Nybilsalget i mars: 56 prosent valgte elbil

TILBAKE I TET: Tesla Model 3 har igjen inntatt salgstoppen i Norge.

Elbilandelen på vei opp igjen etter en dupp i februar. Og Tesla Model 3 har igjen inntatt salgstoppen.

Elbilandelen i nybilsalget stiger fra 47,5 prosent i februar til 56 prosent nå i mars. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Likevel er det altså et stykke tilbake til salgstoppen i desember i fjor, da elbilandelen var på hele 66,7 prosent.

Tesla Model 3 på topp igjen

Salgstallene for mars viser at Tesla Model 3 igjen har vippet Audi e-tron ned fra salgstoppen. Tesla har det med å utlevere store mengder biler mot slutten av hvert kvartal, og det har de gjort denne gangen også. Totalt har de utlevert 2.169 eksemplarer av Model 3 i løpet av mars, antakeligvis godt hjulpet av at de fortsatt kjører på med 0,25 prosent rente-kampanjen som de tidligere annonserte skulle ta slutt ved utgangen av 2020.  Med de sterke tallene er Tesla Model 3 ikke bare månedens mest solgte bilmodell i Norge nå i mars, men faktisk så langt i 2021.
PÅ VEI OPP: Volkswagens ID.4.
På andreplass på listen ligger Toyotas ladbare hybrid, RAV 4, mens tredjeplassen så langt for 2021 har Volvo XC40, der OFV-tallene slår sammen både den helelektriske og ladbar hybrid-varianten av denne bilmodellen. Fjorårets mestselgende bil, Audi e-tron, er for øvrig på fjerdeplass på registreringsstatistikken hittil i år med totalt 1.782 nye biler på veien. Samtidig er konsernsøster Volkswagens ID.4 på full fart opp med 856 solgte biler i debutmåneden, det gjør den til den tredje mest solgte bilen i mars. Det er også verdt å merke seg at den gamle traveren Nissan Leaf fortsatt selger. I mars ble det registrert 637 slike biler. DUELLTEST: Store Audi e-tron vs. lille Tesla Model 3

Første kvartal 2021: Elbilandelen så vidt over fjoråret

Med en elbilandel på 52,8 prosent så langt i år, ligger elbilsalget så vidt over 1. kvartal i 2020, hvor andelen var på 50,5 prosent. Det er lavere enn snittet for 2020 totalt, som var på 54,3 prosent. – Elbilsalget har tatt seg opp i mars, og det er positivt, for det er langt fram til Stortingets mål om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. LES OGSÅ: Elbil-bonanza fører til plass-trøbbel ved Drammen havn Hun trekker frem et viktig poeng som skjuler seg i tallene for det totale nybilsalget: – Ser vi på tallene for elbiler kjøpt av privatpersoner, og ikke næringsmarkedet, er andelen i 1.kvartal på hele 73,1 prosent. Det er veldig bra, folket velger elbiler og elbilpolitikken virker.

Leasing- og firmabiler trekker ned

I næringsmarkedet derimot, er elbilandelen for personbiler i 1. kvartal bare på 33,6 prosent, og det trekker ned den totale elbilandelen i nybilsalget. Leasing- og firmabilmarkedet utgjør om lag halvparten av personbilmarkedet. – For at Norge skal nå sine klimamål, må målet om hundre prosent elbilsalg i 2025 nås. Derfor har politikerne bestemt at velger du elbil, får du avgiftsfritak. Mindre forståelig er det at biler med utslipp som leases, også slipper unna en del avgifter, sier Bu. Derfor mener hun at om vi skal nå 2025-målet, er det viktig at elbilpolitikken virker på samme måte både i privatmarkedet og næringsmarkedet. – Leasingbiler betaler i praksis bare om lag halv moms. Det er en uforståelig skattelette for forurensende bensin- og dieselbiler. Regjeringen må tette skattehullet i leasingmarkedet, om vi skal nå Norges klimamål og sikre størst mulig tilgang på elbiler i bruktbilmarkedet.

Elbilandel i nybilsalget for personbiler 1. kvartal 2019-2021 

Kvartal  Elbilandel 
1. kv 2019  48,4 % 
1. kv 2020  50,5 % 
1. kv 2021   52,% 
* Pr. 28.mars 2021 

Elbilandel i nybilsalget for personbiler per fylke: 

Fylke (gammel inndeling)  Elbilandel mars 2021 
Akershus  55,7 % 
Aust-Agder  47,8 % 
Buskerud  51,5 % 
Finnmark  28,1 % 
Hedmark  50,8 % 
Hordaland  72,3 % 
Møre og Romsdal  49,5 % 
Nordland  44,5 % 
Oppland  46,3 % 
Oslo  64,1 % 
Rogaland  58,5 % 
Sogn og Fjordane  35,0 % 
Telemark  47,2 % 
Troms  39,9 % 
Trøndelag  56,3 % 
Vest-Agder  52,1 % 
Vestfold  59,3 % 
Østfold  52,7 % 
Kilde: OFV  LES OGSÅ: Vi har testet Skoda Enyaq IV80