Hopp til innhold

Scania danner nytt selskap som satser tungt på tungtransport-lading: Skal bygge 40.000 lastebil-ladepunkter innen 2030

NY AKTØR PÅ BANEN: Scania-eide Erinion planlegger å installere 40.000 ladepunkter på kunders anlegg frem mot 2030. Dette blir et solid bidrag til de estimerte 240 – 265.000 ladepunktene som trengs for å elektrifisere tunge europeiske kjøretøyflåter i årene som kommer.

Nykomlingen Erinion skal etter planen bidra sterkt til ny ladeinfrastruktur i det raskt voksende markedet for elektrisk tungtransport.

Si morn til Erinion – et nytt selskap heleid av Scania – som nå lanseres offisielt.

Selskapet skal tilby ferdige ladeløsninger for anlegg og depoter for å forenkle elektrifiseringen av tunge kjøretøy, melder moderselskapet Scania i en pressemelding i dag.

Strengere utslippsbegrensninger

Elektrifiseringen av tunge kjøretøy går stadig raskere takket være fremskritt innen batteriteknologi, strengere reguleringer og fokus på bærekraft.

Trodde elektriske lastebiler var sinker:

Nå vil han aldri tilbake til diesel

Transportsektoren står overfor utfordringer som høye investeringskostnader, rekkeviddeangst, lange ladetider og usikkerhet rundt totale eiekostnader – samtidig som kravene om saftige utslippsreduksjoner i økende grad presser bransjen til å gå for nullutslippsløsninger.

Erinions svar på disse utfordringene er «å tilby skreddersydde, effektive og pålitelige ladeløsninger og å være en trygg partner for kundene», skriver Scania i pressemeldingen.

TUNGTRANSPORT-LADEHUB À LA ERINION: Et eksempel på hva det Scania-eide selskapet ser for seg å kunne tilby i nær fremtid.

Voksende etterspørsel etter ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler

Innen 2030 forventes det at 230.000 elektriske lastebiler vil være på det europeiske markedet.

Erinions planer om å installere 40.000 ladere på kunders anlegg vil bidra til de anslåtte 240.000 – 265.000 laderne som trengs på depoter og logistikknutepunkter for å møte utviklingen.

Opptil 90 prosent av energien for elektriske lastebiler vil bli ladet ved disse flåtenavene, avhengig av bruksområde (fjern-, regional- eller lokaltransport), skriver Scania.

Disse navene inkluderer depoter, terminaler eller sentraler hvor kjøretøyene starter fra, og vender tilbake til.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Skal kunne muliggjøre store besparelser

Ved å installere ladepunkter på forhåndsbestemte steder kan Erinion garantere forutsigbare ladeskjemaer, noe som skal føre til økt driftstid, maksimal driftseffektivitet og kostnadsbesparelser.

Erinions metode for lading har allerede gitt betydelig verdi for flere kunder, ifølge Erinion selv.

De hevder at gjennom de såkalte skreddersydde løsningene deres, kan man redusere investeringsbehovene med opptil 50 prosent – og muliggjøre operative besparelser på opptil 180.000 norske kroner per lastebil årlig.

– Overgangen til elektrifisering krever at våre kunder tar et systemperspektiv, noe som innebærer at de må integrere nye operative strategier, sier Jonas Hernlund, administrerende direktør for Erinion.

Tidligere var han Chief Commercial Officer hos Einride, og har også hatt ulike lederroller hos Google.

Svenske Einride skal hjelpe PostNord med utslippskutt:

Satser elektrisk – snuser på selvkjøring

– Med Erinion tilbyr vi en komplett løsning som forenkler overgangen til elektriske kjøretøy, og gjør det mulig for våre kunder å fokusere på sin kjernevirksomhet mens vi håndterer ladeinfrastrukturen, konkluderer Hernlund i pressemeldingen.

Bli bedriftsmedlem:

Fem grunner til at bedrifter velger Elbilforeningens nye ladeløsning

Les også