Hopp til innhold

Opel Grandland frister med rekkevidde på 70 mil: Dette blir Opels aller viktigste bilmodell

LYNET: Opel håper selvfølgelig at Grandland slår ned som et lynnedslag med sin kombinasjon av stor plass og lang rekkevidde.

Den frister med 700 kilometer rekkevidde og plasserer seg midt i det viktige familie-SUV-segmentet.

Dette er bilen som skal få tvilerne over på elektrisk drivlinje. Det er den første Opelen på STLA Medium-plattformen.

Grandland er kanskje den aller viktigste modellen for Opel nå, foran de de mer velkjente modellnavnene.

CLEAN: Opel går for rene linjer både inni og utenpå. Den får lysende logo og LED-lamper med over 50.000 pixler.

– Nye Grandland er en milepæl for Opel. Den er designet og utviklet i Rüsselsheim, og bygges i Eisenach. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUV-en Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl i en pressemelding.

Mange på samme plattform … etter hvert

I bunn og grunn har vi på en måte kjørt denne bilen allerede, for vi har vært på lansering av Peugeot E-3008, og de to bilene er bygget på samme plattform.

Les mer om Peugeot-en i lenka under:

Vi har prøvekjørt Peugeot E-3008 GT:

Er den stor nok – og blir den for dyr?

Rendyrket Opel-design

Opel fikk en ny design med introduksjonen av Mokka.

På Grandland er den rendyrket ytterligere, og er på sitt hittil mest vellykkede, spør du meg.

Kjørelysene går naturlig tvers over hele det sorte feltet inn mot det lysende lynet. Aldri har vel Opel-logoen vært mer illustrerende.

Prøvekjørt: Opel Mokka er komfortabel, men trang

Også bak er logoen byttet ut mot Opel lysende i rødt. Nå blir det enkelt å vaske bilen med svamp.

Når vi er inne på lys: Frontlyktene har det Opel Intelli-Lux Pixel HD. De består av 51.200 individuelle LED-elementer og skal gi klasseledende lys, ifølge pressemeldingen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Opptil 700 kilometer rekkevidde

STLA Medium-plattformen gir plass til et batteri på 98 kWt, noe som gir nye Opel Grandland en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

Det betinger riktignok at du velger forhjulsdrift.

Grandland er utstyrt med støtdempere med såkalt frekvensselektiv demping (FSD). En sekundær hydraulisk krets i demperkammeret skal mekanisk tilpasse bevegelsen i forhold til frekvensen som demperen beveger seg i.

PLASSUTNYTTET: Opel har lagt vekt på funksjonell design. Grandland har vokst voldsomt sammenlignet med sin fossile forgjenger med samme modellnavn.

Kort fortalt skal den sikre komfort ved ujevnt underlag og samtidig gi stabilitet ved bremsing, gjennom svinger og ved høye hastigheter.

Større og smartere

Den nye STLA Medium-plattformen har gitt designerne muligheten til å utforme en helt ny og større Grandland sammenlignet med sin fossile forgjenger.

PRAKTISK: Teknologi skal ikke være irriterende. Derfor har Grandland blant annet beholdt ordinære dørhåndtak.

Bilen er 4,65 meter lang, 1,91 meter høy, 1,66 meter lang.

En bratt vinkel på bakluken skal gi maks plassutnyttelse. Baksetene kan legges ned 40/20/40, med en total lastekapasitet på 1641 liter.

Rent design

Dashbordet har en horisontal og stram design som strekker dashbordet visuelt langt ut, med ventilasjonsdyser plassert i dørene.

Sammen med en superbred 16-tommers skjerm skal den gi økt breddefølelse.  

KNAPPER: Stellantis har gått tilbake til knappestyring av en del funksjoner. Opel har vært talsmenn for det lenge.

Opel ønsker fokus på kjøring fremfor jåleri, så selv om bilen har både head-up-display, en instrumentskjerm foran rattet og den nevnte multimediaskjermen, kan føreren aktivere et såkalt Pure-modus.

Da reduseres innholdet på førerdisplayet, head-up-displayet og hovedskjermen til det minimale. Perfekt når du kjører i mørket eller i regnvær. Dette burde flere ha tenkt på.

Ofte brukte innstillinger som klimakontroll, betjenes intuitivt via fysiske knapper.

Opel har i årevis tilbudt AGR-godkjente seter. I tillegg til uttrekkbar lårstøtte, har de justerbar sidestøtte, varme, ventilasjon og massasje for føreren.

Bilen blir offisielt lansert i høst, og er ventet til Norge mot slutten av året. Vi tipper prisen havner noe høyere enn konsernsøsteren Peugeot E-3008.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også