Hopp til innhold

Mini Countryman: Over 40 mil rekkevidde

STØRRE: Mini Countryman bærer ikke navnet lenger med rette. Nå blir den en stor familiebil.

Countryman vokser og blir en fullverdig familiebil med firehjulsdrift, massivt med effekt og lang rekkevidde.

Mini har allerede en liten fot innenfor elbilverdenen med Mini One, både med og uten tak. Men med en rekkevidde bare så vidt over 20 mil og minimalt med plass, er den blitt en parantes i elbilstatisitikken.

Nå er tiden inne for andre generasjon Countryman, den lille SUV-en du vet. I denne utgaven er den ikke liten lenger, og blir kanskje aktuell for flere.

RUND: Mini er kronisk fri for kantede linjer. Slik blir det i fremtiden også.

Elektrisk i Norge

Den bygges på samme plattform som BMW iX1. Det vil si at den vil komme både som mildhybrid bensin – og i Norge antakelig bare som elbil.

Som første Mini i historien vil den bygges på BMWs fabrikk i Leipzig, som også bygger 2-serie Active Tourer – som også bygges på samme plattform, sammen med BMW iX1.

Vi tester selvkjørende bil i London:

Hands off, baby!

Hovedbatteriet kommer fra anleggets egne produksjonsanlegg etter at BMW utvidet fabrikken med åtte produksjonslinjer for e-komponentproduksjon innen 2024, og investerer 800 millioner euro.

I fremtiden skal fabrikken bli karbonnøytral. Per nå produserer de 21 gigawatt via fire 190 meter høye vindturbiner som står på anlegget.

Strømmen kan midlertidig lagres i batterigården med 700 i3-batterier.

ELEKTRISK I NORGE: Vi tipper det bare blir den elektriske versjonen som kommer til Norge, akkurat slik det er med BMW.

Typisk Mini

Som de kamuflerte bildene viser, får den fortsatt runde lykter i front, en karakteristisk Mini-grill og flytende taklinje med avrundet D-Stolpe og typisk rund design, slik Mini har hatt siden gjenfødelsen i 2001.

Kamuflasjen gjør dessverre for oss nettopp det, nemlig kamuflerer doningen veldig godt.

Det kan se ut som bilen får en ekstra profil over de sorte hjulbuene, noe vi ikke har sett fra Mini tidligere.

Baklyktene derimot, er det vanskelig å uttale seg om. Dørhåndtakene er ikke veldig ulike de man ser hos BMW iX1.

Test av BMW iX1 xDrive 30:

Den billigste BMW-en du kan kjøpe med firehjulstrekk

Sværing

Dagens modell er rundt 4,3 meter lang, men nykommeren vil strekke seg til nesten 4,5 meter og bli omtrent på samme størrelse som iX1, som fint kan kalles en familiebil.

Og du får de samme motorene. Det vil si to motorer på til sammen 309 hester og firehjulsdrift.

Det vil sende familien til 100 på rundt 6 sekunder og gi en rekkevidde omtrent som iX1. BMW-en har en oppgitt rekkevidde på 439 kilometer.

Det forutsetter riktignok at de beholder samme batteripakke på 64,8 netto kWt/66,5 brutto.

Kommer i 2024:

Aceman er Minis ess for fremtiden

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også