Hopp til innhold

Polestar 3 med lavere produksjonsutlipp enn fryktet: Snillere for miljøet enn Polestar 2

TRANSPARENT: Hos Polestar er man svært fornøyd med hvor åpen man er om egne produksjonsutslipp, og bilmerket har et poeng: Alle bilprodusenter burde kjørt en tilsvarende åpenhetslinje.

Nå kan Polestar vise til et lavere CO2-avtrykk for den store SUV-en Polestar 3 enn det var for første generasjon av Polestar 2.

Polestar har hele tiden vært veldig opptatt av å vise hvor mye utslipp bilene deres har gjennom hele livssyklusen, altså fra produksjonsstart til skroting.

Bilindustrien må kutte massive utslipp for å nå globale klimamål:

– Viktig å handle nå – og å handle sammen

I en pressemelding viser bilmerket nå til sin siste livsløpsanalyse, der de forteller at det totale karbonavtrykket for den 2,6 tonn tunge SUV-en Polestar 3 er lavere enn det var for Polestar 2 i 2020.

Nærmere bestemt 24,7 tonn CO2-ekvivalenter for Polestar 3, mot 26,1 tonn CO2-ekvivalenter for Polestar 2. Kommende Polestar 4 oppnår et ytterligere forbedret tall, som du ser av figuren over.

Test av nye Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance:

Nå har den mer av alt

Det er kanskje litt sleipt å sammenligne med fire år gamle tall for Polestar 2, for Polestar meldte allerede i 2022 om en forbedring på åtte prosent i karbonavtrykket takket være andre transportløsninger og renere energi i produksjonen. Les mer om det her.

Fornybar kraft

Mesteparten av reduksjonen i karbonavtrykket skyldes bytte av leverandører til de mest energikrevende råvarene, som produksjon og bearbeiding av jern og stål, som står for 17 prosent av CO2-avtrykket, samt bearbeiding og produksjon av aluminium (24 ), samt batteriproduksjonen (24 prosent).

Priser, rekkevidde, forbruk, nye bilder og en masse detaljer om kommende Polestar 3:

Ny SUV fra Polestar – en vegansk wattsluker

Livsløpsanalysen er foretatt ved Polestars produksjonsanlegg i Chengdu i Kina. Polestar 3 skal også produseres i South Carolina i USA. Begge fabrikkene bruker 100 prosent fornybar energi under bilproduksjonen.

Har norgespremiere i dag:

Se vår sniktitt på Polestar 4

– Mesteparten av et kjøretøys klimagassutslipp kommer fra utvinning og prosessering av materialer. I takt med at vi fremskynder innføring av elbiler, er det mye vi kan gjøre for å redusere produksjonsrelaterte utslipp og styrke rollen til innovasjoner og elbiler som en løsning på klimautfordringene, sier Fredrika Klarén, bærekraft-sjef i Polestar.  

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vugge til grav

Livsløpsrapporten (LCA-rapporten) er regnet ut med tre forskjellige el-mikser og en livsløpsdistanse på 200.000 kilometer.

Metodikken for å vurdere elektrisitet i bruksfasen er oppdatert, og skal nå inkludere mer realistiske scenarier fra IEA (International Energy Agency).

Den tar hensyn til økte andeler fornybar energi og understreker potensialet for å redusere bilens utslipp i bruksfasen.

Starter nytt prosjekt med Polestar som batteribank:

Vil bli en del av strømnettet

For første gang er vedlikehold av kjøretøy inkludert i beregningene i en Polestar LCA-rapport. Det taler til fordel for elbilen, siden man blant annet slipper flere oljeskift i bilens levetid.

LCA-rapporten er for øvrig den første Polestar LCA-rapporten som har blitt gjennomgått av en tredjepart; det globale konsulentselskapet Ricardo plc.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også