Opel Grandland frister med rekkevidde på 70 mil: Dette blir Opels aller viktigste bilmodell
Den frister med 700 kilometer rekkevidde og plasserer seg midt i det viktige familie-SUV-segmentet.
Dette er bilen som skal få tvilerne over på elektrisk drivlinje. Det er den første Opelen på STLA Medium-plattformen.
Grandland er kanskje den aller viktigste modellen for Opel nå, foran de de mer velkjente modellnavnene.
– Nye Grandland er en milepæl for Opel. Den er designet og utviklet i Rüsselsheim, og bygges i Eisenach. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUV-en Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl i en pressemelding.
Mange på samme plattform … etter hvert
I bunn og grunn har vi på en måte kjørt denne bilen allerede, for vi har vært på lansering av Peugeot E-3008, og de to bilene er bygget på samme plattform.
Les mer om Peugeot-en i lenka under:
Rendyrket Opel-design
Opel fikk en ny design med introduksjonen av Mokka.
På Grandland er den rendyrket ytterligere, og er på sitt hittil mest vellykkede, spør du meg.
Kjørelysene går naturlig tvers over hele det sorte feltet inn mot det lysende lynet. Aldri har vel Opel-logoen vært mer illustrerende.
Også bak er logoen byttet ut mot Opel lysende i rødt. Nå blir det enkelt å vaske bilen med svamp.
Når vi er inne på lys: Frontlyktene har det Opel Intelli-Lux Pixel HD. De består av 51.200 individuelle LED-elementer og skal gi klasseledende lys, ifølge pressemeldingen.
Opptil 700 kilometer rekkevidde
STLA Medium-plattformen gir plass til et batteri på 98 kWt, noe som gir nye Opel Grandland en rekkevidde på opptil 700 kilometer.
Det betinger riktignok at du velger forhjulsdrift.
Grandland er utstyrt med støtdempere med såkalt frekvensselektiv demping (FSD). En sekundær hydraulisk krets i demperkammeret skal mekanisk tilpasse bevegelsen i forhold til frekvensen som demperen beveger seg i.
Kort fortalt skal den sikre komfort ved ujevnt underlag og samtidig gi stabilitet ved bremsing, gjennom svinger og ved høye hastigheter.
Større og smartere
Den nye STLA Medium-plattformen har gitt designerne muligheten til å utforme en helt ny og større Grandland sammenlignet med sin fossile forgjenger.
Bilen er 4,65 meter lang, 1,91 meter høy, 1,66 meter lang.
En bratt vinkel på bakluken skal gi maks plassutnyttelse. Baksetene kan legges ned 40/20/40, med en total lastekapasitet på 1641 liter.
Rent design
Dashbordet har en horisontal og stram design som strekker dashbordet visuelt langt ut, med ventilasjonsdyser plassert i dørene.
Sammen med en superbred 16-tommers skjerm skal den gi økt breddefølelse.
Opel ønsker fokus på kjøring fremfor jåleri, så selv om bilen har både head-up-display, en instrumentskjerm foran rattet og den nevnte multimediaskjermen, kan føreren aktivere et såkalt Pure-modus.
Da reduseres innholdet på førerdisplayet, head-up-displayet og hovedskjermen til det minimale. Perfekt når du kjører i mørket eller i regnvær. Dette burde flere ha tenkt på.
Ofte brukte innstillinger som klimakontroll, betjenes intuitivt via fysiske knapper.
Opel har i årevis tilbudt AGR-godkjente seter. I tillegg til uttrekkbar lårstøtte, har de justerbar sidestøtte, varme, ventilasjon og massasje for føreren.
Bilen blir offisielt lansert i høst, og er ventet til Norge mot slutten av året. Vi tipper prisen havner noe høyere enn konsernsøsteren Peugeot E-3008.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!