette blir Mini-prisen – men er den mini nok?

KAN BESTILLES NÅ: Nye Mini Cooper SE starter på 350.000, mens den litt svakere utgaven Cooper E har en startpris på 310.000 kroner.

Tre nye elektriske varianter av Mini kommer på norske veier til neste år. Én av dem – som igjen kommer i to utgaver – kommer til sommeren og kan bestilles nå.

Den en gang så ikoniske Mini har nå i over to tiår vært en integrert del av BMW Group etter sin relansering.

Snart starter produksjonen av en ny generasjon av urbanisten MINI Cooper – i elektrisk drakt. Og norske forhandlere åpner for bestilling denne uken av modellene som vi i sommer varslet var på trappene:

Mini Cooper og Mini Countryman:

To nye elbiler og helt ny designretning fra Mini

El-varianten mest populær

Forrige generasjon Mini Cooper kom på veien i elektrisk drakt i 2020, som en videreføring av de etablerte bensin- og dieselvariantene.

Vi testet den samme år opp mot den elektriske småbilen Honda e:

Duelltest: Mini og Honda – like store, men svært ulike

Siden den gang har den elektriske modellen vært den mest solgte Mini Cooper-varianten, ikke bare i Norge, men på verdensbasis.

I sommer ble også denne generasjonen tilgjengelig som kabriolet – som en av verdens første elektriske kabrioleter:

Mini Cooper SE Cabriolet:

Norges første ekte el-cab er her

Tre elektriske Mini-varianter på veien i 2024

De første eksemplarene av den nye Mini Cooper ruller inn på norske veier sommeren 2024.

Den får selskap av en helt ny generasjon av den kompakte SUV-en Mini Countryman, og senere på året utvides familien ytterligere crossoveren Mini Aceman.

De tre modellene markerer begynnelsen på Minis nye elektriske kjernefamilie, og fra begynnelsen av 2030-tallet vil Mini være et fullstendig elektrisk bilmerke.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

To varianter: E og SE

Tredørs-minien er nå i sin femte generasjon, og har nå blant annet fått nytt design på baklyktene.

NYTT BAKLYS-DESIGN: Man får Union Jack-assosiasjoner av baklyktene på den nye utgaven av den engang så erkebritiske Minien.

Den nye generasjonen kommer i to versjoner: Mini Cooper E og Mini Cooper SE.

Men det er ikke bare bokstaven «S» som skiller de to nye utgavene:

Mini Cooper E byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder.

Med en batterikapasitet på 40,7 kWt, gir det en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer. Batteriet kan hurtiglades på inntil ikke superimponerende 75 kW.

Denne modellen har en startpris på 309.900 kroner, eksklusiv levering.

Sjekk ut Mini eMastered:

Bygger om Mini til elbil

Mini Cooper SE byr derimot på 160 kW/218 hk effekt med et maksimalt dreiemoment på 330 Nm.

0-100 gjøres unna litt kjappere enn i E-utgaven, nemlig på 6,7 sekunder.

KUL OG RUND: Eller bare kulerund. Skjermen, altså.

Den økte batterikapasiteten på 54,2 kWt får en WLTP-rekkevidde på inntil 402 kilometer, og denne utgaven kan hurtiglades på inntil 95 kW, heller ikke dette påfallende raskt.

SE-varianten har en startpris på 349.900, også her unntatt leveringskostnader.

Eva (og døtrene) har den søteste Mini Cooper SE:

Oppkalte bilen etter sjokoladen

Siden både batteristørrelsen og hastigheten på de to utgavene er ulik, blir ladetiden omtrent lik:

Batteriet i begge modellene kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter.

For begge modellene kan batteriet forvarmes før ladeøkten for mer effektiv hurtiglading.

Makshastigheten på hjemmelading/AC-lading er opptil 11 kW i begge utgavene, hvilket er mer enn nok for de fleste av oss.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også